کد خبر: ۳۲۶۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۹

گزارش تکان‌دهنده جروزالم پست از اختلالات روحی و روانی نظامیان صهیونیست

سرویس خارجی-
روزنامه عبری به نقل از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نوشته، بر اثر جنگ غزه، میزان خودکشی در میان سربازان این رژیم افزایش چشم‌گیری داشته و بسیاری از نظامیان نیز از اختلالات شدید روحی و روانی رنج می‌برند.
رژیم صهیونیستی برای نجات خود در جریان جنگ غزه، دست به هر کاری زد. یکی از این کارها، فشار بی‌حد و اندازه به نظامیانش با هدف راه‌اندازی کشتار جمعی در این باریکه بود. اما به‌رغم کشتار وحشیانه بیش از 71 هزار غیرنظامی فلسطینی، و نابودی خانه‌ها، مساجد، مدارس، کلیساها، بیمارستان‌ها و... در نهایت وادار به پذیرش آتش‌بس شد و اکنون که در حال مطالعه این گزارش هستید، اعلام می‌کند، حماس دست‌کم 20هزار نیروی تازه نفس در اختیار دارد و...
تحمل این وضع برای صهیونیست‌هایی که امروز تبدیل به منفورترین افراد در سراسر جهان شده‌اند، امری محال است؛ از این رو چندی پیش اعلام شد که این رژیم میلیون‌ها دلار برای «ترمیم چهره اسرائیل» در جهان بودجه اختصاص داده است. حال ارتش این رژیم طی گزارشی اعلام کرده، حال روحی و روانی سربازانش «وخیم» است. ایرنا در این‌باره نوشته، وزارت جنگ رژیم اسرائیل از افزایش شدید اختلالات روحی و روانی و موارد خودکشی در بین نظامیان ارتش رژیم اسرائیل بر اثر جنگ علیه نوار غزه خبر داد. بر اساس این گزارش، طبق اعلام روزنامه عبری «جروزالم پست» وزارت جنگ رژیم صهیونیستی این را هم اضافه کرده است که، اختلالات روحی و روانی در بین نظامیان رژیم اسرائیل از زمان آغاز تجاوز به نوار غزه در اکتبر سال ۲۰۲۳ تاکنون رو به افزایش است و میانگین اختلالات بعد از شوک روحی و روانی حدود ۴۰ درصد نسبت به گذشته بیشتر شده ‌است و پیش‌بینی می‌شود که این میانگین در سال‌های آینده در صورت تداوم پیامدهای جنگ و نبود راه‌حل افزایش یابد. براساس آمارها و گزارش‌های رسمی، ۶۰ درصد از ۲۲ هزار نظامی رژیم صهیونیستی که در حال درمان آسیب‌های جسمی خود هستند، با مشکلات روحی و روانی از جمله نگرانی، افسردگی، حمله‌های عصبی، اختلال خواب و عوارض ناشی از نبردهای رودررو مواجه هستند. همچنین داده‌های سازمان سلامت «مکابی» رژیم صهیونیستی حاکی است که ۳۹ درصد نظامیان خدمت‌کرده در غزه یا جبهه‌های دیگر نبرد به طور رسمی خواهان دریافت حمایت‌های روحی و روانی شده‌اند و تقریبا یک چهارم آنها از وخامت وضعیت روحی و روانی خود ابراز نگرانی کرده‌اند. این گزارش‌ها همچنین از دشواری بازگشت نظامیان به زندگی عادی خود بعد از خدمت در میدان نبرد حکایت دارد. مشکلات و خشونت خانوادگی و مصرف آرام‌بخش‌ها نیز در بین خانواده‌های نظامیان رژیم اسرائیل افزایش داشته ‌است. ناظران و تحلیلگران معتقدند که این آمار و گزارش‌ها بیانگر هزینه روحی و روانی گزافی است که نظامیان این رژیم در نتیجه نبردهای سنگین با تلفات زیاد و نبردهای مستقیم با مقاومت فلسطین متحمل شده‌اند. به عقیده آنها، بحران‌های روحی و روانی طولانی مدت می‌تواند آمادگی رزمی و ثبات داخلی نهادهای نظامی و توده صهیونیست‌ها را تهدید کند.
