کد خبر: ۳۳۳۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۵ - ۲۲:۰۳

آخرین تحولات منطقه محور گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و کره جنوبی

وزیر امور خارجه کره جنوبی در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و روابط دوجانبه گفت‌وگو و رایزنی کرد.
«چو هیون»، وزیر امور خارجه 
کره جنوبی صبح روز جمعه در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و روابط دوجانبه به صورت تلفنی گفت‌وگو و رایزنی کرد.
وزیر خارجه کره جنوبی در این تماس تلفنی ضمن استقبال از تفاهم ایران و آمریکا برحمایت کشورش از روندهای دیپلماتیک با هدف حفظ صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا و امنیت کشتیرانی ایمن تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز همتای کره‌ای خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای تفاهمات مورد توافق و رایزنی‌های انجام‌شده در این چارچوب قرار داد.
وزرای خارجه دو کشور همچنین با بررسی آخرین تحولات دوجانبه،منطقه‌ای و بین‌المللی، بر ضرورت تداوم رایزنی‌های سیاسی و گسترش همکاری‌های مشترک تأکید کردند. 
گفت‌وگوی تلفنی عراقچی 
با همتای ایتالیایی و ازبکستانی
عراقچی همچنین طی تماسی تلفنی با «بختیار سعیدوف»، وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و روابط دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز پنجشنبه نیز با «آنتونیو تایانی»، وزیر امور خارجه ایتالیا به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه ایتالیا در این گفت‌وگوی تلفنی، اظهارات اخیر دبیرکل ناتو درباره استفاده ایالات متحده از پایگاه‌های نظامی ایتالیا در عملیات نظامی علیه ایران را قاطعانه رد کرد.
تایانی همچنین با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه استفاده‌ای از پایگاه‌های نظامی این کشور برای حمله به ایران صورت نگرفته و چنین اقدامی نیز در آینده انجام نخواهد شد، تصریح کرد که هواپیماهای آمریکایی برای بمباران ایران از خاک ایتالیا به پرواز درنیامده‌اند و دولت ایتالیا هرگز مجوزی برای انجام چنین عملیاتی صادر نکرده است. 
تردد دریایی در تنگه هرمز 
محور تماس تلفنی عراقچی
 و همتای عمانی
عراقچی همچنین با طی تماسی تلفنی با «سید بدر البوسعیدی»، وزیر امور خارجه سلطنت عمان درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و موضوعات مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. 
در این گفت‌وگو، طرفین آخرین تحولات مربوط به تردد دریایی در تنگه هرمز و ترتیبات موقت پیش‌بینی‌شده برای دوره ۶۰ روزه را بررسی کرده و بر اهمیت تداوم هماهنگی‌ها، رایزنی‌های دوجانبه و تعاملات فنی و کارشناسی در این زمینه تأکید 
کردند.
به گزارش مهر، وزرای امور خارجه ایران و عمان همچنین با ابراز خرسندی از نتایج سفر اخیر هیئت ایرانی به مسقط و مذاکرات انجام‌شده، بر تداوم رایزنی‌ها و پیگیری موضوعات مورد علاقه مشترک از طریق کانال‌های دیپلماتیک و همکاری مستمر میان دو کشور تأکید کردند.