kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۲۶۷
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶

ذخایر استراتژیک کشور پر از برنج خارجی

رئيس انجمن واردکنندگان برنج در خصوص انتقادات وارد شده مبنی بر واردات بیش از نیاز برنج گفت: کشور ما قابلیت تولید یک‌میلیون و 600 هزار تن برنج سفید را دارد و آماری که درخصوص 2 میلیون و 400 هزار تن برنج داده می‌شود، برنج شلتوک را هم شامل شده است.


سیداحمد بحق گفت: ما این مسئله را بارها در وزارت جهاد کشاورزی ثابت کردیم و همه این میزان توانایی ما در تولید برنج را پذیرفته‌اند.
رئیس انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از مشکلات فروش برنج ایرانی در کشور بیان کرد: در حالی که قابلیت تولید 50 درصد از نیاز داخل را داریم. این سوال از مسئولین مطرح می‌شود که چرا باید در فروش برنج تولید داخل مشکل داشته باشیم؟
بحق، با بر شمردن مشکلات تولیدکنندگان داخلی برنج در ایران ادامه داد: هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت برنج در ایران خیلی سنگین است، دلیل این مسئله هم سیاست‌گذاری غلط روی تولید برنج است، که هزینه را به مصرف‌کننده تحمیل می‌کند.
وی که با نسیم گفت‌وگو کرده افزود: وقتی واردکننده، برنج را از سه تا چهار هزار کیلومتر آن طرف‌تر وارد می‌کند و 40 درصد هم گمرکی می‌پردازد، با این حال برنج ایرانی توان رقابت قیمتی با برنج خارجی را ندارد، این مسئله باید ریشه‌یابی شود.
رئیس انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: دستگاه‌های تولید برنج در داخل بسیار فرسوده و قدیمی است و همین مسئله باعث می‌شود که برنج ایرانی با هر برند یک نوع پخت و طعم را داشته باشد.
بحق، خطاب به منتقدین واردات برنج گفت: وقتی مزارع برنج در کشور یکپارچه نمی‌شود و به شکل خرده مالکی اداره می‌شود، کشاورز ایرانی توجیهی ندارد و باید از او حمایت کنیم نه اینکه با عیب گذاشتن بر برنج وارداتی صورت مسئله را پاک کنیم.
وی با انتقاد از ذخیره برنج خارجی در انبارها تصریح کرد: چه اشکالی دارد ذخایر استراتژیک برنج ما در کشور از نوع برنج ایرانی باشد و باید از مسئولان پرسید که چرا در انبارهای خود برنج خارجی ذخیره می‌کنند.
رئیس انجمن واردکنندگان برنج  گفت: ما به نمایندگان مجلس نامه نوشتیم و از آنها خواستیم که به وزارت جهاد کشاورزی بگویند که ذخایر احتیاطی برنج را با برنج‌های داخلی انجام دهند تا از تولید داخلی حمایت شود.
بحق، با رد انتقادات وارده نسبت به نامشخص بودن مشخصات واردکنندگان برنج خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال قانون ثبت منبع برای برنج‌های وارداتی اجرا شد، که طبق آن برنج از هر کشوری که وارد شود، روی آن یازده آیتم مانند کد بهداشت، کد رهگیری و سری تولید درج می‌شود.
وی افزود: هر کس برنج خارجی می‌خرد شناسنامه آن مشخص است و می‌تواند نام شرکت واردکننده و صادرکننده را پیدا کند، در غیر این‌صورت نه گمرک اجازه ترخیص بار را به ما می‌داد و نه اصلا ثبت سفارش ما پذیرفته می‌شد.
رئیس انجمن واردکنندگان برنج با بیان این مطلب که «ما مدافع برنج ایرانی هستیم» تصریح کرد: اولویت با برنج ایرانی است و ما مدافع برنج ایرانی هستیم ولی جبهه‌گیری علیه برنج وارداتی به ضرر برنج ایرانی تمام خواهد شد.
بحق، با اشاره به ساز و کار واردات برنج در کشور عنوان کرد: در حال حاضر 80 درصد از واردکنندگان برنج عضو انجمن ما هستند و ما برای 20 درصد باقی‌مانده هم اجباری نداریم، زیرا واردکنندگان تاثیرگذار جزء انجمن ما هستند.