کد خبر: ۳۳۳۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۵ - ۲۲:۱۷
بقائی:

ایران خواستار تعیین جدول زمان‌بندی برای عقب‌نشینی رژیم اسرائیل از لبنان است

 سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری تعهد صریح آمریکا وفق بند یک یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار تعیین هرچه سریع‌تر جدول زمان‌بندی برای عقب‌نشینی بدون قید و شرط از مناطق اشغالی لبنان می‌باشد.
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه (7 تیرماه) در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص توافق امضا شده بین رژیم صهیونیستی و لبنان با میانجیگری آمریکا در واشنگتن و آخرین وضعیت اجرای بند اول یادداشت تفاهم ایران و آمریکا درخصوص خاتمه جنگ در لبنان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، در راستای سیاست اصولی خود وفق منشور ملل متحد و قواعد بنیادین حقوق بین‌الملل، بر ضرورت صیانت از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی لبنان و رعایت عزت و امنیت همه مردم لبنان تاکید می‌کند و آن را شرط ضروری بقا و پایداری هر تفاهمی در رابطه با خاتمه جنگ و اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه لبنان می‌داند. 
بر همین اساس بود که جمهوری اسلامی ایران، هم در تفاهم آتش‌بس ۱۹ فروردین ماه و هم در یادداشت تفاهم خاتمه جنگ در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵، پایان جنگ و عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی در لبنان را هم‌ردیف پایان جنگ علیه ایران، در صدر مطالبات خود قرار داد و تاکنون بر اجرای آنها پای فشرده 
است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که اجرای کامل بند نخست یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی، یعنی خاتمه جنگ و عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی علیه لبنان و نیز خروج اشغالگران از همه مناطق اشغال‌شده لبنان، شرطی ضروری برای دستیابی به توافق نهائی و پایدار برای برقراری ثبات در منطقه 
می‌باشد.
به گزارش ایرنا، بقائی با یادآوری تعهد صریح آمریکا وفق بند یک یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی در ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۵، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت اتخاذ همه تدابیر لازم از سوی آمریکا برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف هرگونه تجاوز و عملیات نظامی علیه کلیه مناطق لبنان تاکید دارد و خواستار تعیین هرچه سریع‌تر جدول زمان‌بندی برای عقب‌نشینی بدون قید و شرط از مناطق اشغالی لبنان می‌باشد.