kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۷۲۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
مهروانی خبر داد

تخم‌مرغ «اس.پی.اف» جدیدترین دستاورد موسسه سرم‌سازی رازی

قائم‌مقام موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی کرج از تولید تخم‌مرغ «اس.پی.اف» به عنوان جدیدترین دستاورد این موسسه خبر داد.

کرج- خبرنگار کیهان:

همایون مهروانی در جمع خبرنگاران با ارائه گزارشی از عملکرد این موسسه در دوران تحریم از دستاوردهای این موسسه به عنوان همت بالای ایرانی در سایه تحریم یاد کرد.
وی دستیابی به فناوری تولید تخم‌مرغ «اس.پی.اف» که عاری از بیماری‌های خاص طیور است به عنوان جدیدترین دستاورد این موسسه یاد کرد و گفت: این تخم‌مرغ که به عنوان واکسن زنده طیور استفاده می‌شود، تاکنون از خارج وارد می‌شد، اما اکنون موسسه سرم‌سازی رازی به فناوری تولید آن دست یافته است.
وی تاکید کرد: در آینده نزدیک تولید این نوع تخم‌مرغ در موسسه سرم‌سازی آغاز می‌شود.
مهروانی در این نشست خبری همچنین از جایگزینی واکسن تزریقی فلج اطفال به جای نوع خوراکی آن خبر داد و گفت: بر اساس برنامه سازمان بهداشت جهانی ایران باید تا سال 2018 این طرح را اجرایی کند.
وی افزود: این واکسن از خرداد یا تیرماه سال آینده برای انجام تست‌های تاییدی و تولید آزمایشی در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.
مهروانی با تاکید بر این مطلب که سرم‌سازی رازی بخش مهمی از واکسن کشورهای منطقه را تامین می‌کند گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 20 میلیون دز واکسن استانی، 311 میلیون دز واکسن دامی و دو میلیارد و 700 میلیون دز واکسن طیور در کشور تولید شده است.