سناتور یهود: این نسل‌کُشی است
شبکه «العالم» نیز به اظهارات «اسکات وینر» که یک سناتور آمریکایی یهودی است پرداخته و به نقل از او نوشته است: «اسرائیل در نوار غزه مرتکب نسل‌کشی شده است.» وینر که نامزدی با بالاترین شانس برای جانشینی «نانسی پلوسی» است، افزود، تردید پیشینش برای استفاده از اصطلاح «نسل‌کشی» نشأت گرفته از حساسیت این اصطلاح در بین یهودیان و ارتباط تاریخی آن با مقوله «هولوکاست» بوده است. این اظهارات وینر چند روز بعد از مشارکتش در گردهمایی نامزدهای کنگره آمریکا در شهر «سان فرانسیسکو» بیان شد. او در جریان این مشارکت از پاسخ «بله یا خیر» به این سؤال که آیا رژیم اسرائیل در نوار غزه نسل‌کشی کرده است، سر باز زد که با تقبیح حاضران رو‌به‌رو شد. رقیب او در این گردهمایی به این سؤال پاسخ «بله» داد. وینر در اظهارات جدیدش افزود: «با وجود این حساسیت در بین یهودیان، میزان ویرانی گسترده و اعداد فاجعه‌بار قربانیان در غزه در سطح نسل‌کشی است.» این سناتور یهودی در گذشته نیز رژیم اسرائیل را به علت کوچاندن گروهی و گرسنگی دادن به فلسطینیان مورد انتقاد قرار داده و خواهان توقف قتل و تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شده بود.
خطر ریزش ساختمان در غزه
اما خبرگزاری فلسطینی «شهاب» از «یامن ابوسلیمان»، مدیر دفاع مدنی استان خان‌یونس در جنوب غزه خبری نقل قول کرده و نوشته است که این استان به دلیل طوفان، اوضاع سختی را پشت سر گذاشته ‌است. بادهای شدید، باران و بالا آمدن سطح دریا منجر به آبگرفتگی کل اردوگاه‌ها در امتداد ساحل و آسیب دیدن هزاران چادر که خانواده‌ها در آن پناه گرفته بودند، شده ‌است. به گفته او صدها خانه ویران ‌شده و در آستانه ریزش به دلیل کمبود تجهیزات سنگین مورد نیاز برای تخریب آنها یا تأمین مسکن جایگزین برای صاحبان آنها، خطری واقعی برای ساکنان ایجاد می‌کنند. «ابو سلیمان» در مورد احتمال ایجاد تلفات در هر لحظه به دلیل فرو ریختن خانه‌های آسیب دیده هشدار داد و بیان کرد که یک خانواده پس از فرو ریختن خانه‌شان به طرز معجزه‌آسایی زنده ماندند، در حالی که ده‌ها منزل غیرقابل سکونت و در آستانه ریزش هنوز برای مردم غزه خطری جدی محسوب می‌شود. مدیر دفاع مدنی خان‌یونس گفت: «وضعیت آوارگان با ادامه طوفان‌ها بدتر می‌شود، در حالی که تیم‌های دفاع مدنی و شهرداری از کمبود شدید تجهیزات رنج می‌برند. این کمبود ناشی از تخریب زیرساخت‌های غزه توسط اشغالگران اسرائیلی و نیز جلوگیری از ورود کانکس‌ها، چادرها و تجهیزات سنگین است.» وی به افزایش بیماری‌ها در بین کودکان و زنان به دلیل سرمای شدید و شیوع آنفولانزا اشاره کرد و تأیید کرد که بیمارستان ناصر شاهد افزایش قابل توجه تعداد کودکانی بوده است که با تب بالا به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. آن طور که ابوسلیمان می‌گوید: «استان خان‌یونس در حال حاضر تقریباً ۹۰۰ هزار سکنه دارد. علاوه‌بر آن آوارگان رفح، شهر غزه و شمال نوار غزه نیز به این تعداد اضافه شده‌اند. اکثر آوارگان در مناطق بدون زیرساخت در غرب خان‌یونس ساکن شده‌اند که طوفان آسیب دیدگی این مناطق را تشدید کرده‌است.» ابوسلیمان بار دیگر از سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری درخواست کرد تا فوراً اجازه ورود تجهیزات سنگین، کانکس‌ها و چادرها را صادر کرده و بازسازی نوار غزه را آغاز کنند. او هشدار داد که ادامه ممانعت از رسیدن این تجهیزات و امکانات، تنها رنج آوارگان را تشدید کرده و احتمال تلفات بیشتر را افزایش می‌دهد.