kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
مدارس در کرمان تعطیل شد

برف زمستانی مناطق کویری را هم سفیدپوش کرد

بارش شدید برف و باران در کرمان و یزد اگرچه رضایت و شادمانی غیرقابل وصف اقشار مختلف مردم و کشاورزان را در برداشت، اما شدت بارش مدارس را نیز به تعطیلی کشاند.


به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از رئيس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان بارش برف از بامداد دیروز در بسیاری از مناطق استان کرمان آغاز شده و تا زمان چاپ خبر همچنان ادامه دارد.
به گفته حمیده حبیبی، بارش‌ها به صورت برف و باران ادامه دارد و احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های جنوب استان نیز وجود دارد.
به دلیل بارش برف، مدارس سه مقطع تحصیلی کرمان، ماهان و چترود دیروز تعطیل بود و مقاطع تحصیلی ابتدایی و اول متوسطه بافت، سیرجان، بردسیر، رفسنجان، سربنان و دشتخاک، زرند، کوهساران، فیض‌آباد، طرز و کوهجهر راور را هم به تعطیلی کشاند.
براساس گزارش مسئولان دانشگاه آزاد کرمان برگزاری امتحانات دیروز این دانشگاه به چهارشنبه اول بهمن ماه موکول شد.
تاخیر پروازها در فرودگاه کرمان
به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان پرواز شماره 1050 ماهان که به دلیل بارش برف دچار تاخیر در ساعت حرکت شده بود، ساعت 8 و 45 دقیقه دوشنبه فرودگاه کرمان را به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران ترک کرد.
محمد نخعی تاکید کرد: این هواپیما قرار بود ساعت 5 و 30 دقیقه پرواز کند.
وی اظهار کرد: پرواز 4558 ماهان از نوع بی.ای.ایی. نیز با 21 مسافر که قرار بود ساعت هشت و 15 دقیقه امروز انجام شود، به دلیل ریزش برف بعد از ساعت 9 و 30 دقیقه آماده پرواز شد.
وی تصریح کرد: سطوح پروازی فرودگاه بین‌المللی کرمان از بامداد دیروز در دو مرحله برف‌روبی و یخ‌زدایی شد.
استان کویری یزد یخ زد
گزارش‌ها حاکی است استان کویری یزد هم به علت ریزش شدید برف با برف و یخبندان مواجه شد.
محمدرضا قانع مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش یزد گفت: با بارش شدید برف، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی روستاهای علی‌آباد، نصرآباد، ده بالا و سانیچ شهرستان تفت دیروز خانه‌نشین شدند.
بنابراین گزارش: مدارس ابتدایی بخش خضرآباد شهرستان اشکذر تعطیل اعلام شد.
پلیس راه استان یزد هم اعلام کرد: رفت و آمد در برخی راه‌های شهرستان تفت به علت بارش برف فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است و حرکت در برخی معابر به کندی صورت می‌گیرد.
رهاسازی 180 خودرو از کولاک در هراز
اگرچه هنوز تهرانی‌ها از آغاز فصل زمستان حتی به مقدار نیم سانت برف را تجربه نکرده‌اند، اما بارش برف و یخبندان در جاده‌های نزدیک به تهران به حدی شدید و خطرناک شده است که ماموران هلال‌احمر برای نجات مسافران و خودروهای گرفتار در برف و کولاک لحظه‌ای آرام و قرار ندارند.
جمشید نیکزاد سرپرست جمعیت هلال‌احمر شهرستان آمل در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد: ماموران روز یکشنبه تا دیروز بالغ بر 180 دستگاه خودروی گرفتار در برف و کولاک جاده هراز آمل را نجات داده‌اند.
وی افزود: به علت بارش شدید برف و کولاک روز شنبه و یکشنبه در گردنه امام زاده‌هاشم، پلور، آب اسک، گزنگ و جاده لار شماری از خودروها برای تردد با مشکل مواجه شدند که تعدادی از آنها با هدایت ماموران هلال‌احمر به مسیرهای خود ادامه دادند.
نیکزاد تاکید کرد: در پی گرفتار شدن حدود 180 خودرو در برف و کولاک شدید در جاده هراز حدود 33 نفر نیروهای امدادی پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای آمل، پلور، گزنگ و کهرود به منطقه‌های برف‌گیر اعزام شدند.
طغیان رودخانه‌ها در جاسک- میناب
از بندرعباس نیز خبر می‌رسد که جاده جاسک-میناب در هرمزگان به علت طغیان رودخانه‌های مسیر بسته شده است.دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران جاسک گفت: به علت بارش باران و طغیان رودخانه‌های کویک- باغان و گنگان در غرب جاسک این جاده از صبح امروز بسته است.
گمتیلی افزود: به علت طغیان رودخانه یک دستگاه خودرو وانت در رودخانه باغان واژگون شد. شهرستان 78 هزار نفری جاسک در325 کیلومتری شرق بندرعباس واقع است.
برف 40 سانتی‌متری در نطنز
بارش شدید برف در نطنز ارتفاع برف در ارتفاعات کرکس را به یک متر و در داخل شهر به 40 سانتی‌متر رساند.
علی‌اکبر باباخانی مدیر آموزش و پرورش نطنز در گفت‌وگو با فارس گفت: برف و یخبندان دیروز مدارس را تعطیل کرد و در مورد تعطیلی امروز نیز در حال بررسی هستیم.
77 روستای سپیدان در محاصره برف
خبرگزاری‌ها از شیراز نیز خبر می‌دهند، در اثر بارش برف که از صبح دیروز به شدت آغاز شده است از 238 روستای این منطقه 77 روستا را در محاصره خود قرار داده است.
عبدالحسین صمدنژاد فرماندار سپیدان فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر تلاش برای باز کردن راه‌های ارتباطی روستاها در مناطق اسپیان، مارگون، کمهر، درهمیانه سفلی و علیا، مورزیان، چیکان و انبو ادامه دارد، افزود: در روستاهای تحت محاصره بیش از 34 هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند.
گزارش‌های مختلف از یاسوج، شهرستان‌های استان اصفهان و خراسان‌جنوبی حاکی است که برف و برودت هوا باعث به وجود آمدن مشکلاتی در برخی شهرها و روستاهای دوردست به وجود آورده است.
در یاسوج مدارس در نوبت عصر تعطیل شده‌اند و به رغم تلاش‌های صورت گرفته راه‌های ارتباطی اصلی و فرعی روستاهای بخش سرفاریاب هنوز مسدود است.
در خراسان‌جنوبی هم برف زمستانی کویر خراسان‌جنوبی را سفیدپوش کرد و بارش برف که از دیروز در سرایان، در میان سربیشه، قاین و حاجی‌آباد آغاز شده است، امروز نیز ادامه خواهد داشت.