kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۱

اوباما سفارش داد سریال ضدایرانی بسازیم (اخبار ادبی و هنری)

تهیه کننده سریال‌های ضدایرانی هالیوود، با افشای اینکه ساخت این سریال به سفارش باراک اوباما بوده گفت: به حماقت اصغر فرهادی در مراسم اسکار خندیدیم، چون می‌دانستیم سال بعد فیلم ضدایرانی «آرگو» جایزه اسکار را می‌گیرد. در ذات ما آمریکایی‎هاست که هیچ‎کس را بیهوده تشویق نکنیم.

تهیه کننده سریال‌های ضدایرانی هالیوود، با افشای اینکه ساخت این سریال به سفارش باراک اوباما بوده گفت: به حماقت اصغر فرهادی در مراسم اسکار خندیدیم، چون می‌دانستیم سال بعد فیلم ضدایرانی «آرگو» جایزه اسکار را می‌گیرد. در ذات ما آمریکایی‎هاست که هیچ‎کس را بیهوده تشویق نکنیم.
هاوارد گوردون تهیه کننده سریال‌های ضدایرانی «24» و «میهن» در گفت وگویی مفصل با هفته نامه «پنجره» (چاپ تهران) حرف‌های قابل تأملی زده است. او در بخشی از این مصاحبه به سانسور رسانه‌ای در آمریکا پرداخته و گفته است: واقعیت این است که مردم آمریکا قبل و بعد از رویداد‎های تروریستی یازدهم سپتامبر در بی‎خبری زندگی می‎کنند. یعنی فضای رسانه‎ای و مطبوعاتی اینجا مثل ایران نیست که از شهرستان برازجان یا بندر دیلم بابت ساخت سریال میهن در صفحات مجازی کمپانی فاکس یا شبکه شوتایم بیانیه اعتراض‎آمیز فردی بنویسند. به جرات می‎توانم بگویم 75 درصد مردم آمریکا از سیاست دور هستند و حتی عده‎ای خاص نمی‎دانند در حال حاضر چه‎کسی رئیس‎جمهور است.
او در بخش دیگری از این گفت وگو افشا کرده که سریال «میهن» به سفارش اوباما ساخته شده و بیان کرده: بابت ساخت سریال 24 و میهن آقای رئیس‎جمهور(اوباما) بار‎‌ها به‎صورت‎‎های مختلفی از من و الکسی تشکر کرد. حتی ساخت و حمایت میهن را خود ایشان پیشنهاد دادند.
وی به تأثیر نتیجه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بر تغییر سریال «میهن» اشاره کرد و افزود: همزمان با پیروزی حسن روحانی مدیران کمپانی فاکس مرا خواستند و خواستار تغییر مسیر داستان شدند و گفتند دیگر خط داستانی ترور رئیس‎جمهور لازم نیست. شانس آوردیم که پنج قسمت تولید شده هنوز به ماجرای ترور نرسیده بود. دقیقا در همان روز‎‌ها احساس کردیم میانه‎رو‎‌ها در ایران به قدرت رسیده‌اند و نقد داستانی خود را معطوف به گروه‎‎های تندرو کردیم.
گوردون در بخش دیگری از این گفت وگو به اهدای جایزه به فیلم ایرانی «جدایی نادر از سیمین» و فیلم ضدایرانی «آرگو» پرداخت و گفت:کارگردانی که از ایران آمد و اسکار گرفت گفت ما ملت صلح دوستی هستیم، اما هیچ آمریکایی عاقلی آن را باور نمی‎کند. همه ما به حماقتش خندیدیم. چون مشخص بود سال بعد فیلم جرج کلونی (آرگو) جایزه اسکار را می‎گیرد...