kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۸۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲

عسگری: صندوق توسعه ملی باید 10 هزار میلیارد تومان مالیات بدهد

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: صندوق توسعه ملی باید 10 هزار میلیارد تومان مالیات بدهد.


علی عسگری درباره دریافت این میزان مالیات از صندوق توسعه ملی به فارس گفت: این صندوق یک صندوق تجاری مانند دیگر بخش‌ها بوده که فعالیت اقتصادی می‌کند و اگر سودی داشته باشد، در چارچوب قانون مشمول مالیات است.
رئیس سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: در صورتی که ارز صندوق توسعه ملی تبدیل به ریال شود، مانند همه بخش‌های مالی اقتصاد که فعالیت دارند، مشمول مالیات می‌شود. وی با بیان اینکه اکنون مالیات صندوق توسعه ملی در چارچوب قانون تشخیص داده شده است، بیان داشت: این تشخیص مالیات برای سال 91 است و برای سال 92 نیز باید اظهارنامه و ترازنامه خود را ارائه کند، تا براساس حساب‌ها، وضعیت مالیاتی صندوق مشخص شود. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: صندوق توسعه ملی سال 92 تسعیر ارز نداشته و این موضوع در سال 91 انجام شده است.
عسگری در پاسخ به این سؤال که مسئولان صندوق معتقدند، روی مبانی اخذ مالیات با مسئولان سازمان امور مالیاتی اختلاف‌نظر دارند، تصریح کرد: مباحث مالیاتی کاملاً حقوقی و قانونی است و در این چارچوب کارها ارزیابی و مالیات اخذ شود، در حال حاضر صندوق توسعه ملی از پرداخت مالیات معاف نیست.
وی ادامه داد: اگر صندوق توسعه ملی طبق قانون از مالیات معاف باشد، هیچ مالیاتی نخواهد پرداخت و اما اکنون بخشی از این مالیات سود ناشی از فعالیت اقتصادی صندوق و بخش دیگر مربوط به تسعیر نرخ ارز است.