بهروز افخمی: خانه سینما تبدیل به یک حزب شده است(اخبار ادبی و هنری)
بهروز افخمی با انتقاد از خانه سینما و افتادن این نهاد صنفی به ورطه سیاستورزی، میگوید: با آنکه یکی از موسسین این نهاد صنفی بوده، مدتهاست که به فعالیتهای آن بیتوجه است چون عملا اقدامی برای حل مشکلات صنفی سینماگران نکرده و صرفا به سیاست ورزی پرداخته است.
این کارگردان که امسال با فیلم «روباه» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفت وگو با آرمان گفت: میتوانم بگویم که من از خانه سینما پیش از این جریانات و پیش از اینکه تعطیل شود، ناامید شده بودم. علتش این بود که خانه سینما برخورد حرفهای و صنفی نمیکرد. یعنی از حقوق حرفهای و صنفی سینماگران دفاع نمیکرد. این مسئله برای خود من زمانی مشخص شد که فیلم «فرزند صبح» را خودشان یعنی تهیهکننده، یک مونتاژ عجیب و غریب کردند و در حدود سی دقیقه اوتی وارد فیلم کردند. بعد یک قاب مربع که دوبرابر قابی بود که ما برای فیلم درنظر گرفته بودیم را برای چاپ فیلم انتخاب کردند که به شدت به فیلم آسیب زد و میخواستند آن را در جشنواره نمایش دهند. من به جشنواره و به جشن خانه سینما نوشتم که جلوی این کار را بگیرند. البته نهتنها در این مورد بلکه در موارد دیگری نیز نشان دادند که به جنبههای حرفهای فیلمسازان کمترین اهمیتی نمیدهند و برخوردشان برخوردی کاملا سیاسی است.
افخمی تصریح کرد: بنابراین پیش از آنکه خانه سینما تعطیل شود من به این نتیجه رسیده بودم که این دستگاه تبدیل به یک حزب شده است و دیگر یک دستگاه صنفی نیست. خب، عملا تعطیلی و بازگشایی آن هم به یک ماجرای سیاسی تبدیل شد و من از آن موقع تا به حال هیچ علاقهای نداشتهام که بدانم در خانه سینما چه اتفاقی میافتد؛ چه موقعی که تعطیل بود و چه موقعی که بازگشایی شد. این درحالی است که من خودم جزو موسسین این نهاد هستم و اساسنامه و آییننامههای اولیه این نهاد را ما نوشتیم. آن موقع قرار بود خانه سینما از حقوق صنفی گروههای مختلف در حوزه سینما دفاع کند نه اینکه تبدیل به یک حزب شود.