رئیسجمهور باید سکاندار «قانون هوای پاک» باشد تا وزارتخانهها به آن عمل کنند
سرویس اجتماعی- مهدی برازنده:
رئیس کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای شهر تهران، ضمن تشریح مسئولیت دستگاههای مختلف در اجرای قانون هوای پاک، بر ضرورت ورود رئیسجمهور برای هدایت و اجرای این قانون تاکید کرد.
به گزارش کیهان، روز گذشته تهران با شاخص آلودگی 187 در بین چند شهر اول فهرست آلودهترین شهرهای جهان قرار گرفت. براساس اعلام کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز روز سهشنبه و چهارشنبه مدارس و دانشگاهها به صورت مجازی و بسیاری از ادارات نیز دورکار شدند. این شرایط کم و بیش در برخی دیگر از شهرهای کشور هم رخ داد.
البته این اتفاق جدیدی نیست و سالهاست که فصول سرد سال در پایتخت و بسیاری کلانشهرها و شهرهای صنعتی، با آلودگی هوا، مشکلات محیطزیستی و نهایتاً تعطیلشدن ادارات و مدارس و دانشگاه همراه است. در این بین قانون هوای پاک که از سال 1396 مصوب شده است نیز نتوانسته به صورت جدی کمکی به رفع این مشکل در کلانشهر تهران و دیگر شهرها کند؛ بسیاری از وزارتخانهها به اجرای صحیح این قانون توجه چندانی ندارند و دود این کمکاری به چشم مردم میرود.
درباره وضعیت نامطلوب هوای تهران و عملکرد ضعیف دستگاهها در اجرای تکالیف قانون هوای پاک در گفتوگو با «مهدی پیرهادی»، رئیس کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای اسلامی شهر تهران به گفتوگو پرداختهایم.
پیرهادی در ابتدا با تشریح منابع آلودهکننده هوا در کلانشهرها و تبیین تکالیف دستگاههای ذیربط برای رفع مشکل تولید آلایندهها به کیهان گفت: منابع آلودهکننده هوا به دو دسته منابع طبیعی، شامل طوفانهای گردوغبار، شن، آتشسوزی مراتع و جنگلها و همچنین منابع انسانی، شامل منابع متحرک مثل وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری و منابع ثابت مثل نیروگاهها و پالایشگاهها تقسیم میشود. در قسمت منابع متحرک، اولاً باید کیفیت خودروهای داخلی و میزان مصرف سوخت آنها که بالاتر از خودروهای پیشرفته است، اصلاح شود. ثانیاً با توجه به وجود تعداد زیاد خودروهای فرسوده در کشور باید وزارت صمت اقدام لازم را نسبت به اسقاط آنها انجام دهد. ثالثاً تولید و توسعه خودرو، اتوبوس و موتورسیکلتهای برقی و هیبریدی به منظور کاهش آلودگی هوا باید در دستورکار قرار بگیرد. همچنین علاوه بر نکات فوق، در موضوع واردات خودرو نیز استفاده از خودروهای کممصرف و برقی باید در اولویت واردکنندگان باشد و از ورود خودروهای پرمصرف جلوگیری شود.
وزارت صمت
مجموعههای متخلف قانون هوای پاک را پلمب کند
وی درباره تکالیف دستگاهها در قسمت مراکز ثابت انتشار آلایندههای هوا افزود: وزارت صمت باید ضمن نظارت و اعلام اخطارهای لازم به کلیه مجموعههای صنعتی، تولیدی، معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاههای دولتی و غیردولتی که آلایندگی دارند، نسبت به پلمب مجموعههای آن سازمان که نسبت به اجرای قانون هوای پاک اعتنا نمیکنند، اقدام لازم را انجام دهد و حتی از طریق دستگاه قضا پیگیری مقتضی را داشته باشد. این مجموعهها باید از سوخت استاندارد استفاده کنند و سازمان حفاظت محیطزیست نیز باید نسبت به بازدیدهای نوبهای از این مجموعهها اقدام کند.
کمکاری وزارت نیرو در تولید
و عرضه انرژیهای پاک
عضو شورای شهر تهران درباره آلایندگیهای خانگی نیز گفت: وزارت نیرو و صمت باید پیگیری کنند که منابع آلایندگی خانگی را در کلانشهرها مورد پایش قرار داده و نسبت به رفع آلایندگی آنها اقدامات لازم را انجام دهد. وزارت نیرو باید نسبت به تولید و عرضه انرژیهای پاک و بهینه اقدام میکرد که متاسفانه در دهههای گذشته در این حوزه ضعیف عمل کردند.
وزارتخانهها به حرف سازمان محیطزیست
گوش نمیدهند
پیرهادی در ادامه با انتقاد از عملکرد وزارتخانهها در اجرای قانون هوای پاک، بیان داشت: سازمان حفاظت محیطزیست مسئول نظارت بر اجرای صحیح موارد فوق است، حال آنکه بسیاری از وزارتخانهها به توصیهها و حرف سازمان محیطزیست به درستی گوش نمیدهند. متاسفانه درصد پایینی از تکالیف را وزارتخانهها عمل کردهاند. براساس گزارشهای کمیسیون اصل 90 مجلس، دیوان محاسبات کل کشور و بازرسی کل کشور، ترکفعلهای بسیاری وجود دارد که باید توسط قوه قضائیه پیگیری و با ترکفعلکنندگان برخورد قاطع شده و مجازاتهای سنگین در نظر گرفته شود. وی در پایان تاکید کرد: در چندسال گذشته بارها نسبت به این موضوع که وزارتخانهها پاسخگوی سازمان محیطزیست نیستند هشدار دادهایم، اکنون نمایندگان محترم مجلس باید نسبت به رفع نواقص قانون هوای پاک اقدام لازم را انجام دهند. باید توجه داشت تا زمانی که شخص رئیسجمهور یا معاون اول رئیسجمهور، هدایتگر و سکاندار قانون هوای پاک نباشند، این قانون به نتیجه مطلوب نمیرسد و وزارتخانهها نسبت به انجام تکالیف خود اقدامات لازم را به عمل نمیآورند و هرسال شاهد آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهای کشور خواهیم بود.