kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۸۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
رئیس جدید سازمان بورس:

بازار سهام در یک سال اخیر وضعیت مناسبی نداشته است

رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تهران اذعان کرد بازار سهام در یک سال اخیر وضعیت مناسبی نداشته است.



محمد فطانت که هفته گذشته، با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را برعهده گرفت، روز دوشنبه به صورت سرزده به تالار شیشه‌ای رفت و ضمن گفت‌وگوی رو در رو با سهامداران و کارگزاران، بر پیگیری مسائل و دغدغه‌های سهامداران و فعالان بازار سرمایه تأکید کرد.
در جریان این بازدید، سهامداران در گفت‌وگو با فطانت، مسائلی مانند ابهامات شرکت‌های پالایشی که باعث توقف طولانی‌مدت نماد این شرکت‌ها شده است، برخی ابهامات در صنعت پتروشیمی، لزوم نظارت بیشتر بر شرکت‌های بورسی و برخورد با تخلفات برخی شرکت‌ها، حضور فعال‌تر شرکت‌های حقوقی در بازار، انتشار شاخص‌های بیشتر به منظور افزایش قدرت تصمیم‌گیری سهامداران و ضرورت اتخاذ راهکارهایی برای ثبات بیشتر در بازار سهام، از جمله دغدغه‌هایی بود که سهامداران، با رئیس جدید سازمان بورس مطرح کردند.
بر اساس این گزارش، فطانت پس از این بازدید که حدود یک ساعت به طول انجامید، در جلسه‌ای با حضور مدیران ارشد سازمان و شرکت بورس، در خصوص آخرین وضعیت بازار سهام و دغدغه‌های موجود در بازار، به بحث و تبادل نظر پرداختند.
وی در این نشست، با بیان اینکه باید مسئولیت‌های بیشتری در حوزه بازار سهام به شرکت بورس واگذار شود، افزود: اعتقاد دارم اگر تفویض اختیار صورت بگیرد، حجم کارهای بیشتری در بازار انجام خواهد شد.
فطانت با بیان اینکه انتظار از بورس بالا است، گفت: بازار سهام در یک سال اخیر، با مشکلات متعددی مواجه بوده و در مجموع، وضعیت مناسبی نداشته است که باید با همفکری و همکاری، این وضعیت را بهبود دهیم.
در این جلسه همچنین مدیران ارشد شرکت بورس و سازمان به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص بازار سهام پرداختند. بهره‌گیری از ابزارها و ساز و کارهای متنوع مدیریت ریسک با هدف افزایش جذابیت در بازار، امکان‌سنجی انتشار شاخص‌های بیشتر در بازار به منظور افزایش قدرت تحلیل و تصمیم‌گیری سهامداران، ضرورت توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سهام، از جمله موضوعاتی بود که در این نشست ‌پیرامون آنها بحث و تبادل نظر شد.
آخرین وضعیت پالایشگاه‌ها
در همین حال محمدرضا عربی معاون سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت مشکلات صنعت پالایشی در بورس اظهار داشت: این موضوع به طور فعال از اردیبهشت و خرداد امسال با تعامل با وزارت نفت در حال پیگیری است، تا شفافیت به این صنعت بازگردد.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه بحث کیفی‌سازی در سال 92 منتفی شد، تا صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی نهایی شود، افزود: به دنبال این هستیم که طرح کیفی‌سازی برای سال 94 هم به طور کامل شفاف شود.
عربی تاکید کرد: در این زمینه با وزارت نفت در دوره قبل نشست‌های مختلفی برگزار شد تا به بهترین نحو ممکن مشکلات این صنعت برطرف شود.
عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری نشستی میان وزارت نفت و امور اقتصادی و دارایی با محوریت مشکلات صنعت پالایشی خبر داد و تصریح کرد: این نشست یک ماه پیش برگزار شد و امیدواریم به نحو مناسبی که حداقل آسیب را برای شرکت‌های پالایشی داشته باشد، حل و فصل شود.
وی با تاکید بر اینکه گزارش جامعی از اثرات اجرایی طرح کیفی‌سازی توسط دولت در حال آماده‌سازی است، گفت: در این زمینه منابعی که قرار است برای دولت ایجاد شود و دیگر موارد اثرگذار به طور دقیق بررسی خواهد شد.
عربی با اشاره به اینکه اجرای طرح کیفی‌سازی شرکت‌های پالایشگاهی اثرات چندجانبه‌ای دارد، گفت: اجرای این طرح در سود شرکت‌ها اثرگذار است و علاوه بر این در ارتباط میان خزانه‌داری و وزارت نفت تغییراتی ایجاد خواهد شد.
