وزیر راه و شهرسازی: از سال آینده ناوگان جادهای حمل بار براساس پیمایش، سوخت دریافت میکنند
وزیر راه و شهرسازی گفت: از ابتدای سال آینده ناوگان عمومی جادهای حمل بار براساس پیمایش، سوخت دریافت خواهند کرد.
به گزارش فارس، عباس آخوندی دیروز در نخستین همایش سیستمهای حملونقل هوشمند جادهای افزود: طی هماهنگی با وزارت نفت مقرر شد همه کارتهای هوشمند ناوگان توسط سازمان راهداری در اختیار شرکت فرآوردههای نفتی قرار گیرد تا بسته به میزان پیمایش کامیونها، سوخت به آنها اختصاص یابد.
وی درباره اختصاص سهمیه سوخت به کامیونهای حمل بار جادهای براساس پیمایش توضیح داد: حدود 100 هزار دستگاه کامیون در سال گذشته هیچ بارنامهای از سازمان راهداری دریافت نکردهاند اما با این حال، سهمیه سوخت داشتند.
وی یادآور شد: 480 هزار کامیون در ایران کارت سوخت دارند، اما کمتر از 100 هزار دستگاه کامیون از سازمان راهداری سال گذشته بارنامه دریافت نکردهاند، بنابراین از مسیر پیمایش آنها آگاه نیستیم در حالی که کارت سوخت را دریافت کردهاند.
آخوندی تاکید کرد: سوخت باید بابت پیمایش اختصاص داده شود و اینکه بابت هر کامیون سوخت اختصاص مییابد منطقی نیست.
وزیر راه و شهرسازی گفت: تعیین مجاز بودن بارهای محوری از طریق هوشمندسازی جادهها محقق میشود.
وی با بیان اینکه نگهداری راههای موجود در ساخت جادههای جدید اولویت دارد، اظهار داشت: هم اکنون 248 هزار کیلومتر راه شریانی داریم که بیش از 75 درصد حملونقل ایران در این میزان راه انجام میشود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به دلیل نبود سرمایهگذاری برای نگهداری رویه جادهها بیش از 40 درصد راههای شریانی کشور در وضعیت بد و بسیار بد قرار دارند.
آخوندی ادامه داد: به هیچ وجه بودجه راهداری را خرج راهداری نمیکنیم؛ امسال نمایندگان مجلس 500 میلیارد تومان اعتبار برای راهداری مصوب کردند البته برای نگهداری راههای کشور، سالانه 7 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی همچنین اظهار داشت: میزان جاده موجود در کشور بیش از 200هزار میلیارد تومان ارزش دارد؛ در برنامه حمل و نقل جادهای ایجاد 10 کریدور توسعهای را پیشبینی کردهایم که 100 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز دارد، اما قطعا نمیتوان با این توسعه قدرت جابجایی و حرکتدهی را ارتقاء داد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مدرنسازی در شبکه حملونقل باید در دستور کار باشد اضافه کرد: رویکرد سازمانی و حفظ تعلق سازمانی مانعی برای افزایش بهرهوری است، باید تعاملات ارگانهای دستاندرکار جادهای و درون شهری افزایش یابد. در این راستا به دنبال ایجاد هماهنگی بین همه ارگانهای دستاندرکار هستم.
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه در حال حاضر سازمان راهداری و پلیس کمتر از 500 دوربین دارند، گفت: ما توانستیم دوربینهای سازمان راهداری و پلیس را به یکدیگر متصل کنیم که این موضوع اعمال قانون توسط پلیس را به دو برابر افزایش داد.
داوود کشاورزیان، رئيس سازمان راهداری در این همایش با بیان اینکه وضعیت جادهها به صورت آنلاین توسط دوربینها به نمایش درمیآید، ادامه داد: در حال حاضر پایش جادهها با 650 دستگاه دوربین نظارت تصویری انجام میشود؛ در کنترل ترافیک کاربران از جیپیاس و دوربین کنترل سرعت استفاده میشود.
وی با بیان اینکه کامیونهای ترانزیتی مجهز به جیپیاس هستند، اظهار داشت: تفاهمنامهای با پلیس راه و وزارت نفت نهایی کردهایم مبنی بر اینکه تا دو سال آینده همه ناوگان حملونقل به جیپیاس آنلاین مجهز شوند تا هم پیمایش ناوگان و هم میزان سوخت مصرفی و سهمیه آنها مشخص باشد. در حال حاضر این سهمیهها بدون در نظر گرفتن پیمایش یکنواخت است، اما جیپیاس آنلاین موجب میشود که سوخت به ناوگانی که تردد ندارند اختصاص نیابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر 400 دوربین کنترل سرعت در 4 هزار کیلومتر از جادهها نصب شده است و میزان سرعت را نشان میدهد.
وی افزود: در حال حاضر 1300 تردد شمار، 400 دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت، 630 دستگاه دوربین نظارت تصویری، 190 دستگاه تابلوی پیام متغیر و 17 دستگاه توزین در حال حرکت در جادهها فعال است.
وی بیان کرد: قراردادی را منعقد کردیم مبنی بر اینکه 1800 دستگاه دوربین ثبت بیشینه سرعت و متوسط سرعت در جادهها نصب شود.
کشاورزیان با بیان اینکه رقم این قرارداد 900 میلیارد تومان است، گفت: این رقم بابت خرید، نصب دوربینها، انتقال دیتا و نگهداری دوربینها است که دو سال اول، عملیات نصب انجام شده و مدت قرارداد 6 سال بعد از این دو سال است.
وی با بیان اینکه جرایم راهنمایی و رانندگی به دلیل نرخ پایین، قابلیت بازدارندگی ندارند گفت: تنها کشوری هستیم که جریمه تخلفات رانندگی در آن پایین است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: منتظر تصویب مجلس هستیم تا پس از چهار سال، میزان مالی جریمه تخلفات رانندگی افزایش یابد.