kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۸
کارشناسان و فعالان سیاسی در تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب:

توافق دومرحله‌ای توطئه فریبکارانه‌ای که خنثی شد

کارشناسان و فعالان سیاسی در تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی تاکید کردند؛ توافق دومرحله‌ای توطئه فریبکارانه‌ای بود که با این سخنان خنثی شد.

به گزارش تسنیم، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: دیپلمات باید فرضش این باشد که مانند سربازان دفاع مقدس که در آن صحنه حماسه‌آفرینی کردند آنها هم مانند این سربازان عمل کنند.
وی گفت: دیپلمات‌ها باید  به گونه‌ای عمل کنند که از یک وجب از خواسته‌های ملت عقب‌نشینی نکرده باشند.
صفار هرندی ادامه داد: بدبینی ما نسبت به دو مرحله‌ای شدن مذاکرات بنا براین نیست که ما اهل توافق نیستیم، از این رو رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که ما طرفدار توافق هستیم اما باید توافقی خوب صورت گیرد یعنی تکلیف توافق در یک مرحله مشخص شود. وی گفت: ما باید از طرف مقابل در مذاکرات و رفع یکباره تمامی تحریم‌ها مطمئن شویم، زیرا این دو موضوع هم‌وزن هم هستند و نمی‌شود یکی را محقق کرد و دیگری را حواله به آینده داد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در کشور ما نظرسنجی‌هایی که در هفته‌های گذشته از مردم شده، نشان داده که 72 درصد مردم موافق با توافق هستند، اما همین مردم موافق برای رفع تحریم‌ها، موافق به برچیده شدن فناوری هسته‌ای نیستند.
غربی‌ها اراده‌ای برای تصمیم نهایی ندارند
محمداسماعیل کوثری نماینده مردم تهران نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: دومرحله‌ای کردن توافق هسته‌ای بیانگر رفتار فریبکارانه طرف غربی است و تمدید توافق ژنو نشان می‌دهد آنها اراده‌ای برای تصمیم نهایی در این مذاکرات ندارند.
وی گفت: مذاکرات به دو زمان 4 ماه و 7 ماه بیانگر این مطلب است که آنها نه تنها نمی‌خواهند تصمیمی را در این باره اتخاذ کنند بلکه می‌خواهند موضوعات دیگری را وارد بحث مذاکرات کنند.
همه تحریم‌ها باید لغو شوند
حجت‌الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این رابطه گفت: اگر قرار است به توافق خوبی دست پیدا کنیم تمام تحریم‌ها باید لغو شود و در غیر این صورت، از این مذاکرات چیزی عاید ملت نخواهد شد.
وی اظهار داشت: بی‌تردید ملت ایران به خاطر وجود تحریم‌ها زیر بار زیاده‌خواهی و باج‌خواهی آمریکا نخواهد رفت چرا که تحریم‌ها علاج دیگری هم دارد.
احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس نیز تاکید کرد:  وقتی در توافق به کلیات پرداخته شود، آمریکایی‌ها بیشتر بهره‌برداری می‌کنند و با توجه به ابزار رسانه‌ای که در اختیار دارند، توافق را همانطور که می‌خواهند در دنیا و کشورشان تفسیر می‌کنند. وی گفت: آمریکایی‌ها از آنجا که پیمان‌شکنند و نشان داده‌اند که صداقت ندارند، دنبال مباحث کلی می‌روند تا همانطور که به نفعشان است تفسیر کنند؛ از این جهت مقام‌معظم رهبری در این مرحله کاملا هوشیارانه و با تیزبینی نقشه آمریکایی‌ها را برملا کردند.
سخنان رهبری همه را متوجه تله غربی‌ها کرد
حمیدرضا ترقی رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی نیز در این رابطه گفت: سخنان مقام معظم رهبری توانست کاملاً به دستگاه دیپلماسی کشور کمک کند که تحت هیچ شرایطی از مواضع مربوط به منافع ملی کشور عقب‌نشینی نکنند.
وی همچنین گفت : مقام معظم رهبری با سخنان خود همه را متوجه تله غربی‌ها کردند و این تله را افشا کردند، در حالی که ممکن بود تله غربی‌ها بتواند برای آینده کشور مشکل‌ساز شود.
حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز تاکید کرد:  مردم از مذاکره‌کنندگان ایرانی انتظار دارند به موضع حق جمهوری اسلامی ایران در مورد انرژی هسته‌ای اصرار بورزند و از حقوق هسته‌ای ایران کوتاه نیایند.
تیم مذاکره‌کننده تا جایی منعطف عمل می‌کند
 که به عزت ملی لطمه نخورد
حسام‌الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نیز در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: برای ما و تیم مذاکره‌کننده موفقیت و عزت ملت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما شیوه رسیدن به این موفقیت را مصالح وقت و زمان تعیین خواهد کرد.
وی ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده تا جایی منعطف عمل می‌کند که به عزت ملت لطمه‌ای نخورده و حاضر به شفاف‌سازی و اعتمادسازی است، اما آن جا که طرف مقابل به دنبال زیاده‌خواهی باشد این زیاده‌خواهی جلوی پیشرفت مذاکرات را خواهد گرفت و طرف‌های زیاده‌خواه باید مسئولیت عدم موفقیت مذاکرات را بپذیرند.