انباشت گسترده لاستیکهای ساخت ایران در پی واردات بیرویه
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 150 واردکننده بینام و نشان در بازار تایر کشور فعالیت میکنند و هیچگونه نظارتی بر عملکرد آنها صورت نمیگیرد.
عباس عباسی ابیانه در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب افزود: هجمه واردات تایرهای چینی در سالهای اخیر گستردهتر شده و با توجه به اینکه عمده واردکنندگان تعهدی در قبال کیفیت اقلام وارداتی و مشکلات پیش روی مصرفکنندگان ندارند باید وزارت صنعت، معدن و تجارت تدابیری اتخاذ کند تا تمام آنها شناسنامهدار شوند.
وی با بیان اینکه واردکنندگان تایر باید ارزیابی و گزینش شوند، افزود: اتفاقی که به تازگی در زمینه واردات خودرو توسط نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی رخ داد یک گام مهم در راستای ساماندهی بازار و رعایت حقوق مصرفکنندگان به شمار میرود و باید همین رویه را در قبال واردکنندگان تایر نیز اعمال کرد.
وی گفت: در صورتی که برندهای خوشنام و معتبر خارجی با اخذ مجوز از سازمان ملی استاندارد و دریافت تاییدیههای کیفی وارد شوند بازار تایر کشور رقابتیتر خواهد شد و این در حالی است که هماکنون نیازی به اخذ این مجوزها نیست.
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با بیان اینکه طی سالهای گذشته بیشترین حجم واردات مربوط به تایرهای باری بود، افزود: متاسفانه در سال جاری واردات تایرهای سواری نیز سرعت گرفته، به طوری که هماکنون بیش از 50 درصد از تایرهای سواری و 70درصد از تایرهای باری وارداتی از مبدا چین روانه بازار ایران میشود.
مدیرعامل گروه صنعتی بارز گفت: با توجه به عرضه گسترده تایرهای چینی در سال جاری آن هم با قیمتهای غیر رقابتی، اکثر تایرسازان ایرانی با معضل انباشت گسترده تولیدات در انبارها مواجه شدهاند و با توجه به اینکه از ابتدای امسال نسبت به شکلگیری این پدیده خطرناک هشدار داده بودیم هیچ توجهی به این موضوع نشد. عباسی با بیان اینکه بسیاری از کشورها برای مقابله با دامپینگ گسترده تایرهای چینی تعرفههای ویژه وضع کردهاند، افزود: باید در ایران نیز شرایطی فراهم شود تا برای تایرهایی که حالت دامپینگ دارند علاوه بر وضع تعرفه ویژه استانداردهای سختگیرانهتری نیز در نظر گرفته شود.
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر تصریح کرد: میانگین وضع تعرفه برای تایرهای وارداتی در ایران طی سالهای اخیر 12درصد بوده و این در حالی است که کشورهایی مانند آمریکا 35 درصد و ترکیه نیز تا 60 درصد برای این منظور تعرفه تعیین کردهاند تا از ورود صدمات سنگین به تولیدکنندگان داخلی کشورهای خود جلوگیری کنند.وی با بیان اینکه تعرفههای تعیین شده برای تایرهای وارداتی به ایران منطقی به نظر نمیرسد، افزود: در حال حاضر این تعرفهها از هشت و 15 درصد به 20 درصد افزایش یافته و این در حالی است که برای ایجاد حداقل فضای رقابتی این تعرفهها باید تا سطح 35 درصد افزایش یابد.
وی گفت: چنانچه دولت نمیخواهد برای واردات تایر از یک کشور خاص تعرفه جداگانهای در نظر بگیرد، دستکم انتظار تولیدکنندگان داخلی این است که کل تعرفهها افزایش یابد، زیرا 90 درصد واردات تایر فقط از یک کشور صورت میگیرد.