نحوه ثبت درخواست سند برای املاک و اراضی فاقد سند
سرپرست معاونت توسعه فناوری و امور ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توضیحاتی را درخصوص نحوه اقدام شهروندان برای سنددار کردن املاک و اراضی فاقد سند ارائه داد.
محسن طاهریان به ایسنا گفت: برخی شهروندان هستند که یکسری املاک در اختیارشان است که سند رسمی ندارند و به واسطه قولنامه و وکالتنامههایی که بوده، سالیانسال ملک در اختیارشان هست و از آن استفاده میکنند.
طاهریان افزود: قانونگذار پیشبینی کرده که به واسطه ماده۱۰ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، مردم از طریق زیرساختهایی که سازمان ثبت اسناد ایجاد کرده، مشخصات این املاک را به عنوان یک ادعا ثبت کنند و بعد از آن سازمان ثبت به این ادعا رسیدگی کند. طبق قانون الزام به ثبت رسمی، برای سنددار کردن املاک فاقد سند، سه راه وجود دارد؛ یا از طریق سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی یا از طریق قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی است که منجر به ثبت سند میشود و یا موضوع به مراجع قضائی ارجاع داده میشود و در آنجا تعیین تکلیف میشود که آیا برای این شخص سند صادر شود یا خیر.
وی ادامه داد: قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول یکی از قوانینی است که تغییرات بسیار بزرگی را در نظام ثبتی و حقوقی کشور ایجاد کرده است. مردم برای اینکه بخواهند یک قراردادی را ثبت کنند تا قبل از این قانون، دو راه داشتند، یا باید مستقیماً به دفاتر اسناد مراجعه میکردند یا توسط مشاوران املاک، مراحل ثبت سند را طی میکردند.
سرپرست معاونت توسعه فناوری و امور ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: اکنون به واسطه این قانون، سازمان ثبت اسناد زیرساختهای فناورانهای را برای مشاورین املاک ایجاد کرده است که دو تا کار میتوانند انجام بدهند. وقتی که قرار است یک معاملهای صورت بگیرد میتوانند یا به صورت پیشنویس آن را نگارش کنند که این پیشنویس پنج روز اعتبار دارد یا اینکه مستقیماً آن را تبدیل به یک قرارداد کنند و به واسطه آن قراردادهای یکسانی که در سامانه پیادهسازیشده، میتوانند انتخاب کنند و تا انتها کار را انجام بدهند و فقط برای رفع محدودیت میتوانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و این فرآیند را تکمیل کنند.