kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۳

بشار اسد: خطر تکفیری‌ها کل منطقه را تهدید می‌کند

رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد: اندیشه‌های تکفیری وهابی نه تنها برای سوریه بلکه برای تمام منطقه خطرآفرین است.

رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد: اندیشه‌های تکفیری وهابی نه تنها برای سوریه بلکه برای تمام منطقه خطرآفرین است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری رس سانا، بشار اسد در دیدار با هیئتی از علمای مسیحی اظهار داشت، تفکر تکفیری نه تنها  برای سوریه خطرناک است بلکه کشورهای منطقه و تمام جهان را تهدید می‌کند و این امر به خاطر ارتباط مستقیم میان بافت اجتماعی کشورهای مسلمان خاورمیانه است.
وی افزود، ملت سوریه هرگز اندیشه‌های تکفیری وهابی که هیچ قرابتی با آن ندارد را نمی‌پذیرد.
بشار اسد گفت، یکی از مشکلات اصلی در مسیر تعامل آمریکا و اروپا با مسائل جاری در خاورمیانه درک نکردن واقعیات و ماهیت درست منطقه و منافع آنها است.
وی تصریح کرد، غربی‌ها فقط به منافع خود می‌اندیشند و به منافع دیگر  ملت‌ها توجهی ندارند.
هیئت علمای مسیحی که از کلیساهای آمریکا، سوئد، سوئیس، لبنان و سوریه به دیدار رئیس‌جمهور سوریه رفته بودند نیز در این دیدار ضمن اعلام همبستگی با ملت سوریه، مخالفت خود را با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی سوریه اعلام کردند.
کارشناسان و تحلیلگران منطقه نیز معتقدند که علت ظهور و رشد اندیشه تکفیری وهابی در سوریه و منطقه خاورمیانه حمایت گسترده غربی‌ها از این جریان تکفیری است.
این کارشناسان اظهار می‌دارند که وقوع انقلاب‌های عربی و بیداری اسلامی در منطقه موجب شد تا غربی‌ها برای مخالفت با این تحولات و ایجاد مانع بر سر راه گسترش اسلام‌گرایی به تقویت جریان تکفیری بپردازند.
نقش قابل توجه و مشخص عربستان سعودی که سرچشمه ظهور تفکر وهابی است و حمایت از تروریست‌های سوری در همین رابطه ارزیابی می‌شود.
در همین رابطه رئیس ‌مجلس سوریه بر لزوم وجود اراده بین‌المللی حقیقی برای مبارزه با تروریسم و رسوا کردن حامیان تروریسم و تروریست‌ها و در صدر آنها عربستان سعودی تاکید کرد.
از سوی دیگر گروه‌های با نفوذ سوری در آستانه برگزاری نشست بین‌المللی ژنو 2 با برگزاری اجتماعاتی، تثبیت دولت بشار اسد و خروج گروه‌های مسلح تروریستی از سوریه را خواستار شدند.
از سوریه نیز خبر می‌رسد که یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند پیشروی چشمگیری را در شهر صنعتی حلب به دست آورند.
ارتش سوریه همچنین عملیات گسترده‌ای را علیه گروه‌‌های تروریستی در غرب فرودگاه «نیرب» در حلب آغاز کرد.
نیروهای ارتش تجمع گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف دیرالزور، حماه و حمص را هدف قرار داده و تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساندند. این در حالی است که بیش از 700 فرد مسلح در استان حمص و حومه دمشق خود و سلاح‌هایشان را به ارتش سوریه تسلیم کردند.
سایر رویدادها
* سوری‌های مقیم ایتالیا و شماری از شهروندان اروپایی در مقابل سفارت عربستان سعودی در شهر رم تظاهرات و حمایت سعودی‌ها را از تروریسم در سوریه محکوم کردند.
* کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: هدف اصلی کنفرانس ژنو2 یافتن راه حلی برای پایان دادن به خشونت‌های سوریه است.
* اصابت سه فروند موشک از سوی خاک سوریه به منطقه مرزی در شمال شرق لبنان سه مجروح برجای گذاشت.
* رئیس ائتلاف مخالفان سوری اعلام کرد، ائتلاف مخالفان در کنفرانس ژنو 2 شرکت خواهد کرد.
* اولین محموله کمک‌های امدادی با نظارت دولت سوریه وارد اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک شد.
* نماینده پارلمان سوریه گفت، دمشق یک هیئت 9 نفره به نشست ژنو 2 اعزام خواهد کرد.