مدیرعامل راهآهن اعلام کرد
صرفهجویی 17میلیارد دلاری سوخت با حملونقل ریلی
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: سالانه 20 میلیارد دلار گازوئیل در صنعت حملونقل جادهای برای حمل بار به مصرف میرسد که این مبلغ در صنعت حملونقل ریلی به 3 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.
محسن پورسیدآقایی دیروز در همایش مهندسی صنایع، افزود: درصورتی که حمل بار توسط صنعت حملنقل ریلی کشور انجام شود سالانه 17 میلیارد دلار در مصرف گازوئیل کشور صرفهجویی خواهد شد.
وی با بیان اینکه مصرف سوخت در صنعت حملونقل جادهای 7 برابر صنعت حملونقل ریلی است، افزود: این درحالی است که هزینههای خارجی حملونقل جادهای 2545 ریال است که این مبلغ در صنعت حملونقل ریلی به 437ریال میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: آمارها نشان میدهد هزینههای خارجی حمل بار در جاده 4 برابر بیش از صنعت حملونقل ریلی است و این هزینهها باید توسط مردم پرداخت شود.
وی افزود: متأسفانه پایین بودن قیمت سوخت و تناقض در سیاست نحوه تأمین هزینه نگهداری جادهها و خطوط ریلی یکی از مشکلات اساسی ما در این بخش است که تنها با اولویت صنعت حملونقل ریلی میتوان این مشکلات را برطرف کرد.
وی ادامه داد: سیاستهای کلی نظام در بخش حملونقل حمایت از سیستم ریلی است اما توسعه ریلی رخ نداد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: میزان تصادف در بخش ریلی یک پنجاهم تصادفات در بحث جادهای است.
وی افزود: همچنین در حفظ محیط زیست، سیستم جادهای 20 برابر بیشتر از سیستم ریلی آلایندههای زیستمحیطی تولید میکند.
پورسیدآقایی افزود: آنچه صاحبان کالا به عنوان تعرفه در بخش جادهای پرداخت میکنند به ازای هر واحد حمل 60 تومان است و 254 تومان دیگر توسط دولت پرداخت میشود، اما در بخش ریلی این روند 43 تومان به ازای هر واحد حمل است و تقریباً به همان میزان از صاحب کالا دریافت میشود.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه پایین بودن نرخ سوخت علامتهای غلط به اقتصاد ما داده است، گفت: متأسفانه در ایران برخلاف دنیا سیستم جادهای حرف اول را میزند و این به دلیل رایگان بودن سوخت است.
وی افزود: در واقع هرکس از سوخت بیشتری استفاده کند، بیشتر از جیب دولت برداشته است.
خط آهن ایران به عراق متصل میشود
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان آنکه قرارهای نهایی اتصال راهآهن ایران به عراق امروز (پنجشنبه) در مرز شلمچه نهایی خواهد شد، گفت: با اتصال آن زوار ایرانی میتوانند در همه ایام به خصوص اربعین حسینی با راهآهن به کربلا سفر کنند.
پورسیدآقایی در حاشیه یازدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع در جمع خبرنگاران، به دستور رئیسجمهوری برای به نتیجه رسیدن سریع این طرح اشاره کرد و افزود: احداث پل برروی رودخانه اروند و ایجاد 30 کیلومتر خطآهن (بین شلمچه تا بصره) از مهمترین اقدامات برای اتصال خطآهن دو کشور است.
وی طول پل لازم برای احداث روی رودخانه اروند را حدود 700 متر اعلام کرد و اظهار داشت: این پل با همکاری مشترک ایران و عراق ساخته خواهد شد که بخشی از هزینههای ساخت آن به عهده طرف عراقی است.
پورسیدآقایی تأکید کرد: باید حدود 30 کیلومتر خطآهن بین شلمچه تا بصره ساخته شود که طرف عراقی متعهد به اجرای آن شده است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت جابهجایی بار و مسافر این حوزه اشاره کرد و گفت: ظرفیت فعلی حمل بار از این طریق 35 میلیون تن در سال است که قصد داریم این میزان را طی هشت سال به 198 میلیون تن افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه در این مدت توان جابهجایی مسافر نیز باید از 26 به 58 میلیون نفر افزایش یابد، اظهار داشت: در آن صورت وضعیت راهآهن دگرگون خواهد شد و شاهد تحولی شگرف در این بخش خواهیم بود.