kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۷۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
در پاسخ به سوال کیهان

آخرین وضعیت سهام عدالت تشریح شد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی آخرین وضعیت سهام عدالت را تشریح کرد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی آخرین وضعیت سهام عدالت را تشریح کرد.
میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در نشست خبری خود در وزارت اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان درباره سهام عدالت اظهار داشت: سال 1393 اقدامات سنگینی در وزارت اقتصاد در خصوص سهام عدالت انجام شد که در نهایت پیش‌نویس لایحه آزادسازی سهام عدالت از وزارت اقتصاد تقدیم به دولت شده و در نوبت طرح در هیئت وزیران قرار دارد، لذا دولت و مجلس به دنبال این هستند که نحوه آزادسازی سهام عدالت را مشخص کنند.
وی افزود: سهام عدالت از سال 1385 آغاز شده و مقرر شد سهامی که به مشمولین اختصاص می‌یابد از محل سود سهام ظرف مدت 10 سال تسویه شود. لذا این مدت در پایان سال آینده به اتمام می‌رسد. بنابراین تا پایان دوره مقرر 14 ماه فرصت داریم که از محل سود سهام آزادسازی را انجام دهیم.
پوری حسینی خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر زودتر از 10 سال ثمن معامله از محل سود پرداخت می‌شد امکان آزادسازی نیز فراهم بود. ولی تاکنون 30 درصد از ثمن معامله  پرداخت شده و تا پایان سال حدود 34 درصد از این مبلغ دریافت می‌شود، لذا مردم باید تا پایان 1394 منتظر آزادسازی سهام عدالت بمانند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی یادآور شد: این در حالی است که لایحه آزادسازی سهام عدالت از سوی وزارت اقتصاد به دولت تقدیم شده و اقدامات لازم برای مطرح شدن در هیئت وزیران انجام شده است که امیدواریم طی چند هفته آینده این طرح در هیئت وزیران به تصویب رسیده و تقدیم مجلس شود.
در ادامه این نشست، خبرنگار کیهان از پوری‌حسینی پرسید: با توجه به اینکه خود شما اعلام کردید که 36 درصد واگذاری‌ها در دولت یازدهم انجام شده و باز خود شما اشاره کردید به فضای خشک بورس در یک سال اخیر آیا با این وضعیت احساس نمی‌کنید همین افزایش واگذاری‌ها در دولت یازدهم باعث خشکی بورس شده و شاخص بورس به شدت افت کرده و سهامداران زیان سنگینی کرده‌اند؟
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: در صورتی که میزان شاخص کل بورس و واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در سال گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد مشخص می‌شود که آیا واگذاری‌های این سازمان دلیل افت شاخص بورس بوده و یا افت شاخص متاثر از دلایل دیگری نظیر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها و مسائل سیاسی بوده است؟وی در عین حال اذعان کرد به جهت فضای خشک بورس ما توفیق چندانی در واگذاری شرکت‌ها در یک سال اخیر نداشته‌ایم.
پوری حسینی افزود: امسال سازمان خصوصی‌سازی 30 هزار میلیارد تومان سهام عرضه کرد ولی فقط از این تعداد، 3 هزار میلیارد تومان فروش رفت و بر همین اساس به دلیل فضای خشک بورس به شدت میزان فروش ما در سال جاری افت کرد.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت: کاری که طی سال‌های گذشته برای واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به جهت سنگینی انجام نشده بود در سال جاری انجام شد و آگهی مزایده این شرکت منتشر شد. به‌طوری که در روز 27 بهمن ماه مزایده این باشگاه برگزار می‌شود.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: بنابراین اگر نام متقاضیان را هم بدانیم نخواهیم گفت: زیرا خلاف مقررات است، لذا از رسانه‌‌ها درخواست می‌کنم نه این سوال را مطرح کنند و نه به آن دامن زنند زیرا این سوال تا ساعت 14 بی‌پاسخ خواهد ماند و اگر غیر از این باشد ممکن است متقاضیان در جهت حذف یکدیگر اقدام کنند. لذا از متقاضیان درخواست می‌شود به اندازه‌ای که تصور می‌کنند این دو باشگاه ارزندگی دارند قیمت مورد نظر خود را اعلام کنند.
پاسخ به اظهارات آخوندی
پوری حسینی در ادامه به اظهارات آخوندی وزیر راه و شهرسازی درباره خصوصی‌سازی پاسخ داد و گفت: با وجود همه احترامی که برای آقای آخوندی قائل هستم ولی از نقل برخی عبارات ایشان گله‌مندم از جمله اینکه گفته‌اند «خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها از اول کج بنا شده» در حالی که اصلا این‌طور نیست و اتفاقا بسیار هم خوب بنا شده است و بنده این جمله را نه از آقای آخوندی و نه هیچ کس دیگر نمی‌پذیرم بنده از ایشان می‌خواهم ضمن انتقادشان رهنمود هم بدهند زیرا نقد خالی بدون ارائه رهنمود کار کارشناسان عادی است ولی کارشناسان فرهیخته راهکار هم ارائه می‌کنند. وی افزود:‌ در 8 سال دولت قبل و یک سال و نیم این دولت تمام واگذاری‌ها و مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی کاملا شفاف بوده و بدون ساخت‌وپاخت و لابی‌گری بوده است.