kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶
قائم‌مقام وزیر بهداشت:

رشد 3 درصدی بودجه سلامت در لایحه 94 دردی از مردم را دوا نمی‌کند

بودجه سلامت در لایحه سال 94 به‌رغم رشد کل بودجه، تنها 3 درصد رشد داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایرج حریرچی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر 56 درصد از هزینه‌های سلامت از جیب مردم پرداخت شده و کل پرداختی دولت 18 درصد بوده،‌ گفت: درخصوص نسبت هزینه‌های دولتی سلامت به تولید ناخالص داخلی در کشورهای با درآمد سرانه متوسط به بالا، ایران فقط از کشورهای آذربایجان، آنگولا و مالزی وضعیت بهتری دارد.
وی با بیان اینکه وضعیت پرداختی دولت در حوزه سلامت نامناسب  است، افزود: لازم است هزینه‌های سلامت به صورت منطقی مصرف شود، چرا که در هر صورت باید سهم دولت بالا برود تا براساس برنامه پنجم توسعه پرداخت از جیب مردم به کمتر از 30 درصد برسد.
قائم‌مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: طبق سیاست‌های کلی سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده باید پرداختی مردم در حوزه سلامت به کمتر از 10 درصد برسد.
حریرچی سهم بودجه سلامت از درآمد عمومی در سال 93 را 22 هزار و 419 میلیارد تومان بیان کرد و گفت: در سال 94 سهم بودجه سلامت از درآمد عمومی 23 هزار و 100 میلیارد تومان دیده شده است که فقط دولت توانسته 3 درصد بودجه سلامت را نسبت به سال 94 از محل درآمدهای عمومی افزایش دهد.
وی با بیان اینکه کل اعتبارات در حوزه بهداشت و درمان حدود 6 درصد از درآمد ناخالص ملی است، افزود: این عدد در دنیا بالای 8 درصد است، بنابراین لازم است در حوزه بهداشت ودرمان بیشتر هزینه کنیم.