کد خبر: ۳۱۷۷۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۸
کمیت و کیفیت خرید مدرسه چگونه باید باشد؟

انتخاب بهی در فراهم کردن نوشت‌افزار ضروری با سلیقه وطنی

بخش دوم

روز اول مدرسه را به‌خوبی به یاد دارم. بچه‌ها با لباس خانه و شیون‌کنان یکی‌یکی وارد حیاط مدرسه شدند. به‌ندرت لباس فرم مدرسه را پذیرفته بودند. والدینشان کشان‌کشان آنها را می‌آوردند؛ ناظم خط‌کش چوبی به دست صف‌ها را مرتب می‌کرد.
بچه‌های دور و برم با صدای بلند ‌گریه می‌کردند. حوصله‌ام سر رفت. مادرم از دورتر دستی تکان داد. من لبخند زدم و از کیف طرح موتوری‌ام سیب سرخ بزرگی بیرون کشیدم و شروع به گاز زدن کردم. 
واقعاً نمی‌دانستم چرا بچه‌ها با لباس خانه آمده‌‌اند مدرسه و این‌همه مکافات راه انداخته‌اند؟
تنها بودم، اما بزرگ بودم، آن‌قدر که شیون و مکافاتی به راه نیندازم و این بزرگی را از پدرم آموخته بودم که همیشه می‌گفت: «خواندن و نوشتن که یاد بگیری، آدم ‌بزرگ می‌شوی.»
یکباره مادرم و یک زن ناشناس به سمتم آمدند. پشت سر زن ناشناس دختربچه‌ای که او هم فرم مدرسه به تن داشت، قایم شده بود.
زن ناشناس گفت: «دخترم! با این دختر گل و ناز دوست می‌شوی؟»
سرش را نیمه از پشت مادرش نشان داد، چشمانش نم اشک نشسته بود. نصفه سیبم را طرفش گرفتم و پرسیدم: «اسمت؟»
گفت: «رو... رو... رو... روشنک.»
زبانش می‌گرفت. اصلاً متوجه زبانش نبودم، متوجه خودِ خودش بودم. من مهد نرفته بودم و یک‌راست وارد کلاس اول شدم. دیدن بچه‌هایی همسن خودم با تفاوت‌های آشکار برایم بکر و تازه می‌نمود. هیچ‌گاه به تفاوت‌های دیگران نخندیدم. همیشه تفاوت‌ها را می‌پذیرفتم، کنار می‌آمدم و دوستشان داشتم. حتی لکنت ‌زبان دوست جدیدم برایم جدید و بکر و کنارآمدنی بود. توی حرفش نمی‌پریدم و اگر تا صبح هم می‌شد، منتظر ادای کلماتش به‌ صورت کامل می‌ماندم. دقایقی بعد دست در گردن هم به حیاط پشتی مدرسه رفتیم. من سیبم را پیشکش کردم و او نیمی از کماجی که از بوفه مدرسه خریده بود. دیگر اشک‌ها رفتند و آن آشنایی و لبخندها، آن دست در گردن انداختن‌مان و لِی‌لِی روی درپوش‌های آهنی شیار کابل و فاضلاب حیاط پشتی راه ‌رفتن و ضرب‌ گرفتن باران بر آن درپوش‌ها هرگز یادم نمی‌رود. آهنگ زندگی اجتماعی من این‌گونه نواخته شد.
بوی ماه مهر با رایحه ایران نوشت 
و پوشاک ایرانی - ‌اسلامی
یازدهمین جشنواره و نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی ایران نوشت، نمایشگاه بوی ماه مهر و هفتمین دوره نمایشگاه پوشاک اسلامی هدی از ۱۸ تا ۲۸ شهریورماه در مصلای امام خمینی(ره) به ‌صورت همزمان برگزار می‌شود. این رویداد بزرگ با هدف تسهیل خرید و ارائه کالاهای متنوع و باکیفیت برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها برگزار می‌گردند.
به گزارش روابط‌ عمومی مصلای امام خمینی(ره)، از ۱۸ تا ۲۸ شهریورماه، دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌توانند تمام نیازهای مربوط به بازگشایی مدارس خود را در یک مکان تأمین کنند. این سه نمایشگاه به ‌صورت همزمان در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شوند. این سه نمایشگاه، فرصتی استثنایی برای خریدی آسان، باکیفیت و اقتصادی فراهم می‌کنند. ساعت بازدید برای عموم، هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲۱ خواهد بود.
