kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳

اعتراض گسترده به اقدام نشریه فرانسوی در بازنشر کاریکتاتورهای موهن

انتشار مجدد تصاویر موهن ضد اسلامی در نشریه فرانسوی با واکنش گسترده محافل مذهبی دنیای اسلام مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، الازهر مصر طی بیانیه‌ای، به انتشار مجدد کاریکاتورهای ضداسلامی توسط نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» و دیگر نشریات اروپایی اعتراض کرد. در این بیانیه آمده است، انتشار این کاریکاتورها باعث ایجاد نفرت و انزجار عمومی می‌شود.
دفتر نشریه شاری ابدو اواخر هفته گذشته در واکنش به چاپ کاریکاتورهای توهین‌آمیز، مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و طی این حمله و اتفاقات پس از آن، 20 نفر کشته شده‌اند.
بنیاد پژوهش‌های اسلامی،‌ مفتی مسلمانان روسیه، اداره امور دینی ترکیه، تلویزیون الاقصی (فلسطین) برخی از نهادها و چهره‌های دیگر کشورهای اسلامی نیز علیه انتشار کاریکاتورهای موهن ضد اسلامی در فرانسه موضع گرفتند. این در حالی است که «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس، ضمن دفاع از اقدام نشریه شارلی ابدو در انتشار تصاویر موهن، گفت: این بخشی از زندگی در یک کشور آزاد است. اما «جاناتان اوانز» رئیس سابق سرویس اطلاعات داخلی انگلیس، نسبت به ادامه انتشار چنین تصاویری هشدار داد و گفت: «این کار قطعا می‌تواند تحریک‌آمیز باشد.»
«نورمان پولاک» استاد برجسته دانشگاه میشیگان آمریکا نیز گفت، شارلی ابدو با اقدامات خود، از حریم‌ها و چارچوب‌ها خارج شده بود.
نشریه شارلی ابدو در یک تیراژ سه میلیونی، یک کاریکاتور موهن از پیامبر اکرم(ص) منتشر کرد و سردبیر آن  بلافاصله گفت از این اقدام خوشحال است!
در ارتباط با واقعه تروریستی اواخر هفته گذشته پاریس، بسیاری از ناظران معتقدند این ماجرا ریشه اسلامی ندارد، بلکه توسط دستگاه‌های امنیتی غربی و صهیونیستی طرح‌ریزی و اجرا شده است. پایگاه اینترنتی «پرس اینفو» طی تحلیلی در ارتباط با ماجرای مذکور، نوشت که تردید‌های مهمی در ارتباط با این قضیه وجود دارد. به نوشته پایگاه اینترنتی آنتی‌وار  انفعال دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه در ماجرای فوق، مبهم و سوال‌برانگیز است.
«تری میسان» روزنامه‌نگار فرانسوی، نیز نوشت، طراحان حمله به شارلی ابدو را باید در واشنگتن جست‌و‌جو کرد.
سایر رویدادها
* داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، جریان ضداسلامی «پگیدا» در آلمان را به داعش تشبیه کرد.
* پایگاه مطالعاتی «العربی الجدید» پیش‌بینی کرد، غرب و رژیم صهیونیستی از ماجرای پاریس برای حمله به دنیای اسلام استفاده خواهند کرد.
* ده‌ها شهروند آمریکایی با برگزاری تظاهرات در فیلادلفیا، وجود هرگونه ارتباط میان تروریسم و اسلام را رد کردند.
* القاعده یمن مسئولیت حمله تروریستی شارلی ابدو را رسما برعهده گرفت.
* پلیس فرانسه چهار شهروند این کشور که طی تظاهراتی در پاریس، شعار «مرگ بر شارلی ابدو» داده بودند را دستگیر کرد!