استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی
بغلکردن کودک در هنگام نماز
س) آیا میتوان هنگام نماز بچهای را بغل کرد که لباس یا پوشک او نجس است (البته بدون اینکه نجاست به لباس یا بدن نمازگزار سرایت کند)؟
ج) بنابر احتیاط واجب اجتناب شود.
رشوه به نام هدیه
س) اگر کسی برای سریعتر شدن روند اداریِ گرفتن پروانه کسب به مسئولان مربوطه مقداری پول نه به عنوان رشوه بلکه به عنوان هدیه پرداخت کند،
الف) مسئله چه حکمی دارد؟
ب) حکم خرید و فروش و سودهای حاصله در این مغازه چیست؟
ج) رشوه دادن حرام است و با عوض کردن عنوان رشوه به هدیه باز حکم رشوه را دارد، ولی خرید و فروش و سودهای حاصله حلال است.
غذا خوردن در خانه صاحبان عزا
س) در شهر ما رسم است که صاحب عزا مردم را برای مجلس فاتحه و صرف غذا دعوت میکند؛ آیا این رسم، شرعی است یا خلاف شرع محسوب میشود؟
ج) اگر با رعایت مسائل شرعی (مثل رعایت حق ورثه نابالغ) باشد، خلاف شرع محسوب نمیشود؛ البته غذا خوردن نزد صاحبان عزا و در منزلشان مکروه است و مستحب است تا سه روز برای آنان غذا
فرستاده شود.
سوءاستفاده از طلای امانتی
س) اگر مشتری، طلایی را از طلافروش امانت بگیرد، تا به همسرش نشان بدهد، ولی از آن در مجلس مهمانی استفاده کند و بعداً به بهانه اینکه همسرم پسند نکرده طلا را برگرداند؛
الف) آیا چنین کاری اشکال شرعی داشته و باعث ضامن شدن مشتری میشود؟
ب) اگر طلافروش مطلع شود میتواند تفاوت قیمت طلای دستهدوم و نو را از مشتری بگیرد؟
ج) این کار مشتری خیانت در امانت و حرام است و با این کار ضامن اجرتالمثل کرایه این طلا در مدت استفاده میشود؛ و اگر طلا با این استفاده به عنوان طلای مستعمل و دستدوم محسوب شود، مشتری ضامن مابهالتفاوت قیمت طلای نو و طلای دستدوم نیز میباشد.
مدال طلای ورزشکاران مرد
س) مدالهای طلا که ورزشکاران مرد به گردنشان میآویزند، چه حکمی دارد؟ آیا با آن حال میتوانند نماز بخوانند؟
ج) دریافت مدال طلا اشکال ندارد؛ ولی به گردن انداختن آن برای مردان جایز نیست و بنابر احتیاط واجب، باعث بطلان نماز میشود.
استفاده مردان از بدلیجات
س) مدتی است که گردنبندها و دستبندهایی برای مردان رایج شده است که گاهی نشانه فرقه و گروه خاصی میباشد و گاهی نیز فقط جنبه تزیینی و زیبایی دارند. هرچند گاهی این وسائل ظاهر طلایی رنگ دارند، ولی معمولاً از جنس طلا نیستند، باتوجه به این توضیحات حکم استفاده از این وسائل برای مردان چیست؟
ج) اگر مفاسد اجتماعی نداشته باشد استفاده آنها فینفسه اشکال ندارد؛ امّا اگر ترویج فرهنگ غربیِ معارض با فرهنگ اسلامی محسوب شود جایز نیست و تشخیص آن موکول به نظر عرف است.