کد خبر: ۳۱۷۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۰:۲۲
دبیر انجمن کشتیرانی:

مکانیسم ماشه خللی در روند تجارت ایران ایجاد نمی‌کند

دبیر انجمن کشتیرانی تاکید کرد: اسنپ‌بک یا مکانیسم ماشه، خللی در حمل‌ونقل دریایی و تجارت ایران ایجاد نمی‌کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن کشتیرانی، «مسعود پل مه» دبیر این انجمن در نشستی خبری درخصوص این که با توجه به فعال شدن فرآیند مکانیسم ماشه از سوی اروپایی‌ها، این اقدام چه تاثیری بر حمل‌ونقل دریایی و تجارت ایران خواهد داشت، اظهار کرد: طی چند دهه گذشته همواره با تحریم‌ها مواجه بوده‌ایم و آثار آن‌ها به نوعی شرایط موجود را تشدید نکرده است. البته این تشدیدها به معنای صد درصدی نیست و به اعتقاد من بیش از 30 درصد تأثیرات تشدیدکننده نخواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت ارتباطات بانکی و دسترسی به سیستم‌های تجارت بین‌الملل افزود: آنچه در تجارت بین‌المللی مهم است، دسترسی مستقیم به سیستم‌های بانکی و صنعتی است که هم‌اکنون ما در این چرخه به آن‌ها دسترسی نداریم. با این حال، تجربه‌های گذشته در شرایط اسنپ‌بک، قبل از برجام و در دورهای قبلی تحریم، تجارب ارزشمندی برای ما به جای گذاشته است.
دبیر انجمن کشتیرانی خاطرنشان کرد: با استفاده از این تجارب و علی‌رغم تشدیداتی که اسنپ‌بک ممکن است ایجاد کند، ناوگان ما توانمندی مدیریتی، اجرائی و عملیاتی لازم را دارد و این اطمینان را می‌دهیم که به هیچ وجه خللی در روند صادرات و واردات کشور ایجاد نخواهد شد.
وی همچنین درباره اثرات اقتصادی تحریم‌ها گفت: هرچند تلاش می‌کنیم شرایط را به گونه‌ای تسهیل کنیم که افزایش هزینه ایجاد نشود، اما متأسفانه تصمیمات تحریمی و استکبارانه علیه ما نقش افزایشی بر نرخ تبادل کالا و قیمت تمام شده کالا داشته است.
پل مه با اشاره به اهمیت کریدور شمال– جنوب گفت: سال گذشته روسیه 900 میلیون تن بار جابه‌جا کرد که سهم ایران از این رقم ناچیز بود و تنها شش میلیون تن از این بار از طریق کریدور شمال– جنوب عبور کرده که عمده این بار کالای مصرفی بوده است. مزیت‌های این کریدور نباید از دست برود، چرا که کشورهایی هستند که هیچ منافعی برای ایران قائل نیستند.
دبیر انجمن کشتیرانی با اشاره بموقعیت استراتژیک ایران خاطرنشان کرد: در منطقه‌ای قرار داریم که صدها میلیون تن بار در حال تردد است و بیش از 12 کریدور فعال در اطراف ایران وجود دارد. ابتدای دهه 80 هیچ کریدوری جز آنچه در فضای سرزمینی ایران وجود داشت، فعال نبود؛ اما امروز 12 کریدور وجود دارد که بعضاً ضد منافع کشورمان است.
وی یادآور شد: به‌عنوان مثال، یک کانتینر از هند اگر مسیر دریایی را به سمت مسکو طی کند، حدود 4200 دلار هزینه دارد و 55 روز زمان می‌برد؛ در حالی که همان مسیر از طریق ایران 4000 کیلومتر کوتاه‌تر است و هزینه آن حدود 8000 دلار خواهد بود.
