kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۷۶۷
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
در واکنش به گلوله‌باران شیعیان العوامیه اتفاق افتاد

تظاهرات گسترده در قطیف عربستان علیه جنایات آل سعود

مردم شرق عربستان همزمان با سالروز وفات پیامبر اکرم(ص) با برگزاری تظاهرات گسترده، کشتار شیعیان العوامیه را محکوم کردند.


حمله صبح شنبه نیروهای امنیتی آل سعود به شیعیان شهر «العوامیه» در شرق عربستان که به شهادت 5 نفر منجر شد، خشم مردم این کشور را برانگیخته است. در این حملات 20 نفر نیز مجروح شدند. مقامات آل سعود که از زمان شروع بیداری اسلامی در سال 2011 بقای خود را بیش از هر زمان دیگری در خطر می‌بینند سعی می‌کنند که با اتخاذ و اجرای سیاست «مشت آهنین» قیام شیعیان منطقه «الشرقیه» را سرکوب کنند. اما با هر مشت آل‌سعود، جوانه‌ای دیگر از انقلاب این کشور می‌روید.
در همین ارتباط مردم شهر «قطیف» در سالروز وفات پیامبر اکرم(ص) با برگزاری تظاهراتی گسترده جنایت اخیر آل سعود را محکوم کردند. تظاهرکنندگان در شعارهای خود، قصاص نیروهای امنیتی جنایتکار و عامل این کشتار را خواستار شدند و درباره پیامدهای ادامه بازداشت چهار شهروند از جمله یک کودک که در حمله به «العوامیه» دستگیر شدند، هشدار دادند.
تظاهرکنندگان خشمگین همچنین از مقامات سعودی خواستند تا «آیت‌الله نمر باقر‌النمر» روحانی برجسته شیعه را آزاد کنند و هشدار دادند که تشدید حملات و اقدامات امنیتی از سوی رژیم سعودی سرانجام دامن خود آنها را خواهد گرفت.
«ائتلاف آزادی و عدالت» در عربستان نیز کشتار «العوامیه» را «جنایتی وحشیانه» توصیف کرد. این ائتلاف در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که اطلاعات میدانی نشان می‌دهد مردم قطیف با یک «تروریسم دولتی» رو به رو هستند.
به گفته این ائتلاف، افزایش خشونت علیه مردم «العوامیه» با استفاده از هواپیماها و زره‌پوش‌ها و عناصر نظامی مسلح،‌ دلیل دیگری بر ناکامی رژیم آل سعود در شکست اراده مردمی و ناتوانی رژیم در ممانعت از تداوم فعالیت‌های مسالمت‌آمیز است.
محاصره العوامیه
از سوی دیگر، شهر «العوامیه» که از روز شنبه توسط نظامیان سعودی به محاصره درآمده است در چند روز گذشته به صورت مستمر مورد حمله قرار گرفت.
مردم این شهر که دوشنبه شب در اعتراض به کشتار روز شنبه تظاهرات چندده‌هزار نفری برگزار کردند از سوی نظامیان عربستان مورد حمله قرار گرفتند. نظامیان با یورش به منازل مردم و گلوله‌باران ساختمان‌های مسکونی سعی در ایجاد رعب و وحشت در این منطقه را داشتند. در همین راستا یک دادگاه جنایی عربستان با صدور احکام اولیه، پنج نفر از شیعیان را به اتهام مشارکت در آشوب‌های خیابانی در «قطیف» به پنج سال زندان محکوم کرد.
تظاهرات ضد آل‌سعود
 در بحرین
مردم بحرین نیز در مخالفت با جنایت «العوامیه» با برگزاری تظاهراتی این اقدام آل‌سعود را محکوم کردند. تظاهرکنندگان با شعار «مردم بحرین و مردم منطقه قطیف عربستان، یک ملت هستند» با شیعیان عربستان ابراز همدردی کردند. نیروهای امنیتی بحرین با استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به معترضان حمله کردند.
تظاهرات شیعیان شرق عربستان علیه سیاست‌های آل‌سعود در چند سال اخیر شدت گرفته است. دستگیری و محکومیت «آیت‌الله نمر» به اعدام، حمله آل‌سعود به حسینیه الاحساء و جنایت العوامیه از جمله جنایت‌های اخیر عربستان است که می‌تواند بر سرعت انقلاب مردم «الشرقیه» بیفزاید.