تفاهمنامههای سرمایهگذاری 750 میلیون دلاری در صنعت ریلی امضا شد
سرویس اقتصادی-
طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن، تفاهمنامه سرمایهگذاری
750 میلیون دلاری بخش خصوصی در صنعت ریلی امضا شد.
به گزارش خبرنگار ما، تفاهمنامه سرمایهگذاری در صنعت حملونقل ریلی کشور به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار دیروز (یکشنبه، ۳۱ فروردین) با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راهآهن، سرمایهگذاران بخش خصوصی و فعالان حوزه ریلی به امضا رسید. البته طبق اعلام راهآهن، قرار بود وزیر نفت نیز در این مراسم حضور داشته باشد، اما نیامد.
تفاهم شرکت راهآهن با شرکت قطارهای آوان ریل با هدف سرمایهگذاری ارزی ۷۱۳ میلیون دلاری این شرکت در بخش مسافری و لکوموتیو است. طبق این تفاهمنامه، خرید ۶۰۰ دستگاه واگن باری مخزندار، ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری خودکشش دیزلی (DMU) و ۵۰ دستگاه لکوموتیو انجام خواهد شد.
تفاهم شرکت راهآهن با شرکت کشت و صنعت پارس افق هشتگرد نیز به منظور سرمایهگذاری ارزی ۳۷ میلیون دلاری این شرکت برای تامین و خرید ۶۵۰ دستگاه واگن باری فلهبر است.
در این مراسم نورالله بیرانوند؛ معاون تامین سرمایه و اقتصاد حملونقل راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در برنامه هفتم پیشرفت اهداف کمی روشنی برای بخش ریلی در نظر گرفته شده است که از جمله، افزایش سهم حملونقل ریلی به ۳۰ درصد و افزایش سهم آن در ترانزیت به سالانه ۴۰ میلیون تن قابل اشاره است.
برنامه افزایش ترانزیت ریلی
جبارعلی ذاکری؛ مدیرعامل راهآهن در این مراسم اظهار کرد: یکی از رویکردهای کلان راهآهن را توسعه ترانزیت ریل پایه گذاشتیم. سال قبل میزان حملونقل بینالمللی از قبیل صادرات، واردات و ترانزیت را به پنج میلیون تن رساندیم و امسال برنامه داریم این میزان بار را به هشت میلیون تن برسانیم.
وی ادامه داد: باید با کریدورهای شمالی- جنوبی و شرقی- غربی میزان ترانزیت را به ۴۰ میلیون تن برسانیم. البته ترانزیت را با همین شبکه موجود میتوان تا ۱۵ میلیون تن بالا برد به همین دلیل هشت میلیون تن را امسال در برنامه داریم. البته حتما باید دیپلماسی ریلی با جدیت دنبال شود. وزارت امور خارجه نیز باید در این زمینه فعال شوند و حلقههای مفقوده برای اتصال به کشورهای دیگر نیز باید تکمیل شود.
مدیرعامل راهآهن افزود: دومین رویکرد راهآهن در دولت چهاردهم تعامل سازنده با ذینفعان حوزه ریلی و حضور فعالانه آنها در تدوین آیینها و تصمیمگیریها است. سومین رویکرد اجرای قطارهای کامل در کشور است. سال گذشته قطارهای برنامهای باری را برنامهریزی کردیم و هر هفته ۵۰۰ قطار برنامهای باری داریم که با رفع مشکلات موجود ماه به ماه آن را افزایش خواهیم داد.
ذاکری ادامه داد: در برنامه هفتم ۵۵۰ دستگاه لکوموتیو، ۳۰۰ واگن مسافری و سه هزار واگن باری پیشبینی شده که از طریق استفاده از فاینانس برخی کشورها مقدمات را فراهم کردیم و تا دو ماه آینده رونمایی از قرارداد بزرگ لکوموتیو را خواهیم داشت و ۳۰ درصد تعهدات برنامه تا سال آینده پیش خواهد رفت.
راهاندازی قطار تندروی تهران- مشهد
مدیرعامل راهآهن در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پروژه برقیسازی خطآهن تهران- مشهد اظهار کرد: مقدمات فراهم شده و مذاکراتی نیز با سازمان برنامه و بودجه انجام دادهایم که در صورت تخصیص بودجه، عملیات اجرائی این پروژه در سال جاری آغاز خواهد شد.
