روایتهایی از حضور مافیا در بازار قطعات خودرو
رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو گفت: هر زمان علت تداوم مشکلات بازار قطعات خودرو را جویا میشویم میگویند مافیا اجازه نمیدهد، اما نمیدانیم این مافیا چه کسانی هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ جواد برازنده، بزرگترین معضل این بخش را ورود گسترده قطعات بیکیفیت چینی بهصورت قاچاق دانست و افزود: تمامی قطعات وارداتی از مسیرهای غیرقانونی وارد کشور میشوند و به همین دلیل ساماندهی بازار عملاً ممکن نیست. او با اشاره به افزایش تقاضا برای قطعات استوک گفت: استقبال از این قطعات بهدلیل اصلی و باکیفیت بودن آنهاست. رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو ادامه داد: در حال حاضر ثبت سفارش قطعات نیز به هیچ عنوان انجام نمیشود. هر زمان علت تداوم مشکلات را جویا میشویم، میگویند «مافیا اجازه نمیدهد» اما نمیدانیم این مافیا چه کسانی هستند که باید از آنها اجازه گرفت تا مشکلات قطعات خودرو حل شود.
انحصار عامل واردات قاچاق
گفتنی است بر اساس برخی گزارشها، شرکتهای واردکننده لوازم یدکی خودرو، عامل اصلی تأمین قطعات در بازار ایران به شمار میآیند. البته بیشتر سهم بازار در اختیار چند تامینکننده است که تعداد آنها به 10 شرکت نمیرسد که نوعی انحصار است. همین مسئله زمینه قاچاق را ایجاد کرده است.
این شرکتها، ادعا دارند که به دلیل برخورداری از اعتبار، تجربه و تخصص در فرآیند واردات، میتوانند بسیار سریعتر و مطمئنتر از واسطهها نیاز بازار داخلی را برطرف کنند. همچنین با توجه به تنوع بالای خودروهای داخلی و بهویژه رشد استفاده از خودروهای چینی، نیاز به قطعات یدکی روزبهروز افزایش یافته اما نظارت مؤثری بر این بازار وجود ندارد و ورود قطعات قاچاق از دیگر کشورهای آسیایی به ایران با نام کالای چینی افزایش یافته است.
واردات قطعه از چین هم در انحصار برخی شرکتهاست و از نفوذ بالایی در گمرکات اصلی کشور مانند بندرعباس، بوشهر و فرودگاه
امام خمینی هم برخوردارند.
واردات قطعه از اروپا هم انحصاری است و توسط یک شرکت صورت میگیرد و واردات و توزیع قطعات یدکی انواع خودروهای سبک، نیمهسنگین، سنگین و حتی ماشینآلات راهسازی را شامل میشود.
لازم به یادآوری است؛ بازار لوازم یدکی خودرو در ایران بهخصوص در بخش خودروهای چینی، بازاری بزرگ و پرتقاضاست که با ایجاد انحصار، زمینه برای واردات قاچاق فراهم میشود.