kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه:

کاهش قیمت نفت فرصتی برای جلوگیری دولت از ریخت و پاش‌هاست

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی در ارتباط با اظهارات اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر کاهش قیمت پیشنهادی نفت در بودجه 94 از 72 دلار به 40 دلار، اظهار داشت: این تصمیم‌گیری جای تشکر دارد چون نفت 40 دلاری خیلی واقع‌بینانه است تا نفت 72 دلاری در بودجه.

بخشی با بیان اینکه باید کاهش قیمت نفت را پذیرفت، گفت: کشور را نمی‌توان با رویا اداره کرد.
او اظهار داشت: سال‌هاست که دولت کمک‌های بلاعوض به یکسری از مؤسسات غیرضروری و حتی باشگاه‌های ورزشی می‌کند که راندمان مطلوبی هم ندارند که بعضا این کمک‌ها در حدود 50 درصد از بودجه را شامل می‌شود. دولت ضرورت دارد با کاهش قیمت نفت از این بار مسئولیت خودش را ساقط کند.
بخشی با بیان اینکه کاهش هر یک دلار قیمت نفت به معنای کاهش هزارمیلیارد تومانی بودجه است، افزود: دولت باید منابع دیگری برای بودجه سال آینده خود در نظر بگیرد.وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت از 72 دلار به 40 دلار کاهش سقف بودجه را در پی خواهد داشت، گفت: دولت باید هزینه‌های بودجه را کاهش دهد تا با کسری زیاد مواجه نشود. او اظهار داشت: کاهش قیمت نفت فرصت مناسبی است تا دولت از ریخت و پاش‌های بیهوده جلوگیری کند.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه راهکارهای جبران کسری بودجه را واقعی‌تر شدن مخارج دولت و حذف یارانه مرفهین و کوچک‌سازی بدنه دولت عنوان کرد و افزود: روی آوردن به افزایش پایه مالیات در شرایط رکودی و چاپ اسکناس، تورم‌زا بوده و منجر به تضعیف حقوق قشر ضعیف جامعه می‌شود.
وی در خصوص یارانه نقدی افزود: دولت شهامت کافی برای حذف مرفهین از یارانه نقدی را ندارد.