۱۰ ایستگاه جدید مترو در پروژه توسعه شرقی خط ۴ احداث میشود
شهردار تهران گفت: در دوره جدید مدیریت شهری، توسعه خطوط ۴،۲، ۶ و ۷ مترو به طور ویژه مدنظر قرار گرفته است.
به گزارش شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، علیرضا زاکانی با اشاره به اهمیت طرحهای توسعهای برخی خطوط موجود شبکه مترو اظهار داشت: مطابق طرح جامع شهری، تهران طی یک برنامه مشخص، باید تا پایان سال 1420 صاحب 11 خط مترو به طول تقریبی490 کیلومتر با 320 ایستگاه شود. البته هم اکنون در تهران 308 کیلومتر مترو با 160 ایستگاه فعال است و ما به دنبال آن هستیم که زودتر از سال 1420 به اهداف طرح جامع حملونقل ریلی پایتخت برسیم. زاکانی افزود: در کنار موضوع شروع عملیات اجرائی خطوط جدید در دوره کنونی مدیریت شهری، توسعه خطوط 4،2، 6 و 7 شبکه مترو هم به طور جدی مدنظر قرار گرفت چراکه پروژههای توسعه خطوط موجود، بسیاری از مناطق کمبرخوردار از سیستم حملونقل ریلی را منتفع و بهرهمند از شبکه مترو خواهد ساخت. در این راستا تفاهم اولیه پیرامون پروژه توسعه شرقی خط 4 به طول تقریبی 11 کیلومتر با 10 ایستگاه نیز آماده شده و بزودی قرارداد آن نهائی خواهد شد.
وی ادامه داد: با تکمیل پروژه توسعه شرقی خط 4 محلههای تهراننو، تهرانپارس (شرقی و غربی)، دردشت، حکیمیه، میدان شقایق و میدان شاهد به همراه دانشگاه آزاد واحد تهرانشمال و پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور تحت پوشش خطوط راه آهن ریلی قرار خواهند گرفت. این توسعه در نقطه پایانی خود به یک پارکینگ زیرزمینی منتهی خواهد شد.
شهردار تهران درباره آخرین وضعیت عملیات اجرائی خطوط جدید گفت: خوشبختانه برای ساخت خطوط 8، 9 و 10 مترو موفق به عقد قرارداد با مجموعههای مختلف شدیم که از این سه خط، عملیات حفاری خط 10 آغاز شده و تاکنون 1200 متر تونل حفاری و ساخته شده است. خطوط 8 و 9 هم در مراحل مختلف تملک زمین و تجهیز کارگاه هستند و عملاً عملیات اجرای آنها آغاز شده است. از طرفی تفاهمنامه خط 11 نیز اخیراً به امضاء رسید تا وارد مرحله جدیتری شود.
زاکانی در رابطه با هزینههای توسعه شبکه مترو بیان داشت: به طور میانگین، ساخت و تجهیز هر کیلومتر مترو به قیمت امروز رقمی معادل پنج و نیم الی 6 هزار میلیارد تومان هزینه دربر دارد و همین امر باعث شده است برای احداث خطوط و ایستگاههای جدید شبکه مترو، سراغ روشهای نوین تأمین هزینههای هنگفت این مورد حملونقل عمومی برویم.