در واکنش به قطعنامه حقوق بشری
افخم: قطعنامه کانادا علیه ایران وجاهت قانونی ندارد
سخنگوی وزارت خارجه، قطعنامه جدید ضدایرانی سازمان ملل با موضوع حقوق بشر و به پیشنهاد کانادا را فاقد وجاهت قانونی دانست.
مرضیه افخم،سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران و با بیان اینکه این قطعنامه با استفاده از منابع مغرض و غیرموثق و بطور جانبدارانه تهیه شده است افزود: جمهوری اسلامی ایران بصورت مستدل و مستند به ادعاهای مندرج در این قطعنامه پاسخ داده است و اگر بیطرفی و دوری از معيار دوگانه مبنای تصمیم بانیان قطعنامه بود؛ بدون ترديد نسبت به عدم ضرورت آن وقوف مییافتند.
افخم افزود: در شرایطی که بحران اصلی منطقه جنایات رژیم صهیونیستی و تروریسم و افراطگرایی سازمان یافته است، تصویب این قطعنامه، اصرار بر یک سیاست نادرست و از کارافتاده میباشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل گفت: جمهوری اسلامی ایران شکل گیری، تصویب و محتوای چنین قطعنامههایی را از اساس مردود میداند.
استفاده ابزاری غرب از حقوق بشر
به گزارش باشگاه خبرنگاران، «حسین دهقانی» سفیر و سرپرست نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار داشت: قطعنامهای که در دستورکار مجمع عمومی قرار گرفت از سوی کشوری تهیه شده که رهبران آن در زمینه حقوق بشر طی چندسال اخیر به ویژه درقبال کشتار فلسطینیان ساکن غزه توسط رژیم صهیونیستی سکوت کردهاند.
نماینده ایران در سازمان ملل ادامه داد: این قطعنامه آشکارا نمایانگر یک برنامه و هدف خاص سیاسی است و از حقوق بشر تنها به عنوان ابزاری برای پیشبرد این برنامه استفاده میشود.
وی افزود: این پیشنویس قطعنامه سیاسی، متنی نامتوازن و مملو از پیشداوریها است و در آن آگاهانه این ویژگی فرهنگ سیاسی ایران نادیده گرفته شده، که ایران جامعهای است پویا و چندصدایی و درآن طیف گستردهای از نگرشهای سیاسی و رسانههای همسو با این نگرشها جریان دارند.
دهقانی یادآورشد: ایران جدیت و تلاش خود را برای همکاری با UPR در زمینه ارائه گزارش و اجرای توصیههای سایر کشورهای عضو نشان داده و به اثبات رسانده است.
قطعنامهای ضد ایرانی به پیشنهاد کانادا
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامهای جدید نسبت به وضع حقوق بشر در ایران، کره شمالی و سوریه انتقاد کرد. خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» با انتشار این خبر نوشت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اقدامی نادر از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد تا پرونده حقوق بشر در کره شمالی به دیوان داوری لاهه ارجاع شود.
در نشست مجمع عمومی سازمان ملل این قطعنامه غیر التزام آور 116 کشور رای موافق در برابر 20 رای مخالف و 52 رای ممتنع داشت.
گفتنی است؛ قطعنامه فوق به پیشنهاد کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده است.