گامهای نهایی در فروپاشی ساختار فضایی کشور
معاون وزیر علوم: با بازگشت به ساختار سابق فضایی چالاکتر عمل میکنیم!
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به جلسه اخیر شورای عالی اداری، بدون ارائه پاسخ درخصوص علت فروپاشی ساختار برنامه فضایی کشورمان، خبر داد: مرکز ملی فضایی در کشور ایجاد میشود.
سرویس اجتماعی-
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تصمیم اخیر دولت درباره سازمان فضایی که به «تکه تکه کردن و فروپاشی» کل ساختار فضایی کشور میماند، گفت: در دولت قبل مجموعهای از پژوهشگاهها و پژوهشکدههایی که در وزارت ارتباطات، وزارت علوم و حتی جهاد کشاورزی در زمینه فعالیتهای فضایی فعالیت میکردند، تجمیع شده بودند.
وی افزود: نتیجه حاصل از ارزیابی این تجمیع این بود که این مراکز باید به ساختار سابق خود بازگردند تا چالاکتر، فعالتر و توانمندتر عمل کنند(!) زیرا برخی از این پژوهشکدهها حتی کار مشخصی هم نداشتند و اعضای هیئت علمی آنها از اینکه فعالیت علمیشان در حال کاهش بود، گلایه داشتند.(!)
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بدون توجه به عملکرد چشمگیر و موفقیتهای جهانی شکل «تجمیع یافته و ساختارمند» سازمان فضایی کشور، اضافه کرد: خوشبختانه نگاه دولت نیز به این سمت رفت که فعالیت این واحدها به حالت سابق بازگردد و در جلسه اخیر شورای عالی اداری توافقات این مسئله صورت گرفت.
احمدی درباره ابلاغیه این دستور از دولت به وزارت علوم، گفت: این موضوع در آخرین جلسه شورای عالی اداری بررسی شد، اما هنوز جزئیات آن به ما ابلاغ نشده، اما کلیات آن به توافق اعضای شورای عالی اداری رسیده است.
وی درباره وظایف معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در این زمینه، گفت: در مصوبهای که در این زمینه با امضای رئیسجمهور ابلاغ شده، سیاست این است که یک مرکز ملی فضایی وجود داشته باشد و جنبه سیاستگذاری و نظارت را داشته باشد.
هر چند تشکیل «مرکز ملی فضایی» را در صورت نگاه «قرارگاهی» به مرکز مذکور میتوان به فال نیک گرفت اما با توجه به خروج کل برنامه فضایی کشور از زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری و فروپاشی بخشها و اجزای مختلف آن، مشخص نیست قرارگاه مذکور چگونه میتواند برنامهها و سیاستهای کلی نظام در حوزه فضایی را پس از واگذاری هر بخش به یک وزارتخانه، مدیریت کند!
خصوصا اینکه در حال حاضر مشخص نیست میان مراکز تقسیم شده میان وزارت کشاورزی، علوم و ارتباطات؛ کدام بخش مسئولیت اجرا و مدیریت «برنامه اعزام فضانورد» یا «ارسال ماهواره» را عهدهدار شود. این واقعیتی آشکار است که اجرای هر یک از ماموریتهای فضایی کشور از جمله «اعزام موجود زنده»، «فضانورد»، «ماهواره» و مراحلی همچون ردیابی و حفظ آن در مدار نیازمند همکاریهای بین بخشی گستردهای است که با توجه به فروپاشی کل ساختار به هم پیوسته قبلی مشخص نیست چگونه امکانپذیر خواهد شد!
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: بر این اساس مجموعههای ذیربط وظایف خود را انجام میدهند و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری نیز در جایگاه ستادی فعالیت کرده و جنبه سیاستگذاری، برنامهریزی و هدایت کلی خواهد داشت.
گفتنی است پیش از این معاون اجرایی رئیسجمهور در پاسخ به انتقادات کیهان از «فروپاشی سازمان فضایی کشور» مدعی عدم انحلال «پژوهشگاه فضایی» شده بود، هر چند از ارائه استدلالی قابل قبول در پاسخ به اصل ماجرا سکوت کرده بود.
چند روز پیش از این روزنامه آمریکایی بوستون گلوب، با انتخاب تیتر «ایران برنامه فضاییاش را کنسل کرد» ضمن زیر سوال بردن اصل موفقیتهای سازمان فضایی کشورمان، به تمجید از تصمیم روحانی در تکهتکه کردن سازمان فضایی کشور پرداخته بود. وی درباره اجرایی شدن این طرح، گفت: جلسه شورای عالی اداری روز شنبه این هفته برگزار شد و توافقات اولیه صورت گرفت و بخشنامه پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی اداری اجرایی میشود. در متن یادداشت منتشر شده در این روزنامه به نقل از پایگاه مدیوم آمده است: «تهران، پس از صرف هزینههای سنگین و تبلیغات وسیع، ۹ ژانویه برنامه فضایی خود را تعطیل کرد. این تعطیلی بیصدا، در مطبوعات ایران چندان مورد توجه قرار نگرفت. مقامات ایران نیروی کار و داراییهای نهادهای فعال در امور فضایی را میان چهار وزارتخانه، از جمله وزارت ارتباطات و وزارت دفاع، توزیع خواهند کرد.»
