kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۷۶۴
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱

السبسی نخستین رئیس‌جمهور انتخابی تونس پس از سرنگونی بن‌علی شد

مردم تونس برای نخستین بار پس از سرنگونی دیکتاتور این کشور، «باجی قائد السبسی» را با رأی مستقیم خود، به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، در پی اعلام نتایج رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری یک‌شنبه، «باجی قائد السبسی» رهبر حزب سکولار «جنبش ندای تونس» با کسب 55/68 درصد آرا، به ریاست جمهوری این کشور رسید و «المنصف المرزوقی» رقیب اصلی خود را شکست داد.
المرزوقی در این انتخابات توانست 44/32 درصد آرا را کسب کند.
در پی اعلام پیروزی السبسی در دور دوم انتخابات، شماری از شهروندان تونسی در شهرهای «بن قردان»، «دوز»، «قابس» و «قبلی» دست به اعتراضات خیابانی زدند وحتی دفتر حزب‌السبسی را در یکی از مناطق به آتش کشیدند.
در پی این رویدادها، المرزوقی که رهبری «جنبش النهضه» را برعهده دارد، مردم تونس را به آرامش دعوت کرد و گفت: تونس پیروز این انتخابات ریاست جمهوری است.
السبسی نیز طی سخنانی که از تلویزیون تونس پخش می‌شد، خود را رئیس‌جمهور همه تونسی‌ها خواند و گفت: تونس همچنان به نصایح وی (المرزوقی) نیاز دارد.
هرچند السبسی در این سخنان وعده داد که هیچ‌یک از چهره‌های زمان «زین‌العابدین بن علی» دیکتاتور برکنار شده این کشور در سال 2011 را وارد کابینه خود نکند، ولی ناظران می‌گویند، با توجه به گرایش‌های سکولار السبسی، وی به این وعده خود وفادار نخواهد ماند.
در همین حال، «مهدی جمعه» نخست‌وزیر تونس اعلام کرد طی دو ماه آتی کابینه جدید توسط رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود. وی این را هم گفت که در کابینه جدید حضور نخواهد داشت. مجلس موسسان تونس در آذر سال 1390 المرزوقی را به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور برگزید. تونس دارای نظام سیاسی پارلمانی است.