شورای رقابت:
اعطای امتیاز انحصاری واردات خودرو خلاف قانون است
اعطای امتیاز انحصاری واردات خودروهای خارجی به تعداد محدودی نمایندگی خلاف قانون و ممنوع است.
پس از تصویب بخشنامه ساماندهی واردات خودرو در جلسه وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو، مقرر شد واردات تنها از طریق نمایندگیهای رسمی صورت گیرد و اگر افراد متفرقه قصد واردات خودرو داشته باشند، این کار نیز باید با تایید نمایندگیهای رسمی صورت گیرد.
این مسئله در جلسه اخیر شورای رقابت مورد بررسی قرار گرفته و اعضای این شورا مصوب کردند که اعطای امتیاز انحصاری واردات خودروهای خارجی به تعداد محدودی نمایندگی، برخلاف ماده 52 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی بوده و ممنوع است.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت دیروز در گفتوگو با فارس تصریح کرد: در حال حاضر تنها 7 شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور هستند و 70 درصد واردات خودرو تنها توسط 2 شرکت انجام میشود که عمده واردات آنها محصولات کیا و هیوندایی است.
شیوا توضیح داد: طبق اعلام وزارت صنعت، حدود 35 شرکت واردکننده خودرو هستند در حالی که بازیگران اصلی بازار خودروهای خارجی تنها چند شرکت محدود هستند.
وی اظهار داشت: وزارت صنعت باید فهرست واردکنندگان خودرو و سهم هر کدام را اعلام کند و اینطور نباشد که شرکتهایی در واردات خودرو فعال باشند، اما سهم آنها ناچیز باشد.
وی افزود: به عنوان مثال اگر 50 شرکت در واردات خودرو فعال باشند، ولی سهم49 شرکت کمتر از یک درصد واردات باشد، نمیتوانیم بگوییم که انحصار وجود ندارد، بلکه علاوه بر تعداد شرکتهای واردکننده، سهم هر یک از این شرکتها در واردات خودرو نیز مهم است.
رئیس شورای رقابت تاکید کرد: تعداد و سهم شرکتهای واردکننده باید اعلام شود تا اگر اکثریت سهم در اختیار یک یا دو درصد واردکنندهها است (که البته الان چنین شرایطی حاکم است) از ایجاد انحصار جلوگیری شود.
وی افزود: در حال حاضر این شرایط وجود دارد و بیشترین سهم واردات خودرو به دو شرکت اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه شورای رقابت نگران ایجاد انحصار در واردات خودرو است، گفت: در حال حاضر مشکلاتی در واردات خودرو وجود دارد، اما این مشکلات باید طوری برطرف شود که باعث ایجاد انحصار در واردات نشود، بلکه در راستای رقابتی شدن بازار پیش رود.
اظهارات رئیس شورای رقابت در حالی مطرح میشود که اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است در کشور 35 واردکننده خودرو داریم و انحصاری در این بخش وجود ندارد.
بنابراین گزارش: در جلسه شورای رقابت گزارش نهاد تنظیم کننده بخش راهآهن، اقدامات انجام شده در مورد قانون اصلاح مواد (1)، (6) و (7) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و بررسی درجه تمرکز در صنایع مختلف HHI ارائه شد.
در دویست و یازدهمین جلسه شورای رقابت که با حضور 9 نفر از اعضاء شورا و دو نفر عضو ناظر مجلس شورای اسلامی برگزار شد، شاخص تمرکز در صنایع مختلف از روش هرفیندال - هریشمن (HHI) نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.