ایران‌نوشت؛ تقویت فرهنگ ایرانی در نوشت‌افزار: در یازدهمین جشنواره و نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی ایران نوشت، تمرکز اصلی بر روی محصولات باهویت ایرانی و اسلامی است. در این نمایشگاه، طیف وسیعی از نوشت‌افزار شامل انواع نوشت‌افزارهای کاغذی، کیف و کوله (سراجی)، محصولات پلیمری و چوبی ‌عرضه می‌شود. همچنین، صنایع فرهنگی ویژه کودک‌ونوجوان نیز در این بخش ارائه خواهد شد. هدف اصلی ایران نوشت، حمایت از تولید ملی و عرضه مستقیم کالا از تولیدکننده به مصرف‌کننده است.
هدی؛ پوشاک ایرانی باکیفیت: هفتمین دوره نمایشگاه پوشاک ایرانی - ‌اسلامی هدی با هدف ایجاد یک سکوی فروش مطمئن برای تولیدکنندگان داخلی و ارائه مرکز خریدی مقرون‌به‌صرفه برای مصرف‌کنندگان برپا شده است. در این نمایشگاه، انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، پارچه و همچنین ملزومات حجاب و عفاف با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌شود. «هدی» مکانی ایده‌آل برای خرید لباس‌های مناسب با فرهنگ ایرانی - ‌اسلامی است.
بوی ماه مهر؛ از پوشاک تا سوغات: نمایشگاه بوی ماه مهر به طور خاص برای تهیه مایحتاج بازگشایی مدارس طراحی شده است. خانواده‌ها در این نمایشگاه می‌توانند انواع پوشاک، کیف و کفش مدارس را تهیه کنند. علاوه‌ بر این، غرفه‌هایی نیز برای ارائه سوغات استان‌های مختلف کشور در نظر گرفته شده است. این نمایشگاه فرصتی است تا مصرف‌کنندگان بتوانند کالاهای موردنیاز خود را مستقیماً و با قیمت مناسب از تولیدکنندگان خریداری کنند. شهروندان می‌توانند برای تردد از  ورودی‌های شماره ۷، ۱۱ و ۱۵ در خیابان شهید قنبرزاده و ورودی شماره یک در خیابان شهید بهشتی، استفاده کنند. ورودی‌های شماره ۷ و ۱۵ برای تردد و پارکینگ خودروها در نظر گرفته شده است.  با توجه ‌به قرارگیری ایستگاه مترو  شهید بهشتی در خط یک متروی تهران، در ضلع جنوب مصلی، بهترین راه برای دسترسی به استفاده از مترو است. مصلای امام خمینی(ره) 
خرید کیف و کفش مدرسه چقدر تمام می‌شود؟
اکبر پهلوانی، رئیس اتحادیه کفش‌فروشان کرمانشاه می‌گوید: «خرید یک کفش ساده برای مدرسه حداقل 
۵۰۰ هزار تومان و خرید یک کیف ساده هم ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.» 
رئیس اتحادیه کفش‌فروشان کرمانشاه با اشاره به آغاز تدریجی بازار بازگشایی مدارس و خرید کیف و کفش برای دانش‌آموزان، می‌افزاید: «اگرچه خرید مردم تا حدودی آغاز شده، اما به نظر می‌رسد پیک بازار را از نیمه شهریور به بعد شاهد باشیم.» وی از کاهش استقبال مردم از خرید کیف و کفش مدرسه خبر داده و می‌گوید: «هر سال با افزایش قیمت کیف و کفش، درصدی از فروش مغازه‌ها نیز کاهش می‌یابد، زیرا مردم در شرایط سخت اقتصادی اولویت خرید را بر مایحتاج اساسی قرار می‌دهند، تا خرید کیف و کفش.»
رئیس اتحادیه کیف و کفش کرمانشاه درباره تغییرات قیمت کیف و کفش در بازار نیز عنوان می‌کند: «قیمت‌ها گاهی ماهانه تغییر می‌کند و یک تولیدی گاهی چند بار در ماه تغییر قیمت می‌دهد. البته تولیدی‌ها نیز به دلیل افزایش هزینه تولید و قیمت تمام شده، ناگزیر به افزایش قیمت هستند.»
پهلوانی اظهار می‌دارد: «آخرین باری که افزایش قیمت را شاهد بودیم، قیمت کیف و کفش به طور میانگین ۲۰ درصد بیشتر شد.»
وی با بیان اینکه در حال حاضر می‌شود با ۵۰۰ هزار تومان یک جفت کفش با کیفیت متوسط برای دانش‌آموز دبستانی خرید، یادآور می‌شود: «قیمت کیف کمی بالاتر است و برای خرید یک کیف ساده باید ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان هزینه‌کرد.»
