kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶
آزمایشگاه‌های آلمان هم تأیید کردند

بنزین‌های وارداتی یورو4 آلوده است

دبیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو با اعلام اینکه بنزین یورو 4 وارداتی برای آزمایش به آلمان ارسال شد، تصریح کرد: پاسخ آزمایش‌ها نشان داد که این بنزین‌ها منگنز دارد و آلوده است.


کیوان وزیری، در برنامه تلویزیونی مناظره که با موضوع شماره‌گذاری خودروهای با استاندارد پایین برگزار شد، با اعلام این خبر، گفت: خودروهای فرسوده60  تا 70 درصد نسبت به خودروهای دیگر آلایندگی دارند و کیفیت سوخت حمل و نقل ناوگان عمومی و جایگاه‌های پمپ بنزین بدون رعایت زیرساخت‌های لازم در حجم آلایندگی هوا موثر هستند.
وی با اعلام اینکه نمی‌توانید یک نفر از وزارت نفت پیدا کنید که آمار دقیق و مشخص سوخت استاندارد را تعریف کند، افزود: در حال حاضر خودروسازان هزینه‌ زیادی را برای اجرای استاندارد یورو 4 پرداخت می‌کنند، ولی اگر سوخت خودرو مناسب نباشد، استاندارد یورو 4 نیز تأثیر چندانی بر کاهش آلایندگی نخواهد داشت.
وزیری با اشاره به اینکه اگر سوخت یورو 4 شش ماه زودتر از تولید خودروها توزیع می‌شد، مشکلات اجرای استاندارد یورو 4 وجود نداشت، اظهار داشت: در حال حاضر سوخت یورو 4 در سطح کلان توزیع نمی‌شود، پس نباید توقع نتایج مناسب استاندارد یورو 4 را در سطح کشور داشته باشیم.
وی با تأکید بر جامع‌نگری، اضافه کرد: مگر می‌شود با ارز گران خودرو با استاندارد یورو 4 تولید کرد اما سوخت لازم وجود نداشته باشد.
تیر خلاص به بنزین وارداتی
مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو تصریح کرد: بنزین یورو 4 وارداتی را برای آزمایش به آلمان فرستادیم که مشخص شد منگنز دارد و آلوده است.
وزیری با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله آلودگی هوا ذرات معلق هستند، گفت: در مورد آلایندگی هوا باید تردد خودروهای فرسوده را مدنظر قرار دهیم، حتی سیکل تکنولوژی آنها هم باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه از سال 79 هیچ تولیدی بدون کسب استانداردهای آلایندگی مجوز تولید ندارد، افزود: عمده آلودگی‌ها مربوط به خودروهای فرسوده است در حالی که برای استفاده از خودروها عمر 25 سال در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه شرکت‌های خودرو‌ساز باید هزینه زیادی را برای تغییر استانداردها از یورو 2 به یورو 4 پرداخت کنند، اظهار داشت: از سال 91 که شرکت پژو، ایران را ترک کرد ایران خودرو با افتخار ظرف دو سال نمونه بومی محصولات پژو را تولید کرد.
در ادامه مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران در واکنش به صحبت‌های وزیری با اشاره به اینکه مفهومی تحت عنوان استانداردهای بالا و پایین نداریم، گفت: تولیدکنندگان باید الزامات استاندارد را برای دریافت مجوز بهره‌برداری محصولات خود رعایت کنند.
بنزین وارداتی ربطی به محیط زیست ندارد!
اما نکته جالب در این مناظره، واکنش عجیب نماینده سازمان محیط زیست به مقوله بنزین‌های وارداتی بود. در حالی که ریاست این سازمان بارها ضمن سرکوب و تخطئه تلاش‌های متخصصان داخلی در رابطه با تولید بنزین داخلی حائز استاندارد، از واردات بنزین حمایت کرده و حتی اخباری مبنی بر دست داشتن بستگان یکی از مسئولان دولتی در ماجرای واردات بنزین‌های آلوده رسانه‌ای شده بود. نماینده این سازمان در تغییر موضعی فاحش، بیان کرد: ما حدود مجاز را اصلاح کردیم، موضوع بنزین وارداتی برعهده محیط زیست نبوده و ربطی به آن ندارد!
رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان محیط زیست تنها زمانی که وزش باد صورت می‌گیرد، اعلام می‌کند هوا سالم است! گفت: سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است سوخت باید با استاندارد خودرو منطبق باشد و محیط زیست دلیلی برای صحبتی که شما می‌گویید ندارد.
زندی ادامه داد: در خصوص موضوعات وارداتی نظری نمی‌دهم! ما هر سه ماه یک بار از جایگاه سوخت نمونه‌برداری کرده و آن را بررسی می‌کنیم.
خرداد ماه امسال بود که یک منبع آگاه در گفت‌وگو با کیهان، آلودگی بنزین‌‌های وارداتی را به مواد شیمیایی خطرناکی چون MMT و فروسین فاش کرد.
این اتفاق در حالی بود که با تلاش متخصصین وزارت نفت، حدود 3 سال است که کشور در زمینه تولید اکتان‌افزاهای مجاز بنزین به خودکفایی رسیده و به همین دلیل دولت فعلی واردات اکتان‌افزا خصوصا موارد غیرمجازی همچون MMT  و فروسین را به کشور ممنوع کرده است.
در ادامه این افشاگری‌ها بود که نهادهای نظارتی همچون مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی بر سلامت کامل بنزین‌های تولید پتروشیمی صحه گذاشتند و کمیسیون بهداشت نیز در چند مقطع این مطلب را رسما اعلام کرد.همچنین به تازگی کمیسیون اصل 90 نیز گزارشی رسمی در این رابطه تهیه کرد که بنا بر اعلام اعضای آن، نظرات قبلی در رابطه با سلامت بنزین‌های تولید داخل و رد ادعاهای سازمان محیط زیست را اثبات می‌کند ولی به دلایل نامعلومی از انتشار عمومی آن جلوگیری شده است.
اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد، لزوم برخورد با طراحان و ذینفعان این سیاسی‌کاری‌ها در مجموعه‌های سازمان محیط زیست و وزارت نفت و برخورد جدی قضایی با آنها به دلیل سوءاستفاده از بیت‌المال و تشویش اذهان عمومی است.