ذاکری در پاسخ به آخرین وضعیت قطار تندروی
تهران- مشهد و کاهش زمان سیر گفت: در حال حاضر تردد در مسیر ریلی تهران- مشهد تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر طراحی شده و در حال حاضر تعدادی از قطارها با این سرعت تردد میکنند. امیدواریم امسال بتوانیم در تابستان تعداد قطارهای با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را افزایش دهیم.
او افزود: اولین قطار آزمایشی با افزایش سرعت را ابتدای امسال، کمیسیون عالی سوانح اجرا کرد که دقیقا شش ساعت و ۴۰ دقیقه به مشهد رسید. زمان هم طوری بود که نیاز به توقف برای نماز هم نداشت. البته دنبال این نیستیم که مدت زمان سیر را به شش ساعت و ۴۰ دقیقه برسانیم چون مابقی قطارها با مشکل روبهرو میشوند اما برنامه داریم که بتوانیم زمان سیر را به حداقل هفت ساعت و ۲۰ دقیقه کاهش دهیم.
پیشرفت خط آهن شلمچه- بصره
مدیرعامل راهآهن درباره خط آهن شلمچه- بصره نیز گفت: علیرغم اینکه پیمانکار راهآهن شلمچه- بصره متعهد است تا پایان تیرماه سال بعد کل پروژه را به اتمام برساند ولی با توجه به اهمیت زائران اربعین، هماهنگی اولیه انجام شده که دو خط از این خطوط تا اربعین امسال آماده بهرهبرداری و سکوی آن هم آماده شود که زائران بتوانند تا مرز از راهآهن استفاده کنند.
ذاکری افزود: مینروبی خط آهن شلمچه- بصره تا سه ماه دیگر به طور کامل نهائی خواهد شد. در بازدیدی که روز شنبه داشتیم میزان مینروبی به هشت کیلومتر رسیده و هر چقدر از مرز فاصله میگیریم، تعداد کشف مینها و ادوات جنگی کاهشی و سرعت عملیات بیشتر میشود.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: در بحث احداث پل نیز پیمانکار دو شمع داخل آب را اجرا کرد. امیدواریم پیمانکاران تا پایان سال بتوانند به تعهداتشان عمل کنند. به نظر میرسد تا سه ماه آینده حداقل شش پایه پلها که در اهواز ساخته میشود در خط آهن شلمچه- بصره نمود عینی پیدا کند.
ذاکری به کریدور شرق به غرب نیز اشاره کرد و گفت: سرخس تا چشمه ثریا یکی از کریدورهای مهم است و ما در شبکه ریلی تا ایستگاه خاوران تبریز را ساختیم و از خاوران تا ایستگاه فعلی شهر تبریز و مرند تا چشمه ثریا باقی مانده است.
وی افزود: اتصال ما از طریق چشمه ثریا به راهآهن ترکیه باعث خواهد شد که به کل شبکه ریلی اروپا با عرض خط استاندارد متصل شویم و خط از این منظر اهمیت بالایی دارد.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: در مذاکراتی که سه ماه قبل در ترکیه با وزیر حملونقل این کشور داشتیم و تاکید مقام عالی وزارت مقرر شد تیم کارشناسی جلساتی را برگزار و اهمیت پروژه، ضرورت انجام آن، میزان مراودات بار بین ایران و ترکیه و اروپا را بررسی کنند. خوشبختانه اولین جلسه در ترکیه و دومین جلسه هفته گذشته در شهر ماکو برگزار شد.
همچنین محمدرضا رضاییکوچی؛ رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در این مراسم بر لزوم فعالسازی صندوق حملونقل و نقش کلیدی بخش خصوصی در توسعه حملونقل ریلی و ضرورت ایجاد اعتماد برای تداوم کار این بخش، تأکید کرد.
پیگیری هفتگی تکمیل کریدورها
فرزانه صادق؛ وزیر راه و شهرسازی هم ضمن بیان اینکه پیگیر هفتگی تکمیل کریدورها و تکمیل نقاط مرزی با کشورهای ترکمنستان، ترکیه، عراق و روسیه هستیم، افزود: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی ایران در منطقه نیاز است که زیرساختهای ریلی و گلوگاهها تکمیل شود. در کنار زیرساختها باید تجهیز و نوسازی ناوگان نیز صورت گیرد و به همین دلیل بخش خصوصی را در تولید داخل و واردات پشتیبانی میکنیم. امیدوارم پایان امسال نتیجه تفاهماتی که در ماههای ابتدائی منعقد کردیم را شاهد باشیم.