kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۴

پیگیری ترور دیپلمات ایرانی در یمن روی میز وزارت امور خارجه

پیکر دیپلمات شهید کشورمان که در صنعا ترور شد، به ایران منتقل شد.

پیکر دیپلمات شهید کشورمان که در صنعا ترور شد، به ایران منتقل شد.
روز شنبه چند فرد مسلح قصد ربودن علی‌اصغر اسدی - وابسته مالی سفارت ایران در یمن - در مرکز صنعا را داشتند که با مقاومت وی رو‌به‌رو شده و به سوی وی شلیک کردند.
این دیپلمات کشورمان که به شدت مجروح شده بود به بیمارستانی منتقل شده و چند ساعت بعد به شهادت رسید و روز گذشته پیکر وی برای تشییع به ایران منتقل شد.
وزارت خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌‌ای در این باره اعلام کرد که از همه ظرفیت سیاسی و حقوقی خود در جهت پیگیری جدی این موضوع با مقامات دولت یمن به منظور تعقیب، محاکمه و مجازات سریع عاملان این اقدام ضد‌بشری استفاده می‌کند.
«ابوبکر القربی» وزیر خارجه یمن در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان از این حادثه ابراز تاسف کرد و شهادت این دیپلمات ایرانی را تسلیت گفت و اعلام کرد که دولت صنعا از هیچ تلاشی برای شناسایی و مجازات عاملان شهادت دیپلمات ایرانی فروگذار نخواهد کرد. وزیر خارجه یمن ضمن محکومیت ترور اسدی اعلام کرد که این ترور قبل از آنکه این دیپلمات ایرانی را هدف قرار داده باشد، روابط ایران و یمن را هدف قرار داده است.
ابوبکر القربی گفت: دستگاه‌های امنیتی یمن به وظایف خود در تعقیب جنایتکارانی که دیپلمات ایرانی را ترور کردند؛ عمل می‌کنند تا آنها را تقدیم عدالت کنند.
در همین حال منابع خبری از اعزام هیئتی از وزارت امور خارجه کشورمان به یمن برای پیگیری این موضوع خبر دادند.
همچنین کاردار یمن در تهران نیز به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و اعتراض شدید ایران به این اقدام تروریستی به وی ابلاغ شد.
در این دیدار با یادآوری مسئولیت‌های دولت میزبان در حفظ و تامین امنیت دیپلمات‌های مقیم بر اساس موازین و مقررات بین‌المللی، ضرورت اقدام عاجل و سریع دولت یمن و به‌خصوص بخش‌های ذیربط سیاسی و امنیتی برای بررسی فوری این اقدام تروریستی، همچنین بر پیگرد، محاکمه و مجازات عاملان آن تاکید شد و خاطر‌نشان گردید هیچ‌گونه تعلل و کوتاهی در این خصوص از سوی دولت یمن پذیرفته نیست و دولت جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت همه توان و ظرفیت سیاسی و حقوقی خود را برای پیگیری این موضوع به کار خواهد گرفت.
در این دیدار همچنین با یادآوری پیگیری‌های صورت گرفته در صنعا و تهران در خصوص استمرار ربایش آقای احمد نیکبخت وابسته اداری سفارت کشورمان، اطلاع‌رسانی شفاف و سریع دولت یمن در مورد وضعیت وی نیز مورد تاکید مجدد قرار گرفت.
کاردار یمن با اظهار تاسف و محکومیت این حادثه تروریستی از سوی خود، دولت و مردم یمن، شهادت دیپلمات کشورمان در صنعا را به خانواده ایشان و همچنین دولت و مردم ایران تسلیت گفت. وی همچنین تاکید کرد مراتب فوق را سریعا به دولت متبوع خود منتقل خواهد کرد.
ترور دیپلمات ایرانی در یمن در حالی است که شش ماه پیش نیز نور احمد نیکبخت - وابسته اداری سفارت ایران - در صنعا ربوده شد و تاکنون پرونده وی به سرانجامی نرسیده است.