kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
وزارت دارایی عربستان اعلام کرد

400 میلیارد تومان هزینه خوشگذرانی شاهزادگان آل سعود در یک‌سال

جدیدترین گزارش رسمی منتشرشده از سوی وزارت دارایی عربستان سعودی حاکی است هزینه جشن‌ها و میهمانی‌های (بخوانید خوشگذرانی) رسمی سال گذشته امرا و شاهزادگان آل سعود ۳۹۰ میلیون ریال سعودی بوده است.

شاهزادگان سعودی با چپاول پول نفت غرق در رفاه و نعمت هستند، ماهانه تا 270 هزار دلار حقوق می‌گیرند، هواپیمای اختصاصی دارند و در زیباترین جزایر جهان تفریح می‌کنند و گهگاه حتی، کشوری را برای خوشگذرانی خود اجاره می‌کنند. به گزارش روزنامه انگلیسی دیلی میل، «سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد عربستان برای یک سفر هفت‌روزه با پرداخت 30 میلیون دلار، جزایر مالدیو را از 19 تا 25 فوریه 2014 (30 بهمن تا 6 اسفند 92) اجاره و سراسر این کشور را قرق کرد و با یک قایق تفریحی مجلل به همراه کادر پزشکی یک بیمارستان مجهز و بیش از 100 محافظ شخصی عازم این کشور شد.
پول‌های باد آورده در عربستان از سوی شاهزاده‌های عیاش دوباره به دست باد سپرده می‌شوند و از بین می‌روند و این مردم فقیر و بیچاره هستند که باید با کوچک‌تر کردن سفره‌های خود هزینه تفریحات شاهزاده‌ها را بپردازند. در تازه‌ترین گزارش‌های اعلام شده هزینه خوشگذرانی شاهزاده‌های سعودی 390 میلیون ریال سعودی (نزدیک به 400 میلیارد تومان) در سال 2014 بوده است!
به گزارش خبرگزاری فارس، جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت دارایی عربستان سعودی افشا می‌کند که هزینه جشن‌ها و میهمانی‌های رسمی حکومتی در این کشور طی سال گذشته میلادی بالغ بر 124 میلیون ریال سعودی بوده است.
این گزارش در ادامه افزوده است که وزارت دارایی عربستان سعودی در موسم حج سال گذشته میلادی نیز برای آنچه «پذیرایی و استقبال و اسکان شخصیت‌ها و افراد مختلف از کشورهای دیگر» نامید بیش از 173 میلیون ریال سعودی هزینه کرده است. همچنین این گزارش توضیح می‌دهد که هزینه نقدی اختصاص یافته به «ضیافت‌ها» و «میهمانی‌های امرا و حاکمان» مناطق مختلف و همچنین وزرا 91 میلیون ریال سعودی بوده است که در مجموع می‌شود 400میلیارد تومان!
این گزارش نشان‌دهنده اموال کلانی است که توسط افراد خاندان حاکم بر عربستان سعودی تحت عناوین مختلف دهه‌ها است که هدر می‌رود، بی‌آنکه دستگاه نظارتی در این کشور بر این هزینه‌ها نظارت داشته باشد، به گونه‌ای که صرف این هزینه‌ها به یکی از امور رایج و معمول در عربستان سعودی تبدیل شده است.
آنچه در این گزارش ذکر آن رفته تنها هزینه‌ جشن‌ها و میهمانی‌های امرا و شاهزادگان سعودی بوده است، اما به فساد مالی و اداری خاندان سعودی حاکم بر عربستان اشاره‌ نشده است، به ویژه آنکه اعضای خاندان سعودی دارای حقوق ماهانه‌ای هستند که دفتر برنامه‌ریزی وزارت دارایی این کشور آن را پرداخت می‌کند و گفته می‌شود، این حقوق ماهانه حداقل 80 هزار دلار و حداکثر 270 هزار دلار است و این جدای از کمک‌های مالی کلانی است که این شاهزادگان و امرا هنگام ازدواج و یا خرید ملک و املاکی داخل یا خارج کشور دریافت می‌کنند.
همچنین  باید توجه داشت، اغلب شاهزادگان سعودی دارای املاکی در کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی هستند. هدایایی که این امرا و شاهزادگان از شخص پادشاه دریافت می‌کنند، بماند. همچنین پنج تا شش هزار شاهزاده بسیار نزدیک به پادشاه با اطلاع وی روزانه یک میلیون بشکه از مجموع هشت میلیون بشکه تولید نفت کشور را نصیب خود می‌سازند.
این در حالی است که بسیاری از مردم عربستان با فقر شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند. عمق فاجعه اقتصادی در عربستان را در اظهار نظر یکی از خبرنگاران آمریکایی که در سال گذشته به عربستان سفر کرد می‌توان دید. خانم «لینزی ادریو» در سفر به این کشور پس از مواجه شدن با فقر برخی اقشار جامعه، با تعجب گفت: «آیا من در سرزمین نفت هستم؟»
آیت‌الله نمر
از سوی دیگر «جعفر نمر» برادر شیخ «نمر باقر نمر» روحانی مبارزه شیعه عربستانی اعلام کرد: «‌عمل جراحی که قرار بود به منظور خارج کردن گلوله بر روی پای برادرش که در زندان به سر می‌برد انجام شود تاکنون صورت نگرفته است.» نيروهاي امنيتي سعودي سال 2012 با تعقيب خودروي «آيت‌الله نمر»، به طرف وي تيراندازي کرده و او را با گلوله جنگي مجروح کردند. دادگاه عربستان نیز وی را به اعدام محکوم کرده است.