kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۹

اشتون: نباید فرصت دستیابی به توافق با ایران را از دست داد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص توافق ایران و 1+5 با بیان اینکه ما نباید پویایی را از دست بدهیم، تاکید کرد: ما نباید لحظه رسیدن به فرصت دستیابی به توافق نهایی با ایران را از دست بدهیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص توافق ایران و 1+5 با بیان اینکه ما نباید پویایی را از دست بدهیم، تاکید کرد: ما نباید لحظه رسیدن به فرصت دستیابی به توافق نهایی با ایران را از دست بدهیم.
«کاترین اشتون» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با شبکه «الجزیره»، در خصوص توافق هسته‌ای اخیر ایران و 1+5، گفت: ما در زمینه فنی با ایران به توافق رسیدیم زیرا ترجمه توافق سیاسی به اینکه از نظر فنی این توافق چه مفهومی دارد، مهم‌ترین بخش توافقنامه است. هم‌اکنون چنین کاری صورت گرفته است. بعد از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که وظیفه دارد بر اجرای توافقنامه (ژنو) نظارت داشته باشد. این بهترین راه است که همه ما مطمئن شویم که تمامی طرفین به تعهدات خود پایبند هستند.
رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص تلاش اخیر نمایندگان کنگره آمریکا برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران گفت: ما توافق اولیه خوبی داشتیم. باید حرکت رو به جلویی داشته باشیم تا به یک توافق نهایی دست پیدا کنیم. این اوباما است که باید تصمیم بگیرد که بهترین شیوه ارتباط با دولت و کنگره آمریکا در این رابطه چیست اما من می‌گویم که تمامی اقدامات باید در جهت پشتیبانی از رسیدن به توافق نهایی باشد.
اشتون تأکید کرد که از آنجایی که گام اولیه در خصوص ایران به خوبی پیش رفته است و از آنجایی که کار فنی به پایان رسیده است و توافق اولیه با ایران از هفته جاری به مرحله اجرا درمی‌آید، ما نباید پویایی را از دست بدهیم، ما نباید لحظه رسیدن به فرصت دستیابی به توافق نهایی با ایران را از دست بدهیم.
به گزارش فارس، اشتون در خصوص رویکرد اتحادیه اروپا در ارتباط با حضور ایران در کنفرانس ژنو 2  برای بررسی موضوع سوریه گفت: سازمان ملل مسئولیت تصمیم‌گیری در خصوص شرکت‌کنندگان این نشست را دارد. بان کی مون می‌بایست در خصوص این مسئله تصمیم‌گیری کند. ما از نظر سازمان ملل حمایت می‌کنیم.