 ایران توان پاسخ اقتصادی به مکانیسم ماشه را دارد
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «ارسلان محمدی» کارشناس اقتصادی هم در رابطه با اقدام غیرقانونی سه کشور اروپایی در فعال‌سازی مکانیسم ماشه گفت: این اقدام اروپا نه‌تنها در تضاد با واقعیت‌های موجود است، بلکه از منظر حقوقی نیز فاقد وجاهت است؛ زیرا آمریکا به عنوان اصلی‌ترین ناقض توافق سال‌ها پیش از برجام خارج شده و اروپا نیز هرگز نتوانسته منافع اقتصادی وعده داده‌شده به ایران را محقق کند. در چنین شرایطی، بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران نه مشروعیت دارد و نه اثرگذاری تازه‌ای خواهد داشت.
وی ادامه داد: فشارهای اقتصادی اصلی علیه ایران طی سال‌های اخیر، نه از مسیر سازمان ملل بلکه از سوی تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا اعمال شده است. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با بهره‌گیری از نظام بانکی و مالی جهانی، ابزار اصلی فشار اقتصادی را در اختیار داشته و این تحریم‌ها عملاً همه حوزه‌های نفتی، بانکی، بیمه‌ای و تجاری ایران را هدف قرار داده است.
محمدی تصریح کرد: بنابراین بازگشت تحریم‌های سازمان ملل هیچ ظرفیت افزوده‌ای برای غرب در اعمال فشار ایجاد نخواهد کرد و تنها می‌تواند در کوتاه‌مدت فضای روانی جامعه و بازار را تحت تأثیر قرار دهد و انتظارات تورمی را تحریک کند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دست ایران در پاسخ به اروپا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه بسیار باز و اقدامات متنوع است؛ خاطرنشان کرد: ایران در پاسخ به اروپا دستش کاملا باز است. از اقدامات سیاسی تا اقتصادی متقابل همگی در دست ایران است. در بعد سیاسی، کلید اصلی تغییر زمین بازی، تمرکز بر موضوع ماندن یا نماندن در توافق NPT است. 
وی ادامه داد: سال‌هاست که غرب تلاش کرده موضوع مذاکرات را حول سطح غنی‌سازی ایران تنظیم کند اما اکنون ایران باید با ابتکار عمل، این مسئله را به طور کلی از دستور کار خود حذف کرده و به جای آن، بحث درباره عضویت در معاهده NPT را به محور اصلی تبدیل کند. 
 تبدیل شدن به پل انتقال کالا و گاز بین روسیه و هند
به گفته این کارشناس اقتصادی، در صورت پایان یافتن مهلت 30 روزه و بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل، ایران می‌تواند خروج از NPT را به‌عنوان واکنشی در سطح بالا عملی سازد. چنین اقدامی غرب را در وضعیت دفاعی قرار خواهد داد، این تغییر معادله می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین پاسخ سیاسی ایران به اقدام خصمانه اروپا تعبیر شود.
محمدی اظهار داشت: در بخش اقتصادی نیز تقویت همکاری‌ها با شرق و به خصوص تبدیل شدن به پل انتقال کالا و گاز بین روسیه و هند مهم‌ترین پاسخ اقتصادی ایران علیه تهدیدات غرب است. ایران باید تمرکز خود را بر تعمیق همکاری با بلوک شرق بگذارد. 
وی تاکید کرد: عضویت در پیمان شانگهای و بریکس فرصت کم‌نظیری برای ایران فراهم کرده است تا فشارهای غرب را بی‌اثر کند. این پیمان‌ها با حضور اقتصادهای بزرگی مانند چین، روسیه، هند و برزیل، بستر مناسبی برای توسعه تجارت غیرغربی ایجاد کرده‌اند. ایران می‌تواند با استفاده از سازوکارهای پولی دوجانبه، پیمان‌های ارزی و تجارت غیردلاری، مسیر مبادلات خود را از نظام دلاری غربی جدا کند و تجارت پایدار و مطمئنی با شرکای شرقی خود داشته باشد.