مزار شریف؛ سیمای باشکوه سینمای ملی
مهدی امیدی
فیلم «مزار شریف» بیرق اصلی سی و سومین جشنواره فیلم فجر است. این فیلم، نماد و نمودی است از آنچه سینمای ملی خوانده می شود؛ تجلی آرمان های جمهوری اسلامی ایران در هنر هفتم را می توان در این فیلم بعینه به تماشا نشست. سیمای باشکوهی است از مقاومت و ایستادگی در برابر بیدادگاه اهریمن. روایت حقانیت انقلاب اسلامی است. تصویر مظلومیت افغانستان-این مزارِ شریف- در کشاکش جهان خواری غربیان. داستان برادری دو ملت ایران و افغانستان. و حکایتی است از واقعیت هایی تاریخی که تا به حال کمتر درباره آن سخن گفته شده است.
این فیلم به بهانه بازخوانی ماجراهای مربوط به شهادت دیپلمات ها و خبرنگار ایرانی در زمان هجوم طالبان به شهر مزار شریف در افغانستان، به بسیاری از مسائل امروز هم می پردازد. این روزها همه از خون بازی جریان های شبه نظامی وهابی –ازجمله گروهک داعش- در حیرت و پریشانی هستند. اما هنوز فراموش نکرده ایم که مشابه جنایت های امروز داعش در عراق و سوریه، پیش از این توسط جریان مشابهی به نام طالبان در افغانستان رخ داده بود. فیلم «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده با یک تیر دو نشان زده است؛ هم واقعیت های بخشی از تاریخ جنایات وهابی ها را بازگو می کند هم به طور غیرمستقیم به واکاوی دراماتیک داعش وگروه های مشابه آن در قالب این نمایش تاریخی می پردازد.
نکته قابل تأمل درباره این فیلم، رویکرد افشاگرانه آن درباره جریان های تروریستی به ظاهر اسلامی اما در باطن ضداسلامی است. در فیلم، بارها و به بهانه های مختلف تصریح میشود که طالبان ابزار دست آمریکا و انگلیس است که به جان مردم افغانستان افتاده است. «بی بی سی» در این فیلم نقشی کلیدی دارد. در پارهای از بخشهای فیلم، شخصیت اصلی داستان با بازی حسین یاری وقتی رادیو را روشن می کند، شبکه بی بی سی انگلستان درحال پخش خبرهایی به سود طالبان است. نوع حمله برزیده به بی بی سی در این فیلم بسیار هوشمندانه و مختصر و مفید است؛ بدون شعارزدگی و به صورت کاملا بی طرفانه.اما اهمیت فیلم «مزار شریف» تنها به مضامین بکر و مهم آن محدود نمی شود. این فیلم یک گام در پیشرفت فنی و تکنیکی سینمای کشورمان محسوب می شود. یک فیلم خوش ساخت و درگیر کننده که حتی یک لحظه مخاطب را به حال خود رها نمی کند. قاب بندی های مستحکم ، میزانسن متین و فاخر موسیقی همراه با داستان و ضرباهنگ تند فیلم، «مزار شریف» را به قوی ترین این دوره از جشنواره فجر تبدیل کرده است.
فیلم «مزار شریف» بیرق اصلی سی و سومین جشنواره فیلم فجر است. این فیلم، نماد و نمودی است از آنچه سینمای ملی خوانده می شود؛ تجلی آرمان های جمهوری اسلامی ایران در هنر هفتم را می توان در این فیلم بعینه به تماشا نشست. سیمای باشکوهی است از مقاومت و ایستادگی در برابر بیدادگاه اهریمن. روایت حقانیت انقلاب اسلامی است. تصویر مظلومیت افغانستان-این مزارِ شریف- در کشاکش جهان خواری غربیان. داستان برادری دو ملت ایران و افغانستان. و حکایتی است از واقعیت هایی تاریخی که تا به حال کمتر درباره آن سخن گفته شده است.
این فیلم به بهانه بازخوانی ماجراهای مربوط به شهادت دیپلمات ها و خبرنگار ایرانی در زمان هجوم طالبان به شهر مزار شریف در افغانستان، به بسیاری از مسائل امروز هم می پردازد. این روزها همه از خون بازی جریان های شبه نظامی وهابی –ازجمله گروهک داعش- در حیرت و پریشانی هستند. اما هنوز فراموش نکرده ایم که مشابه جنایت های امروز داعش در عراق و سوریه، پیش از این توسط جریان مشابهی به نام طالبان در افغانستان رخ داده بود. فیلم «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده با یک تیر دو نشان زده است؛ هم واقعیت های بخشی از تاریخ جنایات وهابی ها را بازگو می کند هم به طور غیرمستقیم به واکاوی دراماتیک داعش وگروه های مشابه آن در قالب این نمایش تاریخی می پردازد.
نکته قابل تأمل درباره این فیلم، رویکرد افشاگرانه آن درباره جریان های تروریستی به ظاهر اسلامی اما در باطن ضداسلامی است. در فیلم، بارها و به بهانه های مختلف تصریح میشود که طالبان ابزار دست آمریکا و انگلیس است که به جان مردم افغانستان افتاده است. «بی بی سی» در این فیلم نقشی کلیدی دارد. در پارهای از بخشهای فیلم، شخصیت اصلی داستان با بازی حسین یاری وقتی رادیو را روشن می کند، شبکه بی بی سی انگلستان درحال پخش خبرهایی به سود طالبان است. نوع حمله برزیده به بی بی سی در این فیلم بسیار هوشمندانه و مختصر و مفید است؛ بدون شعارزدگی و به صورت کاملا بی طرفانه.اما اهمیت فیلم «مزار شریف» تنها به مضامین بکر و مهم آن محدود نمی شود. این فیلم یک گام در پیشرفت فنی و تکنیکی سینمای کشورمان محسوب می شود. یک فیلم خوش ساخت و درگیر کننده که حتی یک لحظه مخاطب را به حال خود رها نمی کند. قاب بندی های مستحکم ، میزانسن متین و فاخر موسیقی همراه با داستان و ضرباهنگ تند فیلم، «مزار شریف» را به قوی ترین این دوره از جشنواره فجر تبدیل کرده است.