kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۷۳۲
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
عضو هیئت رئيسه مجلس خطاب به مذاکره‌کنندگان:

4 فروردین باید زمان، میزان و چگونگی لغو تحریم‌ها برای مردم روشن باشد

یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از تیم مذاکره‌کننده خواست در مذاکرات فروردین ماه روشن و شفاف شود که تحریم‌ها چه زمانی، چه میزان و چگونه لغو خواهد شد.


به گزارش تسنیم، مهرداد بذرپاش در مراسم جشن انقلاب که در مسجد چهار مردان قم برگزار شد تاکید کرد: پشتوانه اصلی سند هسته‌ای انگیزه افراد است و دشمن درصدد نابودی این انگیزه است.
وی در این رابطه تصریح کرد: چهارم فروردین‌ماه 94 توافق کلی در مذاکرات هسته‌ای انجام خواهد شد پس قاعدتا باید به جزئیات توافقات پرداخته و برای مردم روشن و شفاف شود که چه موقع، چه میزان و چگونه تحریم‌ها برداشته خواهد شد.
بذرپاش با اشاره به اینکه ما هم‌اکنون نسل سوم از تحریم‌ها را تجربه می‌کنیم گفت: از زمان ملی شدن صنعت نفت در تحریم هستیم به‌گونه‌ای که نسل نخست تحریم‌ها بعد از انقلاب و بعد از تسخیر لانه جاسوسی آغاز شد، در نسل دوم تحریم‌ها به غیر از ایران، لیبی هم شامل آن شد، از آنجا که لیبی نتوانست تحمل کند، به غرب روی آورد و بلافاصله از لیست تحریم‌ها حذف شد و امروز ما با نسل سوم تحریم‌ها تحت عنوان تحریم جامع علیه ایران مواجه هستیم.
بذرپاش با اشاره به اینکه عده‌ای غرب را در گسترش تحریم‌ها تشویق می‌کردند، گفت: نمونه آن مخملباف بود که به عنوان نماینده جنبش سبز در غرب حضور پیدا کرد و گفت: اگر ایران را تحریم کنید حکومت در برابر خواسته‌های شما و جنبش سبز تسلیم می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر کسی اطلاعات کشور را بفروشد باید اعدام بشود، ابراز کرد: اگر بر فرض محال تیم مذاکره‌کننده بتواند همه تحریم‌ها را بردارد، تازه به سال 1388 برمی‌گردیم و این همان فتنه است و نباید دعوای موسوی و احمدی‌نژاد ما را بازی دهد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فتنه یعنی کاهش فروش یک میلیون بشکه نفت ما در روز. فتنه یعنی 36 میلیارد دلار کاهش سالانه نفت ما از بین برود، امت بصیر و انقلابی هیچ‌گاه جریان فتنه و فتنه‌‌گران را فراموش نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه توافق ژنو سوت وکف ندارد، اظهار کرد: اگر جرأت دارید بیاید داده‌ها و ستانده‌های این توافقنامه را برای مردم تشریح کنید و بدانید هنر دیپلماسی خندیدن و گرفتن چند عکس یادگاری و پیاده‌روی با جان کری نیست.
بذرپاش گفت: توافق اصلی وین که در امتداد ژنو بود، بین ایران و 5+1 نبود بلکه بین جان کری و سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان انجام گرفت و قیمت نفت را به زیر 50 دلار رساندند، پس اگر تیم مذاکره‌کننده همه تحریم‌ها را برمی‌داشت تازه به سال 88 برمی‌گشتیم.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست ما برد - برد نیست، بلکه همان سیاست امام خمینی(ره) یعنی دفع متجاوز است، اظهار داشت: اگر سیاست شما برد - برد است برای ما مشخص کنید در برابر غرب چه چیزی را داده و چه چیزی را به دست گرفته‌اید.
وی با بیان اینکه آمریکا در بدترین شرایط خود در دنیا قرار دارد، افزود: آمریکایی که در این وضع قرار دارد به این دلیل با ما اینگونه رفتار می‌کند که نمایندگان کشورمان به جای آنکه در اوج عزت با آنها صحبت کنند در شرایط استیصال با آنها صحبت می‌کنند.