kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۴۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵
رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد

احتمال بازنگری در موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه

رئیس سازمان توسعه تجارت از احتمال بازنگری در موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه خبر داد و گفت: تعرفه کالاهایی که بر اساس تجارت ترجیحی از ترکیه به ایران وارد می‌شود 5 تا 10 درصد است و رقمی نیست که بتوان سالانه برای آن تخفیف قائل شد.

ولی الله افخمی راد  در گفت‌و‌گو با  ایسنا اظهار کرد: یکی از مزایای اصلی تجارت ترجیحی ایران و ترکیه فراهم کردن امکان مذاکره، اخذ امتیاز در خصوص رفع موانع غیرتعرفه‌ای و برخی عوارض و محدودیت‌ها برای کالاهای صنعتی صادراتی از جمله محصولات پوشاک و نساجی است.
افخمی‌راد با بیان اینکه تعرفه‌ کالاهای صنعتی ترکیه بسیار پایین است، گفت: به عنوان مثال ترکیه برای واردات فرش 8 درصد تعرفه محاسبه می‌کند، به همین دلیل در مذاکرات تجارت ترجیحی، گرفتن تخفیف از این بخش قابل طرح و بحث نبود.
رئیس سازمان توسعه تجارت در عین حال بیان کرد: تعرفه کالاهایی که از ترکیه به ایران صادر می‌شود بسیار کم است و رقمی نیست که بخواهند سالانه تخفیف اعمال کنند.
وی با بیان اینکه متوسط نرخ تعرفه اعمال شده کشور ترکیه برای ورود کالاها حدود 10 درصد است، یادآور شد: تعرفه در نظر گرفته شده در ترکیه برای محصولات کشاورزی 4/42 درصد و برای محصولات غیرکشاورزی 5/5 درصد است و اگر کالاها در کشور ما با این میزان تعرفه بالا امکان رقابت ندارند باید ریشه یابی کنیم و ببینیم دلیل آن چیست و چه مشکلی باعث به وجود آمدن این معضل شده است؛ لذا نباید از این موافقتنامه انتقاد غیرکارشناسی کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره امکان بازنگری در تجارت ترجیحی گفت: قرارمان همین است و باید مطالعات لازم در این زمینه صورت گیرد و بازنگری‌ شود و اگر در زمینه انعقاد این موافقتنامه انتقادی نیز می‌شود به این دلیل است که انتقادکنندگان از این موضوع آگاهی کامل ندارند.