برنامه بانکها در ایام پایانی سال
بانک مرکزی، برنامه بانکها برای ارائه خدمات بهتر به مردم در ایام پایانی سال را اعلام کرد.
ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در گفتوگو با مهر از برنامههای این بانک و نظام بانکی کشور برای روزهای پایانی سال و شب عید خبر داد و گفت: تدابیری برای ارائه خدمات بهتر و مناسبتر به مردم در این ایام اندیشیده شده است.وی افزود: بحث ظرفیتسازی در طول سال اجرایی میشود و در ایام پایانی سال که میزان تراکم و مراجعات مردم بیشتر است تغییرات را به حداقل میرسانیم و در اسفندماه به هیچ عنوان سامانهها را تغییر نمیدهیم.این مقام مسئول در بانک مرکزی با اعلام اینکه کشیکهای 24 ساعته در بانک مستقر خواهند شد، تصریح کرد: در طول اسفندماه تا روزهای اول عید کشیکهای شبانهروزی در بانکها مستقر میشوند تا اگر مشکلی بوجود آمد سریعا برطرف شود.
هر سال بانک مرکزی در بهمن و به ویژه اسفندماه دستورات ویژهای برای آمادهباش به نظام بانکی کشور صادر میکند. روزهای پایانی سال به دلیل نزدیک بودن به ایام نوروز از لحاظ مبادلات تجاری، بازار و پولی و بانکی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
نظام بانکی کشور که در این زمان با بالاترین میزان تراکنشهای بانکی مواجه میشود، روزهای حساس و سختی را خواهد داشت و از این جهت بانک مرکزی از نظام بانکی کشور درخواست میکند که اقدامات اساسی و مورد نیاز را برای عبور از این روزهای پرکار را تدارک ببینند.
در بسیاری از سالها اشکالاتی در این ایام در ارائه خدمات بانکی مشاهده میشود و استفاده از خودپردازها با مشکلاتی همراه میگردد، بر این اساس افزایش کمی و کیفی ارائه خدمات نیازمند برنامهریزی است.
گرچه بسیاری از مصادیق مربوط به خدمات نظام بانکی الکترونیکی شده اما هنوز هم تعداد مراجعات به شعب بانکی برای دریافت خدمات از جمله چک و غیره زیاد است و تشکیل صفهای طولانی در این روزها اجتنابناپذیر، به همین علت است که اولویت اصلی این برنامهها کاهش زمان حضور مردم در بانکها و دسترسی سریع آنها به خدمات بانکی است.
البته ایجاد شعب کشیک، افزایش ساعات کاری شعب بانکی و همچنین تعیین کشیک برای خدماترسانی به موقع خودپردازهای بانکی نیز از دیگر موارد است.