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به حل مشکلات این صنعت مهم بازار سرمایه‌ در آینده نزدیک با توجه به رایزنی‌های در حال انجام میان وزارت نفت و سازمان بورس ابراز امیدواری کرد.
عربی در پاسخ به این سؤال که ارسال گزارش 9 ماهه شرکت‌ها از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ تصریح کرد: اکنون با شرکت‌ها برای ارسال گزارش 9 ماهه در حال رایزنی هستیم.
عربی در پاسخ به این سؤال که دولت اخیرا اعلام کرده از بازار سرمایه حمایت خواهد کرد، در چه حوزه‌هایی می‌تواند به سرمایه‌گذاران و سهام‌داران کمک کند، گفت: ابهام‌زدایی یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که دولت می‌تواند از بازار شفاف سرمایه حمایت کند.
وی افزود: هم‌اکنون چند ابهام در بازار سرمایه وجود دارد که شفافیت آنان به تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری میان سهام‌داران کمک خواهد کرد.
معاون سازمان بورس با تاکید بر اینکه وجود فضای ابهام در شرکت‌ها و صنایع سهامداران را با ترس مواجه خواهد کرد، گفت: مهم‌ترین رکن تصمیم‌گیری در میان سرمایه‌گذاران شفافیت صنایع و سیاست‌گذاری‌های دولت در مباحث کلان اقتصاد است که باید به طور دقیق و به موقع به نحوی که جذابیت برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند، اعلام شوند.
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین ابهامات بازار سرمایه که دولت کمک بسیار زیادی در رفع آن می‌تواند انجام دهد، صنعت با مزیت پتروشیمی است که خوشبختانه امسال قیمت‌گذاری خوراک این صنعت به دولت واگذار شده است.
عربی با اشاره به اینکه تعیین فرمول مناسب در این صنعت به شفافیت و استراتژی سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد، گفت: هم‌اکنون سرمایه‌گذاران منتظرند تا نحوه تعیین نرخ خوراک در صنعت پتروشیمی توسط دولت نهایی شود.
وی دومین ابهام مهم در صنایع بازار سرمایه را تعیین عوارض مالکانه معادن عنوان کرد و گفت: تعیین تکلیف دقیق میزان عوارض این صنعت و در نظر گرفتن شرایط آن برای سهامداران بازار بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه دولت کمک زیادی می‌تواند داشته باشد.
این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت دقیق بر نرخ‌های مصوب سود بانکی را از دیگر دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: جلسات متعددی به فواصل زمانی مختلف میان بانک‌ها برگزار و در این جلسات تغییراتی در تعیین نرخ پیشنهاد می‌شود. وی گفت: برخی مؤسسات و بانک‌ها بیش از نرخ‌های مصوب برای جذب سپرده نرخ سود سپرده اعلام می‌کردند و همین امر منجر به خروج نقدینگی از بورس و ورود آن به بازار پول می‌شد، اما اکنون طبق آخرین نشست بانک‌ها و رعایت نرخ‌های مصوب بانک مرکزی تاکید شد.
عربی یکی از مهم‌ترین عاملی که منجر به برهم خوردن تعادل بازار سرمایه می‌شود را، ابهام و اخبار ضد و نقیض اعلام کرد و گفت: رفع ابهام و افزایش شفافیت در نحوه تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران موثر است و تصمیم‌گیران دولت نقش مهمی در این خصوص دارند.
دلایل تغییر رویه روزهای اخیر بورس
مدیر عامل یک کارگزاری بازار سرمایه معتقد است، افزایش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی، لایحه بودجه سال 94 اعلام حمایت از بازار سهام توسط مسئولان تصمیم‌گیر و کاهش قیمت سهام در کنار تحولات مثبت سازمان بورس از جمله مهمترین عوامل روند مثبت بورس به شمار می‌رود.
فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با فارس، درباره دلایل تغییرات مثبت بورس طی 2 روز گذشته گفت: افزایش نسبی قیمت نفت و رفع نگرانی تداوم روند کاهشی آن در کنار تغییر و تحولات مثبت ایجاد شده در راس مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار تاثیر خوبی در بازار دارد.
این مدیرعامل کارگزاری بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازدهی منفی 12 درصد بورس از ابتدای سال تاکنون کارنامه خوبی نیست، تاکید کرد: در این زمینه رویدادهای داخلی و خارجی در بازگشت بازار به رونق و تعادل موثر خواهد بود.