رئیس اتحادیه کفش‌فروشان کرمانشاه ۸۰ تا ۹۰ درصد کیف و کفش موجود در بازار را تولید داخل کشور دانسته و توضیح می‌دهد: «کیف و کفش خارجی نیز در بازار به میزان محدود وجود دارد که با توجه ‌به نرخ ارز، قیمت آنها بسیار بیشتر از تولیدات داخلی است.»
به گفته پهلوانی، عمده کیف و کفش موجود در بازار کرمانشاه از استان‌های دیگر از جمله تهران و حتی برخی از استان‌های همجوار می‌آید و در داخل استان تولیدی‌های بزرگ در زمینه کیف و کفش نداریم. 
وی سپس به معضلی که صنف کیف و کفش‌فروشان مانند بسیاری از اصناف دیگر خصوصاً در ایام بازگشایی مدارس با آن مواجه‌اند نیز یاد کرده و می‌گوید: «متأسفانه در این ایام با تداخل صنفی قابل‌توجهی مواجه هستیم، به‌گونه‌ای که نه‌تنها برخی صنوف دیگر بلکه حتی دستفروشان و فروشگاه‌های آنلاین نیز این ایام به فروش کیف و کفش مدرسه روی می‌آورند و این امر بازار مغازه‌داران را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.» پهلوانی درباره مشارکت واحدهای عرضه کیف و کفش مدرسه در نمایشگاه پاییزه نیز توضیح می‌دهد: «در سنوات گذشته برای حضور در نمایشگاه بین واحدهای صنفی قرعه‌کشی برگزار می‌کردیم، اما اکنون اکثر واحدها تمایل چندانی برای حضور در نمایشگاه ندارند.»
فهرست خرید مدرسه تهیه کنید
نیسا محمودی، روان‌شناس درباره نکاتی که لازم است والدین هنگام خرید نوشت‌افزار برای فرزندانشان در نظر داشته باشند، توضیح می‌دهد: «ابتدا توصیه می‌شود والدین همراه با فرزندشان برای تهیه نوشت‌افزار به خرید بروند و این‌گونه نباشد که والدین بدون حضور خود دانش‌آموز اقدام به خرید نوشت‌افزار کنند.» وی ضمن اشاره به اینکه بهتر است در درجه اول فهرستی از وسایل مورد نیاز دانش‌آموز را با مشورت خود او تهیه کنید، چرا که پرسش و مشورت با دانش‌آموز بسیار بر روی رشد شخصیتی فرزندتان مؤثر است، ادامه می‌دهد: «هنگامی که وارد فروشگاه می‌شوید، نباید بدون برنامه‌ریزی هر آنچه را که فرزندتان خواست برایش تهیه کنید. چنانچه برای دانش‌آموز به مقدار زیادی نوشت‌افزار و وسایل موردنیاز مدرسه خریداری شود، دانش‌آموز مسئولیت نگهد‌اری از وسایلش را نمی‌پذیرد. باید از ابتدا با برنامه برای فرزندتان خرید کنید. به او بگویید: همین تعداد وسیله را داری و باید در حفظشان کوشا باشی؛ چرا که این اقدام نوعی آموزش به کودک است و در افزایش مسئولیت‌پذیری وی نقش بسزایی دارد.»
این روان‌شناس با اشاره به اینکه توصیه می‌شود والدین از تهیه نوشت‌افزار بسیار گران‌قیمت خودداری کنند، می‌افزاید: «در برخی موارد شاهد این موضوع هستیم که کیف دانش‌آموز آن‌قدر بزرگ و سنگین است که کودک نمی‌تواند آن را حمل کند و توسط والدین حمل می‌شود و یا اینکه از کوله‌پشتی چرخ‌دار استفاده می‌شود انگار دانش‌آموز می‌خواهد به سفر برود درصورتی‌که نباید کوله‌پشتی مدرسه این‌گونه باشد، کیف مدرسه باید نشان‌دهنده رشد دانش‌آموز و محفظه‌ای از وسایل مورد نیاز برای رشد باشد و کودک باید حس کند قرار است برای رشد به مدرسه برود و سپس به خانه بازگردد.»
