کد خبر: ۳۱۸۴۷۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۰
مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران:

سودجویی برخی شرکت‌ها بازار برنج را در کشور به هم ریخت

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران گفت: به دلیل احتکار برنج توسط برخی شرکت‌های بزرگ ثبات قیمت در بازار این محصول به هم خورد.
به گزارش سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، مهدی بختیاری‌زاده در برنامه تلویزیونی با اشاره به قیمت عرضه دو محصول برنج و گوشت در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی هم طارم محلی و هم طارم ‌هاشمی در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران 275 هزار تومان عرضه می‌شود.
بختیاری‌زاده با بیان اینکه سایر محصولات برنج مانند برنج‌های پرمحصول نیز به قیمت‌های پایین‌تر عرضه می‌شود، افزود: همچنین برنج‌های تنظیم بازاری مانند برنج هندی به قیمت هر کیلوگرم 59 هزار و 300 تومان و برنج پاکستانی نیز به قیمت هر کیلوگرم 66 هزار و 300 تومان عرضه می‌شود. وی درباره قیمت گوشت قرمز و سفید نیز توضیح داد: در حال حاضر گوشت قرمز تولید داخل در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. بر همین اساس قیمت هر کیلو‌گرم ران گوسفندی 830 هزار تومان، هر کیلوگرم ران گوساله 720 هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم نیز 108 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مرغ برندهای بالاتر تا 112 هزار تومان عرضه می‌شود.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار درباره دلایل افزایش قیمت برنج در کشور ادامه داد: در بررسی دلایل افزایش قیمت برنج در کشور نمی‌توان به شکل تک‌خطی نگاه کرد، بلکه عوامل پیچیده وجود دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت برنج دخالت برخی از شرکت‌های بزرگ در بازارهای داخلی بود. به همین دلیل نمی‌توان به دلیل سودجویی و احتکار این شرکت‌ها برنج ایرانی را از سبد تغذیه مردم حذف کرد.
بختیاری‌زاده با اشاره به اینکه سیاستگذاری‌های نادرستی پیرامون این محصول از سوی سازمان‌های متولی وجود دارد، بیان داشت: وقتی وضعیت بازار برنج را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که همواره این محصول در عرضه و تقاضا دچار خلائی بوده است که این مسئله با واردات حل شده است. فرهنگ مردم کشور ما پیرامون این محصول، مصرف برنج کیفی بوده است. وی  یادآور شد: آنچه که باید برای پر کردن خلاء بین عرضه و تقاضای بازار برنج انجام می‌شد، این بود که وضعیت برنج کیفی تولید داخل را به ثبات برسانیم اما اتفاقی که افتاد، این بود که در سیاستگذاری‌ها با یک برنج ضعیف‌تری این خلاء پر شد.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران تاکید کرد: وقتی این اتفاق روی می‌دهد؛ قیمت برنج روز‌‌به‌روز افزایش پیدا کرده و قیمت برنج کیفی تنظیم نمی‌شود. مانند اتفاقی که اکنون در بازار برنج کشور روی داده است و برنج وارداتی به نسبت برنج تولید داخل، یک محصول به مراتب با کیفیت پایین‌تری است.
بختیاری‌زاده با تاکید بر اینکه با این نوع سیاستگذاری نمی‌توان قیمت برنج ایرانی را تنظیم کرد، گفت: یکی از معضلاتی که در این میان وجود دارد، همین سبک نگاه به محصولات قیمت تنظیم بازار است و نیاز به تغییر سیاست دارد. موضوع دیگر کنترل بازار برنج داخلی است. در حال حاضر کشاورز تمایلی به عرضه ندارد و منتظر یک جهش قیمت بالاتر است چراکه تجربه این روند را در سال گذشته دیده است. چراکه در سال گذشته برنج ایرانی را با یک قمیت پایین از کشاورز خریده شده و به یک‌باره قیمت این محصول چندین برابر شده است. در این میان کشاورز  و بعد مصرف‌کننده بیشترین ضرر را دیده‌اند. بنابراین در حال حاضر کشاورز، کارخانه‌های برنج‌کوبی و در مجموع سایر بازیگران این عرصه در انتظار جهش قیمت برای سوددهی بیشتر هستند و با این روند به هیچ عنوان نباید منتظر تنظیم قیمت در بازار برنج بود.