پیشنهاد جدید دولت برای دریافت عوارض از بزرگراهها
دولت در تبصره جدید لایحه بودجه 94 دریافت عوارض از بزرگراهها را پیشنهاد داده است تا علاوه بر آزادراهها، از این پس از بزرگراهها هم عوارض دریافت شود.
به گزارش مهر، دولت در تبصره جديد لايحه بودجه 94 دریافت حق دسترسی در بزرگراهها را پیشنهاد کرده است که در صورت رای مثبت نمایندگان مجلس، علاوه بر آزادراهها از بزرگراههای کشور هم عوارض دریافت میشود که البته این عوارض ممکن است در بزرگراههای مختلف یکسان نباشد و شرایط خاصی برای آن در نظرگرفته شود.
براین اساس بر پایه تعریف مرکز آمار ایران بزرگراه، راهی است حداقل با چهار خط که مسیر رفت و برگشت آن به طور فیزیکی از یکدیگر مجزا و تقاطعهای آن میتواند به صورت همسطح باشد که البته تاکنون قانون، اجازه ساخت بزرگراهها را به بخش خصوصی نداده است و همیشه دولت سرمایهگذار ساخت این پروژهها بوده به همین جهت مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند دریافت عوارض از بزرگراهها میتواند به جذب سرمایهگذار کمک کند و این پروژهها را رونق بیشتری ببخشد.
به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تصويب اين تبصره ميتواند موجب جذب سرمايهگذاران داخلي و خارجي براي مشاركت و اجراي طرحهاي بزرگ اين وزارتخانه در بخشهاي مختلف همچون راهآهن، بنادر، جادهها و حتي فرودگاهها و ورود بخش خصوصي در حوزه ساخت بزرگراهها شود.
وي با تاكيد بر اينكه راهكار اتمام پروژههاي مهم بزرگراهي متوقف شده، تصويب لايحه بودجه ۹۴ در مجلس است، گفته است: در لايحه بودجه سال آينده پيشبيني شده كه با حمايت بخش خصوصي بزرگراهها تكميل و سرمايهگذاري بخش خصوصي از محل عوارض مسترد شود.
براساس این گزارش، تاکنون دریافت عوارض فقط از آزادراهها انجام میگرفته است و از آنجایی که بخش خصوصی به صورت مشارکتی وارد ساخت پروژههای آزادراهی میشود بنابراین دولت برای جبران سرمایهگذاری انجام شده، دریافت عوارض را تعیین کرده است تا بخش خصوصی بتواند در مدت زمان مشخص، سود لازم را به دست بیاورد.
البته از سه سال گذشته نرخ عوارض آزادراهها افزایشی نداشت اما در سال جاری دولت با افزایش نرخ عوارض آزادراهها موافقت کرد به طوری که علاوه بر آزادراههای مشارکتی، عوارض آزادراههای دولتی هم افزایش یافت.
بر مبنای این مصوبه، نرخ عوارض دو آزادراه دولتی قم - تهران و کرج - قزوین با مصوبه شورای اقتصاد به دو برابر افزایش یافت که نرخ عوارض خودروهای سواری در این دو آزادراه از 250 به 500 تومان، وانت و مینیبوس از 500 به 1000 تومان رسید. همچنین عوارض کامیونهای دو محور و تریلی در دو آزادراه دولتی قم - تهران و کرج - قزوین از 1000 به 2000 تومان و کامیونهای سه محور و تریلی به 2500 تومان افزایش یافته است.
بنابراین، درصورت موافقت مجلس با این تبصره، دولت علاوه بر آزادراهها از بزرگراهها هم عوارض دریافت میکند و این درآمد را برای تکمیل پروژههای نیمهتمام و جذب سرمایهگذاران بخش خصوصی هزینه میکند اما باید دید که رانندگان و مسافران چه استقبالی از این افزایش هزینهها میکنند.