اصولا در ذات ما آمریکایی‎هاست که هیچ‎کس را بیهوده تشویق نکنیم. اگر به توهم توطئه متهم نشوم می‎گویم در مورد جایزه اسکار، افرادی در ایران با برخی تهیه‎کنندگان مذاکره کرده بودند. جالب اینجاست تیم سازنده آرگو به ایران آمده بود و مدیران سینمایی ایران در دولت گذشته بیشترین تعامل را برای ساخت فیلم آرگو داشتند. در عوض از تیم سازنده آرگو (که برای بازسازی لوکیشن‎‎‌ها آمده بودند) قول گرفتند که به فیلم «جدایی» در اسکار رای بدهند، خیلی احمقانه بود. تیمی که به ایران آمده بود آماده می‎شد که فیلمی به‎زعم شما علیه ایران بسازد. آن وقت مدیران شما در فکر گرفتن چند رای بیشتر برای اسکار بودند. ضمن اینکه در سال 2011 کمپانی سازنده آرگو قبل از برگزاری اسکار با حمایت کاخ سفید، مهمانی خاصی را ترتیب داده بود که در آکادمی فیلم «جدایی» برنده شود تا این جایزه برای ایرانی‎‎‌ها اشتیاق‎برانگیز باشد و سال بعد جایزه گرفتن آرگو پیام‎‎های سیاسی مرتبط را منتقل کند.
این تهیه کننده هالیوودی در بخشی از این مصاحبه به پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی این گونه اعتراف می‌کند: حامیان اصلی نظام جمهوری اسلامی در ایران، مردم هستند. من در گفت‎وگو‎های مختلفی به این موضوع اشاره کرده‎ام که حامیان قدرت در ایران مردم هستند. پس تصویری که در سریال میهن یا فیلم آرگو ارائه شده تصویری است که ما آمریکایی‎‎‌ها می‎خواهیم ببینیم و لزوما نباید تصویری باشد که مطلوب شماست.
گوردون همچنین درباره تحریم فرهنگی ایران توسط آمریکا گفته: ما تمام قدرت رسانه‎ای خود را در 30 سال گذشته به‎کار گرفته‎ایم تا ایرانی‎‎‌ها نتوانند تصویری از جامعه، دولت‎‎‌ها و دولتمردان خود به دنیا ارائه کنند. تصور می‎کنید تحریم‎های30 ساله کمپانی‎ میجر چرا اتفاق افتاده است؟ کمپانی میجر در آمریکا به کشور‎های عربی و خاورمیانه فیلم‎هایش را با قیمت کمتری عرضه می‎کند تا فیلم‎‎های ایرانی در منطقه خاورمیانه اکران نشوند. از سوی دیگر سیستم فرهنگی شما مانند رسانه‎‎های آمریکایی قدرت تولید سریال و فیلم ندارد. به‎نظر من تحریم‎‎های فرهنگی کمپانی‎‎‎های آمریکایی موثرتر از تحریم اقتصادی است زیرا سیستم فرهنگی شما را در طول 30 سال اخیر فلج کرده است. ما 30 سال در مواجهه با رسانه‎‎های ایرانی جنگیده‎ایم تا شما را در این حوزه فلج کنیم.
وی تصریح کرد: اگر قدرت رسانه‎ای ایران مانند قدرت سیاسی‎اش باشد دیگر از آمریکا و دموکراسی جهانی اثری باقی نخواهد ماند.
این تهیه کننده افزود: در ایالات متحده هر تصمیم در حیطه سینما مبتنی ‎بر سیاست است. به اعتقاد من اصلا حرف احمقانه‎ای است که بگوییم سینما را از سیاست جدا فرض کنیم. به‎نظر من تهیه‎کنندگی سینما، اصولا هنری سیاسی است.
او همچنین درباره حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های غربی گفت: عده قلیلی از فیلمسازان ایرانی که خیلی برایشان احترام قائل هستم، فیلم‎‎های تحقیر‎آمیزی درباره ملت خود ساخته‎اند. مثلا فیلم معروف «طبیعت بی‎جان» متعلق به همان فیلمساز کمونیستی که در آلمان بود و در دوره جوانی وقتی برای درمان سرطان اینجا آمده بود در کلاس‎هایش شرکت کردم. این طیف از فیلمسازانی که آثارشان شبیه سینمای دهه 70 و 80 کشور‎های کمونیستی است، سبب تحقیر ملت‎‎های خودشان می‎شوند. من که مواضعم نسبت به دولت و مردم ایران روشن است. اما فیلم‎‎های کیارستمی به یک شوخی روشنفکری شبیه‌اند و نمی‎توانند علاقه‎مندان هنر سینما را راضی نگه دارند. شما وقتی قدرت متمرکز در حوزه تولید سینمایی ندارید و دلخوش به جشنواره‎‎هایی مثل کن و برلین هستید که به حقیر نشان دادن ملت خودتان می‎انجامد، عملا سینمای خود را به بیراهه برده‎اید.