kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۴۷۸
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶

نقض توافقنامه مینسک ساعاتی پس از تصویب غرب تحریم روسیه را تشدید می‌کند

ساعتی پس از توافق مینسک بر سر آتش‌بس در شرق اوکراین دیپلمات‌ها گفتند که اتحادیه اروپا بدون درنظر گرفتن این گام، تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال می‌کند.

 روز پنج شنبه رهبران روسیه، آلمان، اوکراین و فرانسه پس از ساعت‌ها مذاکره در شهر مینسک پایتخت بلاروس، سرانجام قرارداد آتش‌بس در شرق اوکراین را امضا کردند. اما همزمان پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین خواستار ادامه فشار غرب بر روسیه شد و گفت که هیچ ضمانتی برای اجرایی شدن این توافقات وجود ندارد.
پوتین نیز تاکید کرد که مذاکرات به این خاطر طولانی شده است که کیف حاضر به گفت‌وگوی مستقیم با شبه نظامیان شرق اوکراین نشده است و طرفین نیز درکی از نحوه اجرای این توافق آتش‌بس ندارند.
بناست که این آتش‌بس و توافقات ذیل آن، از اولین دقایق روز یکشنبه(فردا) اجرایی شود. براساس آن قرار است نیروهای توپخانه‌ای طرف‌ها مواضع خود را عقب کشیده و یک منطقه حائل بین طرفین ایجاد خواهد شد. رویترز که این خبر را پس از مشاهده سند صلح منتشر کرده هشدار داده است که این سند قطعا سند نهایی نیست و ممکن است تغییراتی در آن اعمال شود. اما یک دیپلمات به رویترز گفته که اتحادیه اروپا درست از فردای آن روز یعنی روز دوشنبه، تحریم‌های جدید علیه روسیه و استقلال‌طلبان اعمال می‌کند.مسکو هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.
 همزمان با امضای این توافق  رئیس جمهور فرانسه  نیز هشدار داد که اگر قرارداد آتش بس اوکراین نقض شود، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه در دستور کار اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت. اولاند تصریح کرد که اگر این قرارداد آتش‌بس بطور کامل اجرا شود، احتمال لغو تحریم‌ها علیه روسیه وجود خواهد داشت.
رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که شرایط برای تحویل ناو جنگی میسترال به مسکو، هنوز فراهم نشده است. اگر به قرارداد مینسک احترام گذاشته نشود، به همان مسیر قبلی که شما می‌دانید، یعنی اعمال تحریم‌ها باز خواهیم گشت و تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد شد.
رسانه‌های خبری آلمان  نیز ضمن اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر بین اوباما و پوتین، اعلام کردند که رئیس جمهور آمریکا یک روز قبل از برگزاری نشست مینسک، رئیس جمهور روسیه را با لحنی تهدیدآمیز خطاب قرار داده است.
روزنامه «دی زیت» آلمان نوشت: اوباما از پوتین خواستار صلح شده و وی را تهدید کرده است. به نوشته این روزنامه، اوباما به پوتین گفته است که اگر درگیری‌ها در شرق اوکراین متوقف نشود، او هزینه زیادی را خواهد پرداخت.
 جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت در صورتی که توافقنامه‌ای که برای پایان درگیری‌ها در اوکراین حاصل شده، اجرایی شود، آمریکا می‌تواند تحریم‌ها علیه روسیه را کاهش دهد.
این بیانیه در حالی منتشر  شد که جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه  آمریکا در واکنش به توافق مینسک گفت: ما همچنان معتقدیم که کریمه بخشی از اوکراین بوده و این موضوع همچنان سیاست ما باقی خواهد ماند.ما همچنان توانایی و منابع اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه در صورت تشدید اوضاع در اوکراین را حفظ خواهیم کرد و هنوز هیچگونه تصمیمی درباره کاهش تحریم‌ها علیه روسیه اتخاذ نکرده‌ایم.
دونالد تاسک رئیس شورای اروپا نیز تاکید کرده است که اگر مفاد قرارداد آتش بس مینسک، نقض شود، اتحادیه اروپا به سرعت واکنش نشان خواهد داد و اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.
با انتشار زمزمه‌هایی مبنی بر  تحریم روسیه در صورت شکست توافق مینسک دمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با روزنامه کامرسانت، تصریح کرد که روسیه از برقراری آتش‌بس فوری در اوکراین حمایت می‌کند اما  روسیه ضامن اجرای قرارداد آتش بس اوکراین است نه طرفی که باید این توافقنامه را اجرا کند. بطور روشن، روسیه یک طرف این قرارداد نیست که لازم باشد اقداماتی را برای اجرای آن انجام دهد.ما بطور ساده نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، چرا که روسیه دخالتی در این درگیری نداشته است.
 گفتنی است در طول درگیری‌های یک سال گذشته در اوکراین آنطور که سازمان ملل اعلام کرده، بیش از 5300 نفر کشته و هزاران تن نیز مجروح و آواره شده‌اند.کشورهای غربی در این مدت با متهم کردن روسیه به حمایت از استقلال‌طلبان چند دور تحریم‌ علیه مسکو وضع کرده‌اند و روسیه هم با اعلام ممنوعیت واردات برخی کالاها از کشورهای تحریم‌کننده، به اقدامات آمریکا و اروپا واکنش نشان داده است.