kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۱۰
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۴

مشارکت ضعیف در همه‌پرسی مصر 32 میلیون نفر شرکت نکردند

نتایج رسمی منتشر شده از سوی کمیته عالی انتخابات مصر نشان می‌دهد حدود 32 میلیون نفر از 53میلیون واجد شرایط در همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور شرکت نکرده‌اند.
نتایج رسمی منتشر شده از سوی کمیته عالی انتخابات مصر نشان می‌دهد حدود 32 میلیون نفر از 53میلیون واجد شرایط در همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور شرکت نکرده‌اند.
کمیته عالی انتخابات مصر روز شنبه نتایج رسمی همه‌پرسی قانون اساسی جدید مصر را در حالی منتشر کرد که بسیاری از احزاب و جریان‌های سیاسی طرفدار اخوان‌المسلمین مشارکت در آن را تحریم کرده بودند. بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده، از مجموع 53 میلیون واجد شرایط شرکت در این همه‌پرسی فقط 38/6 درصد یعنی حدود 20 میلیون نفر در آن مشارکت کرده و از این میزان 98 درصد به آن «آری»‌ گفته‌اند. به عبارتی حدود 62 درصد از واجدان شرایط در این همه‌پرسی شرکت نکرده‌اند. این نتایج با واکنش‌های متفاوت داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.
تسنیم به نقل از «الوفد» ‌نوشت، محمد مرسی،‌ رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در واکنش به نتایج اعلام شده این همه‌پرسی، کودتاچیان را «دروغگو و ریاکار» خوانده و از اینکه فقط «11میلیون  نفر در آن مشارکت کرده‌اند»، ابراز خوشحالی کرده است. «مرسی» همچنین گفته، «این همه‌پرسی نشان داد 40 میلیون نفر با کودتاچیان مخالف هستند.»ائتلاف ملی طرفدار «محمد مرسی» نیز با صدور بیانیه‌ای نتایج همه‌پرسی قانون اساسی جدید مصر را رد کرد و گفت اعتراض‌ها علیه «کودتاچیان» ادامه خواهد داشت.در بیانیه مخالفان مصر از جوانان انقلابی مصر خواسته شده در تظاهرات «مسالمت‌آمیز»‌ تا بازگشت مشروعیت به کشور شرکت کنند.عربستان اما جزو نخستین کشورهایی است که نتیجه همه‌پرسی را به رسمیت شناخته و آن را تبریک گفت.به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری «العربیه»، «ملک عبدالله»‌ پادشاه عربستان که از حامیان اصلی کودتای ارتش مصر برای برکناری «محمد مرسی»‌به شمار می‌رود، در پیامی به «عدلی منصور»‌ رئیس‌جمهور موقت مصر آنچه پیروزی در همه‌پرسی قانون اساسی خوانده را تبریک گفت.از سوی دیگر نیز «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات در همین زمینه تاکید کرد موفقیت همه‌پرسی قانون اساسی مصر امنیت و ثبات را در این کشور ایجاد خواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در پیامی مشابه تصویب قانون اساسی مصر را گام مهمی در آینده این کشور برای ایجاد نهادهای دموکرات و مدنی دانست.«جان ‌کری» وزیر خارجه آمریکا نیز در پیامی از دولت موقت مصر خواست همه آزادی‌هایی که در قانون اساسی مصر قید شده را رعایت کنند و قاهره را به آشتی دعوت کرد.
«کری»‌ افزود: دموکراسی به معنای برگزاری همه‌پرسی و انتخابات نیست بلکه دموکراسی ایجاد فضای حقوق برابر برای همه مصری‌ها فارغ از گرایش مذهبی، سیاسی و یا جنسیت آنهاست.
سازمان «شفافیت بین‌الملل» نیز در واکنش به همه‌پرسی قانون اساسی جدید مصر از اینکه برگزارکنندگان این همه‌پرسی به صراحت از مردم خواسته بودند به آن «آری» بگویند انتقاد کرد. این سازمان از «دعوت علنی از مردم برای رای مثبت دادن به همه‌پرسی» و «پوشش‌های هدفمند» رسانه‌های مصری انتقاد کرد. مصری‌ها با حمایت‌های مالی برخی کشورهای عربی منطقه تلاش‌های گسترده‌ای را برای کشاندن مردم به این همه‌پرسی کرده بودند. به اعتقاد کارشناسان، ‌کودتاچیان در مصر  به‌رغم مشارکت ضعیف مردم در این همه‌پرسی، از این پس روی به قدرت رساندن ژنرال «السیسی»، وزیر دفاع مصر و مجری کودتا علیه مرسی متمرکز خواهند شد!