سالانه هزار تریلی سیگار قاچاق وارد کشور میشود
بررسیها نشان میدهد سالانه هزار دستگاه تریلی سیگار قاچاق وارد کشور میشود.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی راه دانا، در بین کشورهای دنیا، ایران و برمه دو کشوری هستند که بیشترین میزان قاچاق سیگار را به خود اختصاص دادهاند. در این میان حجم قابل توجهی از گردش مالی 350 میلیارد دلاری سیگار در جهان به ایران تعلق دارد که آن هم نه از طریق قانونی که توسط قاچاق صورت میگیرد.
اهمیت این موضوع آنجاست که قاچاق سیگار علاوه بر منفعت کلانی که برای قاچاقچیان ایجاد میکند، کشور را از درآمدی که واردات رسمی و قانونی سیگار دارد، محروم میکند؛ چرا که سهم هر ایرانی از دود کردن سیگار به 833 نخ در سال رسیده است و اگر این سیگارها از مبادی رسمی وارد کشور شود میتواند درآمد قابل توجهی را نصیب کشور کند.
بررسیها نشان میدهد که سالانه هزار تریلی سیگار به صورت قاچاق وارد کشور میشود که مبلغی بالغ بر
2500 میلیارد تومان است.
با یک حساب ساده میتوان فهمید که آسیبهای سیگار تنها مرتبط با قاچاق این کالا نبوده و سالانه
40 هزار میلیارد تومان ناقابل، زیان مالی است که سیگاریها به کشور تحمیل میکنند که این زیان مالی تنها ناشی از خدمات درمانی برای بیماریهای ناشی از سیگار است که اگر آسیبهای روانی و اجتماعی سیگار را بتوان محاسبه کرد این رقم بسیار بالاتر و بیشتر از این خواهد بود؛ به طوری که تنها سالی 20 تا 30 هزار میلیارد تومان خرج درمان سیگاریها میشود.
بررسیها نشان میدهد که حجم انبوه قاچاق سیگار به داخل کشور خارج از عهده چندین قاچاقچی خردهپا است و قطعا ورود هزاران تریلی سیگار به کشور آن هم از مرزهای مشخص با هماهنگیهای قبلی و دستورات کلیدی امکانپذیر است.
به نظر میسد سود بالای قاچاق سیگار برای قاچاقچیان مهمترین عاملی است که مانع از موفقیت در مبارزه با قاچاق این محصول میشود. البته بر اساس اعلام نظر کارشناسان امر تعرفه بالای واردات رسمی سیگار و عدم وجود برنامهریزی گسترده در جهت مبارزه با قاچاق، از دیگر عوامل موثر بر تداوم قاچاق سیگار به کشور است، به ویژه اینکه سود بالای قاچاق سیگار در کشور ناشی از تعرفه بالای واردات رسمی این محصول است و تا زمانی که سود قاچاق سیگار مانند قاچاق مواد مخدر بالا باشد در زمینه مبارزه با قاچاق آن موفقیت چشمگیری حاصل نخواهد شد.
سیدعبدالمجید اجتهاد، مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در این خصوص گفته است: با توجه به اینکه دو هزار میلیارد ریال هزینه ساخت یک کارخانه تولیدی دخانیات است و سالانه 700 میلیارد ریال بر اساس قانون به دولت مالیات میدهند اما متاسفانه تولیداتی با همین برند داخلی در کشورهای همسایه تولید و وارد کشور میشود. اجتهادی گفت: این قبیل مسائل زمینه کشف قاچاق را به مراتب سختتر میکند و با این کار قاچاق کالا راحتتر انجام میشود.
این مقام مسئول در سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: یکی از موارد جلوگیری از ورود قاچاق موانع تعرفهای است و سهم مالیات برای ورود کالای دخانی بیشتر شود تا حداقل به صورت قاچاق وارد نشود.
عبدالرحمان رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت نیز در این زمینه تصریح کرد: اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به صراحت عنوان میکند که قاچاق سیگار صورت میگیرد نشاندهنده ضعف این وزارتخانه است چرا که این قاچاق از مبادی رسمی صورت میگیرد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه باید از وزارت، معدن و تجارت پرسید که به راستی چرا با اخذ مالیات 2500 میلیارد تومانی بر سیگار مخالف است، افزود: این وزارتخانه بحثی انحرافی را مطرح میکند و معتقد است اگر مالیات بر سیگار اضافه شود قاچاق نیز تشدید مییابد در حالی که این اظهار نظر بسیار اشتباه است زیرا ورود سیگار در کشور به وسیله کامیونهایی انجام میشود که نیروی انتظامی و گمرک باید بیش از گذشته وارد عمل شده و از این واردات جلوگیری کنند.
کرباسیان، رئیس کل گمرک هم دلیل اصلی قاچاق سیگار در کشور را تفاوت مالی دانسته و میگوید: قیمت هر پاکت سیگار در مرز 300 تومان است و در ایران با قیمت تا چهار هزار تومان هم به فروش میرسد. همین سود بیش از سه هزار تومانی موجب رشد قاچاق این کالا به کشور میشود.
کرباسیان در ادامه با بیان اینکه برای همین کنترل و مابهالتفاوت قیمتها در مرزها است که تصمیم بر این شد که یک مقداری از این تفاوت قیمت با اعمال تعرفهها کنترل شود، بیان کرد: ما نمیتوانیم صرفا حرف از کنترل واردات کالا در سطح مبادی ورودی بزنیم و بخواهیم واردات را تنها در مرزها کنترل کنیم. در سطح بازار و گردش پولی نیز موضوع باید پیگیری شود، زیرا اینها به مباحث پولشویی هم برمیگردد و مسائل سازمان یافته و جرائم سازمان یافته.