kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۲۵۴
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶

کوتاه از ایران

تشییع پیکر 2 شهید گمنام
بیرجند- واحد مرکزی خبر: مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی گفت: پیکر مطهر دو شهید گمنام در شهر گزیک شهرستان درمیان تشییع و به خاک سپرده شد. مجنونی افزود: این شهدای 17 و 19 ساله در عملیات بدر در جزیره مجنون به شهادت رسیدند.
بی‌سوادی 9 میلیون نفر
تبریز- خبرنگار کیهان: معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: 99 راهکار ملی برای اجرای 40 بند از احکام انتخاب شده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی شد. باقرزاده در دیدار با نماینده ولی ‌فقیه در آذربایجان شرقی در تبریز افزود: امسال 40 بند از احکام این سند به شورای انقلاب فرهنگی ارائه و پس از بررسی انتخاب شد که در کنار وظایف جاری وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌شود. وی افزود: 95 درصد افراد زیر 50 سال کشور باسوادند و براساس سرشماری سال 90 حدود 9 میلیون نفر در کشور بی‌سواد هستند که 60 درصد آنها بالای 50 سال سن دارند.
خروج 20 میلیون لیتر سوخت در روز
کرج- ایرنا: معاون حقوقی امور مجلس و بین‌الملل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: روزانه 20 میلیون لیتر از سوخت تولیدی کشور توسط قاچاقچیان از شبکه توزیع خارج می‌شود. «محمد ایلخانی» درهمایش آموزشی و توجیهی بازرسان مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز، تولید روزانه فرآورده‌های نفتی کشور را 250 میلیون لیتر ذکر کرد و گفت: برای تأمین نیازهای داخلی در بخش سوخت، اقدامات مختلفی انجام شده و براین اساس باید در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز گام‌های موثرتری برداشت. وی گفت: حجم بالای قاچاق کالا در کشور بیانگر آن است که تاکنون ریشه‌های معضل به خوبی شناسایی نشده است. معاون حقوقی امور مجلس و بین‌الملل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور تاکید کرد: برای قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز زمان بیشتری نیاز است تا کاملا اجرایی شود و باید برخی زیرساخت‌‌ها را آماده کرد.
حذف شرط سنی برای بیمه
سمنان- ایرنا: مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور از حذف شرط سنی پوشش بیمه‌ای جامعه هدف این صندوق خبر داد. «محمدرضا رستمی» افزود: با حذف شرط سنی که تاکنون برای مردان 55 سال و بانوان 50 سال بوده است کلیه کشاورزان، روستائیان و عشایر می‌توانند تحت پوشش این صندوق قرار بگیرند. وی گفت: با این اقدام که کشاورزان غیرساکن در روستا نیز می‌توانند بیمه شوند شمار جمعیت هدف صندوق بیمه اجتماعی از 3 میلیون و 500 هزار نفر به 6 میلیون نفر در کشور افزایش یافته است. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور حق بیمه هر بیمه‌گذار را بین یک میلیون و 200 هزار ریال و سه میلیون ریال بیان کرد و گفت:‌ دولت برای بیمه هر نفر از جمعیت هدف دو برابر کارمزد پرداختی بیمه شده به عنوان کمک بلاعوض در اختیار این صندوق قرار می‌دهد.
صادرات محصولات ارگانیک
گرگان- ایرنا: دبیر انجمن ارگانیک ایران از کشت و تولید محصولات ارگانیک زراعی و باغی در سطح 41 هزار هکتار از اراضی کشور خبر داد و گفت: 50 درصد از این تولیدات صادر می‌شود. «مهدی مهدی‌پور» در همایش ملی تولید و تجارت محصولات ارگانیک در گرگان اظهار داشت: علاوه بر این مقدار اراضی، در39 هزار هکتار اراضی کشور نیز به صورت طبیعی محصولات ارگانیک تولید می‌شود. وی گفت: انجمن ارگانیک ایران در 15 استان نمایندگی دارد و 35 فروشگاه عرضه محصولات ارگانیک در سطح کشور راه‌اندازی کرده و در عین حال از توزیع 45 محصول غیرارگانیک که به نام محصول ارگانیک عرضه می‌شد، جلوگیری کرده است. محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر علف هرزکش‌ها، قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود، رشد می‌کنند.