محمودی با اشاره به اینکه کیف مدرسه یکی از مهم‌ترین وسایل است و حتماً باید سبک باشد و تنها باید وسایل مورد نیاز در آن حمل شود، اظهار می‌دارد: «هنگامی که دانش‌آموز سنگینی کتاب و دفتر را روی شانه‌هایش حس کند این پیام به او داده می‌شود که کتاب و مدرسه برای تو سنگین است و موجب می‌شود از مدرسه زده شود، این مسئله حتی می‌تواند موجب اختلال در رشد شخصیتی کودک شود و به سبب اینکه او در حمل کیف ناتوان است و آن را به دست شما می‌دهد، احساس مسئولیت نکند.» وی ضمن بیان اینکه برخی از والدین جامدادی‌های بزرگ، فلزی و چندقسمتی برای فرزندشان تهیه می‌کنند توضیح می‌دهد: «جامدادی باید وسیله‌ای ساده و پارچه‌ای و مطابق با دست کودک باشد، توصیه می‌شود جامدادی ترجیحاً یک زیپ داشته باشد تا دانش‌آموز بتواند با یک‌بار باز کردن همه وسایل مورد نیازش را در آن ببیند و از آنها استفاده کند، این مسئله به رشد هیجانی فرزندتان بسیار کمک می‌کند چرا که اگر کودک در جامدادی‌های بزرگ و دارای چند زیپ وسایلش را پیدا نکند، دچار نگرانی می‌شود و این امر بر رشد هیجانی وی تأثیر منفی می‌گذارد.»
نوشت‌افزار ساده و کاربردی انتخاب کنید
محمودی روان‌شناس با تأکید بر اینکه نوشت‌افزار دانش‌آموزان می‌تواند نقش عمده‌ای در احساس نگرانی، وسواس و ناراحتی کودک داشته باشد، می‌گوید: «بهتر است برای دانش‌آموزان مدادتراش محفظه‌دار تهیه شود تا وی مجبور نباشد برای تراشیدن مداد از جایش بلند شود و برای دورانداختن آشغال تراش‌ها اجازه بگیرد چرا که این مسئله هنگام نوشتن دیکته می‌تواند کودک را مضطرب کند، خود والدین هم می‌توانند کیسه‌ای را برای ریختن آشغال تراش به کودک بدهند.» 
این روان‌شناس ضمن اشاره به اینکه توصیه می‌شود مدادی هم که برای دانش‌آموز تهیه می‌شود ساده و در دو رنگ مشکی و قرمز باشد، عنوان می‌کند: «لازم است حتماً به جنس نوشت‌افزار توجه شود و برای مثالی مدادی خریداری شود که نوکش زود نشکند و مدادپاک‌کن هم به‌خوبی پاک کند، چرا که اگر این وسایل جنس خوبی نداشته باشند و هنگام نوشتن به‌خوبی کار نکنند موجب احساس ناراحتی و نگرانی کودک می‌شود و دانش‌آموز گمان می‌کند از دیگر همکلاسی‌هایش عقب‌افتاده است.»  وی با بیان اینکه ممکن است برخی از نوشت‌افزار از جمله مدادشمعی برای کودک حساسیت‌زا باشد و یا بوی ماژیک موجب سرفه شود متذکر می‌شود: «ممکن است دفتر‌های سیمی به‌ویژه برای دانش‌آموز کلاس اول و دوم موجب پاره شدن کیف و بروز اضطراب فراوان در کودک شود؛ از این‌رو بهتر است دفتر‌های صحافی شده مورد استفاده قرار گیرد و دفتر‌ها جلد شوند، همچنین می‌توان دفتر‌های رنگارنگ دارای طرح‌های فانتزی و عروسکی نیز برای کودک تهیه کرد، این امر موجب تقویت تشخیص رنگ و قوه بینایی کودکان می‌شود؛ اما باید توجه داشت دفتر‌ها بیش از اندازه گران و دارای طرح‌های شلوغ نباشند چرا که ممکن است موجب پرت ‌شدن حواس فرزندتان و یا سایر دانش‌آموزان کلاس شود.» این روان‌شناس با اشاره به اینکه به‌طور کلی هم کمیت و هم کیفیت نوشت‌افزار می‌تواند در احساسات فرزندان ما به‌ویژه کلاس‌اولی‌ها تأثیرگذار باشد، بیان می‌کند: «بهتر است هر چه سن دانش‌آموز بالاتر می‌رود نوشت‌افزارش هم ساده‌تر باشد، چرا که در سنین بالا طرح‌های شلوغ موجب ازدست‌ رفتن تمرکز دانش‌آموزان می‌شود؛ اما برای دانش‌آموزان مقاطع پایین‌تر می‌توان از نوشت‌افزار فانتزی استفاده کرد تا شور و اشتیاقش به درس ‌خواندن افزایش یابد.»
وی ضمن بیان اینکه بهتر است نام دانش‌آموزان مقاطع پایین‌تر روی وسایلشان نوشته شود تا گم نشود، تأکید دارد: «طرح و نوشته‌های روی نوشت‌افزار در ایجاد خلاقیت و یادگیری دانش‌آموزان نقش بسزایی دارد و باید به آنها توجه ویژه‌ای شود.»