kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۰۳۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱

خشم آمریکا و رژیم صهیونیستی از تحقیقات لاهه درباره جنایات اسرائیل در غزه

آمریکا و رژيم صهیونیستی آغاز تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جرائم جنگی این رژیم در جریان جنگ غزه را به‌شدت محکوم و آن را «شرم‌آور» خوانده‌اند!

سرویس خارجی-

در پی تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری برای آغاز تحقیقات در مورد اتهام «ارتکاب جنایات جنگی از سوی اسرائیل در جنگ اخیر غزه»، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژيم به شدت از این تصمیم انتقاد و آن را محکوم کرد.
نتانیاهو این اقدام را «شرم‌آور» و «افتضاح» خواند و مدعی شد «در جریان جنگ ما تنها از شهروندان خود در مقابل حماس حفاظت کردیم»! نتانیاهو به این هم اکتفا نکرد و خواستار انحلال دیوان بین‌المللی کیفری لاهه شد!
«آویگدورلیبرمن»وزیرخارجه‌رژیم صهیونیستی نیز به تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری حمله کرد و آن را «تلاشی مفتضحانه» برای آسیب رساندن به «حق دفاع از خود» توصیف کرد!حمله به آغاز تحقیقات تنها به رژیم جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی محدود نشد و «جف راسکه» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای آغاز تحقیقات دادگاه لاهه درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را «طنز تلخ» توصیف کرد و افزود: «ما به شدت با اقدامی که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی آغاز کرده است، مخالفیم»!
وی مدعی شد که اسرائیل با شلیک  هزاران موشک به ساکنان و محله‌هایش مقابله کرده است!
دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی (لاهه) اعلام کرد که این دادگاه تحقیقات در خصوص جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه را آغاز کرده است.وی تاکید کرد که این دادگاه با استقلال تام و بی‌طرف بازجویی را آغاز می‌کند.
تشکیلات خودگردان فلسطین پس از آنکه سازمان‌ملل 30 دسامبر (9دی) پیشنهاد فلسطین برای تشکیل کشوری مستقل را رد کرد، درخواست پیوستن به دیوان بین‌المللی کیفری را امضا کرد. این اقدام فلسطین باعث شد فشارهای اقتصادی آمریکا و رژيم صهیونیستی علیه فلسطینیان تشدید شود.
پس از آنکه مجمع عمومی سازمان ملل فلسطین را به‌عنوان کشور ناظر غیرعضو به رسمیت شناخت، فلسطین در نشست‌های دادگاه کیفری بین‌المللی به‌عنوان «نهاد ناظر» حضور می‌یافت.«ریاض منصور» نماینده فلسطین در سازمان‌ملل با اشاره به این تصمیم اعلام کرد این اقدام بدان معناست که در دادگاه کیفری بین‌المللی هیچ تردیدی درباره وضعیت ما به‌عنوان یک کشور وجود ندارد.
بدین ترتیب موافقت فلسطینی‌ها با «اساسنامه رم»، دیوان بین‌المللی کیفری را قادر می‌سازد مقام‌های اسرائيلی را به دلیل جنایاتی که در چند ماه گذشته در غزه و کرانه باختری مرتکب شده‌اند تحت تعقیب قرار دهد.
کارشناسان حقوقی معتقدند درخواست فلسطینی‌ها برای عضویت در دادگاه لاهه و قبول اساسنامه آن موجب می‌شود که این دادگاه شکایات فلسطینی‌ها درباره رژیم صهیونیستی را رسیدگی کند.
بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل نیز پس از درخواست فلسطینی‌ها برای عضویت در دادگاه لاهه اعلام کرد که سازمان ملل با درخواست فلسطینی‌ها موافقت می‌کند و این مسئله در ماه مارس (فروردین) اجرا خواهد شد. پیش از این کارشناسان علت مخالفت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی با عضویت فلسطین در این دادگاه را «وحشت این دو از محاکمه شدن به جرم جنایات جنگی» عنوان کرده بودند.
سایر رویدادها
* در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی برای نشان دادن جرایم و جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی آغاز شده است که با استقبال بسیاری از مردم جهان روبه‌رو شد.
* کانال 2 رژیم صهیونیستی اعلام کرد که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با سران شماری از کشورهای عربی دیدارهای محرمانه‌ای در چارچوب سازش بر سر مسئله فلسطین انجام داده است.
* روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت، قدرت حماس روزبه‌روز در حال افزایش است.
* وزیر خارجه سوئد اظهار داشت، اسرائیل در برخورد با مسئله به رسمیت شناختن کشور فلسطین تمام خط قرمزها را زیر پا گذاشته است.