kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
در وحشت از بازگشت داعش

فرمان آل سعود به مرزبانان ؛ سؤال نکنید، شلیک کنید!

سخنگوی گارد مرزبانی عربستان تصریح کرد:«تمام نیروهای این کشور در مرزها، دستور شلیک تیر دریافت کرده‌اند.»


به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد غامدی» سخنگوی گارد مرزبانی عربستان اعلام کرد: «همه نیروهای مرزبانی عربستان دستور تیر دریافت کرده‌اند.» براساس این دستور نیروهای مرزبانی عربستان به هرکسی که به مرزهای این کشور نزدیک شود بدون هشدار قبلی شلیک خواهند کرد. وی همچنین تاکید کرد: «نیروهای مرزبانی عربستان در شمال این کشور در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند.»
بعد از حادثه حمله به نیروهای امنیتی عربستان در منطقه «عرعر» در مرزهای شمالی عربستان با عراق که منجر به کشته شدن تعدادی از مرزبانان سعودی و مرگ فرمانده گارد مرزی این منطقه شد، نیروهای عربستانی در این منطقه مستقر شده و در آماده‌باش کامل به سر می‌برند. به اعتقاد کارشناسان با حمله عناصر داعش به مرزهای شمالی عربستان، پروژه امنیتی این کشور در 900 کیلومتر از مرزهای عربستان و عراق، با شکست مواجه شده است. عربستان جزو حامیان اصلی تکفیری‌های داعش است و درست مثل غربی‌ها، اکنون با بحران بازگشت آنها مواجه شده است.
 اما حاشیه‌های بیماری پادشاه عربستان همچنان پررنگ است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «یوئیل جوزنسکی» وابسته به مرکز مطالعاتی رژیم صهیونیستی در مطلبی با عنوان عربستان پس‌از «ملک عبدالله» آورده است: «طولانی شدن مدت بستری «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه 91 ساله سعودی‌، نگرانی‌ها درباره ثبات عربستان و سیاست‌های آن به عنوان یک کشور مهم در منطقه را افزایش داده است. خاندان پادشاهی به دنبال القای این پیام هستند که همه چیز عادی است اما وضعیت مبهم درباره سلامتی پادشاه وجود دارد.»
به اعتقاد این تحلیلگر، به احتمال زیاد سال 2015 سال بر تخت شاهی نشستن پادشاه جدید در عربستان سعودی خواهد بود. صرف نظر از شخصیت پادشاه جدید، وی با چالش‌های زیاد و بسیاری در داخل و خارج روبه رو است. جهان عرب با شرایط حادی مواجه است و ثبات سیاسی در عربستان بر همه کشورهای عربی تاثیرگذار است.