kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۶۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۴

رایزنی‌های ظریف با وزیر خارجه سنگال و رئیس شورای عالی صلح افغانستان

وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه با وزیر امور خارجه سنگال و رئیس شورای عالی صلح افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه با وزیر امور خارجه سنگال و رئیس شورای عالی صلح افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
محمدجواد ظریف و مانکور اندیا وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سنگال روز شنبه طی مذاکراتی در تهران، تقویت و تحکیم مناسبات همه‌جانبه تهران- داکار را بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک در جهت منافع دو  ملت و دو کشور توصیف کردند.
ظریف در این دیدار با ابراز خرسندی از آغاز فصل جدید مناسبات دو کشور، روابط با سنگال به عنوان کشوری مهم در جهان اسلام، قاره آفریقا و دارای نقش تاثیرگذار در صحنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را پراهمیت خواند و ابراز امیدواری کرد که روابط در کلیه زمینه‌ها گسترش یابد.
وزیر خارجه سنگال نیز پس از دیدار و گفت‌و‌گو با ظریف در نشست خبری مشترک و در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی سفارتخانه این کشور در تهران عنوان کرد: در حال بررسی وضعیت هستیم که شرایط را فراهم کنیم و به محض اینکه سفیرمان تعیین شود این سفارتخانه بازگشایی خواهد شد.
همچنین وزیر امور خارجه روز شنبه با صلاح‌الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان و جانشین رئیس جمعیت اسلامی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهید استاد برهان‌الدین ربانی و نقش و جایگاه برجسته وی در صحنه سیاسی افغانستان، بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از وحدت و یکپارچگی و روند توسعه سیاسی و اقتصادی این کشور تاکید کرد.
صلاح‌الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان نیز در این دیدار گزارشی از روند تحولات کشورش و همچنین تلاش‌های شورای عالی صلح افغانستان برای تقویت و تثبیت روند ثبات سیاسی در این کشور ارائه کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پیام جدید فیس‌بوکی خود با محکوم کردن جنایت اخیر تکفیری‌ها در ترور دیپلمات کشورمان در یمن تاکید کرد ایران اسناد متقنی از نقش خطرناک تروریست‌ها در عراق، یمن و لبنان را در اختیار نهادهای جهانی قرار خواهد داد.
وی درباره برنامه‌های هفته جاری خود نیز در این گزارش نوشت: به یاری خدا امروز برای جلسه کمیسیون مشترک عازم ترکمنستان خواهم شد و پس از آن نیز برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد به داووس خواهم رفت. هفته آینده برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه آفریقا احتمالا سفری به اتیوپی خواهم داشت و از آنجا برای شرکت در اجلاس سالانه امنیتی مونیخ به آلمان سفر خواهم کرد. سفر مقامات مختلف به تهران هم با شتاب و حجم بی‌نظیری در جریان است. علاوه بر هیئت‌های پارلمانی اروپایی و آفریقایی در هفته‌های گذشته، دیروز میزبان وزیر خارجه سنگال بودم و هفته‌های آینده میزبان وزیر خارجه سوئد و لهستان و چند شخصیت برجسته جهانی خواهیم بود. به دلیل همین فشردگی برنامه‌هاست که قدری گزارش‌دهی به شما دوستان بزرگوار دیر می‌شود. امیدوارم مرا ببخشید.