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تصمیم اخیر دولت درباره سازمان فضایی که به «تکه تکه کردن و فروپاشی» کل ساختار فضایی کشور میماند، گفت: در دولت قبل مجموعهای از پژوهشگاهها و پژوهشکدههایی که در وزارت ارتباطات، وزارت علوم و حتی جهاد کشاورزی در زمینه فعالیتهای فضایی فعالیت میکردند، تجمیع شده بودند.
وی افزود: نتیجه حاصل از ارزیابی این تجمیع این بود که این مراکز باید به ساختار سابق خود بازگردند تا چالاکتر، فعالتر و توانمندتر عمل کنند(!) زیرا برخی از این پژوهشکدهها حتی کار مشخصی هم نداشتند و اعضای هیئت علمی آنها از اینکه فعالیت علمیشان در حال کاهش بود، گلایه داشتند.(!)
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بدون توجه به عملکرد چشمگیر و موفقیتهای جهانی شکل «تجمیع یافته و ساختارمند» سازمان فضایی کشور، اضافه کرد: خوشبختانه نگاه دولت نیز به این سمت رفت که فعالیت این واحدها به حالت سابق بازگردد و در جلسه اخیر شورای عالی اداری توافقات این مسئله صورت گرفت.
احمدی درباره ابلاغیه این دستور از دولت به وزارت علوم، گفت: این موضوع در آخرین جلسه شورای عالی اداری بررسی شد، اما هنوز جزئیات آن به ما ابلاغ نشده، اما کلیات آن به توافق اعضای شورای عالی اداری رسیده است.
وی درباره وظایف معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در این زمینه، گفت: در مصوبهای که در این زمینه با امضای رئیسجمهور ابلاغ شده، سیاست این است که یک مرکز ملی فضایی وجود داشته باشد و جنبه سیاستگذاری و نظارت را داشته باشد.
هر چند تشکیل «مرکز ملی فضایی» را در صورت نگاه «قرارگاهی» به مرکز مذکور میتوان به فال نیک گرفت اما با توجه به خروج کل برنامه فضایی کشور از زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری و فروپاشی بخشها و اجزای مختلف آن، مشخص نیست قرارگاه مذکور چگونه میتواند برنامهها و سیاستهای کلی نظام در حوزه فضایی را پس از واگذاری هر بخش به یک وزارتخانه، مدیریت کند!
خصوصا اینکه در حال حاضر مشخص نیست میان مراکز تقسیم شده میان وزارت کشاورزی، علوم و ارتباطات؛ کدام بخش مسئولیت اجرا و مدیریت «برنامه اعزام فضانورد» یا «ارسال ماهواره» را عهدهدار شود. این واقعیتی آشکار است که اجرای هر یک از ماموریتهای فضایی کشور از جمله «اعزام موجود زنده»، «فضانورد»، «ماهواره» و مراحلی همچون ردیابی و حفظ آن در مدار نیازمند همکاریهای بین بخشی گستردهای است که با توجه به فروپاشی کل ساختار به هم پیوسته قبلی مشخص نیست چگونه امکانپذیر خواهد شد!
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: بر این اساس مجموعههای ذیربط وظایف خود را انجام میدهند و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری نیز در جایگاه ستادی فعالیت کرده و جنبه سیاستگذاری، برنامهریزی و هدایت کلی خواهد داشت.
گفتنی است پیش از این معاون اجرایی رئیسجمهور در پاسخ به انتقادات کیهان از «فروپاشی سازمان فضایی کشور» مدعی عدم انحلال «پژوهشگاه فضایی» شده بود، هر چند از ارائه استدلالی قابل قبول در پاسخ به اصل ماجرا سکوت کرده بود.
چند روز پیش از این روزنامه آمریکایی بوستون گلوب، با انتخاب تیتر «ایران برنامه فضاییاش را کنسل کرد» ضمن زیر سوال بردن اصل موفقیتهای سازمان فضایی کشورمان، به تمجید از تصمیم روحانی در تکهتکه کردن سازمان فضایی کشور پرداخته بود. وی درباره اجرایی شدن این طرح، گفت: جلسه شورای عالی اداری روز شنبه این هفته برگزار شد و توافقات اولیه صورت گرفت و بخشنامه پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی اداری اجرایی میشود. در متن یادداشت منتشر شده در این روزنامه به نقل از پایگاه مدیوم آمده است: «تهران، پس از صرف هزینههای سنگین و تبلیغات وسیع، ۹ ژانویه برنامه فضایی خود را تعطیل کرد. این تعطیلی بیصدا، در مطبوعات ایران چندان مورد توجه قرار نگرفت. مقامات ایران نیروی کار و داراییهای نهادهای فعال در امور فضایی را میان چهار وزارتخانه، از جمله وزارت ارتباطات و وزارت دفاع، توزیع خواهند کرد.»