kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
معاون اداری مالی وزارت علوم خبرداد

کسری بودجه ۱۵۲۰ میلیاردی دانشگاه‌های کشور (اخبار دانشگاه)

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به وضعیت بودجه دانشگاه‌ها برای سال آینده گفت: دانشگاه‌های کشور ۱۵۲۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارند.

معاون اداری، مالی وزارت علوم درباره کسری اعتبار دانشگاه‌های کشور عنوان داشت: امروز براساس اطلاعات دقیق، دانشگاه‌های کشور 1520 میلیارد تومان کسر اعتبار دارند. در سال 89 تخصیص بودجه آنها زیر 70درصد بوده است. در سال 90 حدود 90 درصد بوده است. در سال 91 نیز همین‌گونه بوده است. هیچ دانشگاهی مایل نیست که نسبت به سیاست‌های هیئت امنا بی‌تفاوت باشد. اما وقتی بودجه تخصیص داده نشود، اولین کاری که می‌کند تأمین هزینه‌های دانشجویی مثل غذا و دستمزد است. لذا مجبور است از پژوهش و مسائل فرهنگی کم بگذارد.
وی افزود: اما با روندی که امسال شروع شده است من تصورم این است که این سیکل معیوب در حال اصلاح است. امسال اولین باری بود که 15 درصد بودجه پژوهشی به دانشگاه‌ها دیکته شد که باید صرف شود. هر بخشی هم که کم آورد، از همان بخش صرفه‌جویی صورت بپذیرد. برای همین امسال را ما «سال مدیریت هزینه‌ها و منابع» در وزارت علوم نامگذاری کردیم. یعنی باید منابع درآمدی‌ را متنوع و هزینه‌ها را مدیریت کنیم. یعنی زین پس قرار بر این است که اگر 20 درصد کسری داریم، همه بخش‌ها به همین میزان این کسری را متحمل شوند.